PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukukirjan ns herkät tiedot


Sepeteus46
16.10.19, 20:57
Olen tutkinut suluani n. 10 vuotta tavoitteena julkistaa sukukirja. On noussut keskustelua siitä, mitä tietoja 1700-1800 luvulla ja ennen syntyneistä ihmisistä voi ja saa kirjaan laittaa. Lähteinä olen käyttänyt kirkonkirjoja ja muita julkisia lähteitä. Asiani ei koske 1900-luvulla syntyneitä ihmisä.

Tarkemmin: Onko syytä jättää julkistamatta kirjassa ripittämistä ja synninpäästöä koskevia tietoja aviottomien lasten takia, itsemurhasta, sosiaalista asemaa koskeviä tietoja (köyhyys, "raihnainen ruotilainen") mykkyys / kuurous/ sokeus / rampuus ?

Olen hämmästynyt väitteistä, että ko tietoihin liittyisi jotain loukkaavaa nykypolvia kohtaan. Miten te suhtautuisitte toiveisiin jättää pois näitä tietoja ? Ko toiveita esittäneillä ei ole suoraa jälkipolvista sukulaisuutta ihmisiin, joista tietoja olisin julkistamassa.

(Kuten arvaatte, en kysyisi asiaa, jos moisen sensurointihenkisen pyynnön noin vain hyväksyisin).

Juha
17.10.19, 07:02
1700- ja 1800-lukujen ihmisistä saat laittaa kirjaan ihan mitä ikinä haluat.

Ei ole mitään syytä edes miettiä sen kummemmin.

Olarra
17.10.19, 15:09
Kirjoitettaessa 1700- 1800-lukujen ihmisistä on hyvä perehtyä tuon ajan elämään. Ihmisten toimia ja ratkaisuja tulee puntaroida sen aikakauden raameissa ja niissä vaihtoehdoissa, joita silloin oli tarjolla. Ihmisten toimien rinnastaminen oman aikamme arvoihin ja valinnan mahdollisuuksiin ei ole järkevää, jollei tarkoituksena sitten ole kuvsta sitä, kuinka ajat ja arvostukset ovat muuttuneet.

Sepeteus46
17.10.19, 19:14
Kiitos vastauksista.



Nimenomaan on minulle väitetty, että pappien ripitysmerkinnät syntyneiden aviottomien lasten takia ovat paitsi tarpeettomia, myös "suvun kunniaa" loukkaavia , samoinkuin maininnat kuulumisista löysiin, ruotilaisiin jne..


Saa nähdä tuleeko sukukirjasta vain kuolleita henkilöitä käsittävä, sillä niin ovat jotkut GDPR:n sisällön vääristyneenä oivaltaneet. Miten silloin käynee "suvun kunnian" vai pitäisikö sanoa ns suvun kunnian ?

Juha
17.10.19, 19:16
Unohda tuollaiset väitteet. Kaikissa suvuissa on aviottomia lapsia juoppoja varkaita jne


Teet juuri kuten itse haluat


Juha

Sepeteus46
17.10.19, 19:27
Kumpa voisinkin.

Sukuseura uhkaa olla kustantamatta kirjaa,ellei mainintoja poisteta.

Hannu Virttaalainen
17.10.19, 20:35
Kumpa voisinkin.

Sukuseura uhkaa olla kustantamatta kirjaa,ellei mainintoja poisteta.
Oletko sopinut jotain sukuseuran kanssa?
Jos et niin sukuseura voi itse tutkia ja tehdä sellaisen kirjan kuin haluaa;)

Ei vaan oikeasti, olet siis 10 vuotta tutkinut sukua ja nyt alkavat neuvomaan, kuinka olisi pitänyt tutkia ...:confused:

Sepeteus46
17.10.19, 22:40
Nimenomaan niin. Kyse on n 2%:sta tauluja, joissa "suvun kunniaa" olen mukamas loukkaamassa.
Oma vikanikin kai: En tehnyt sitovaa sopimusta kirjan sisällöstä ajallaan.
Omakustanne lienee seuraava askel, jos sopua ei löydy. Kokkeja sopalle on ilmaantunut liikaa.

siksak
18.10.19, 07:32
Kyllä on tylsää lukea vain nimiä ,syntymä ja kuolinaikoja.Olen sitä mieltä ,että kaikki vain esille ,mitä olet vuosia tutkinut.Siinähän se HIENOUS on.:)

Pekka Sukeva
18.10.19, 14:04
Jos joku suvun jäsenistä häpeää yli sadan vuoden takaisia tapahtumia, niin nykyajasta kertominen tulee olemaan haastavaa 100 vuoden kuluttua.


Kyllä ihmisen tulee kestää sukulaisten menneisyydessä tekemät töppäykset.


Pidä pääsi ja teetä sellainen kirja jonka itse haluat. Oletko kysynyt neuvoa sukuseurojen liitolta?



Ystävät voit itse valita, sukulaisiasi et !!!

joukon66
18.10.19, 14:26
Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä ilkeämielisiä löytyy joka tapauksessa ja monessa muodossa, teit minkälaisen kirjan tahansa. Niitä löytyy niin sukulaisista, kyläläisistä kuin jopa erilaisista alaan liittyvistä yhteisöistäkin, kuten sukututkimusseurat ja kotiseutuyhteisöt. Vieläpä johtohenkilöistäkin!

Jouko

Juha
18.10.19, 15:57
Jos tietoisesti jätetään asioita pois sukukirjasta, niin eipä se ole minkään väärti.......


Ihmettelen


Juha

JaskaS
18.10.19, 18:48
Jos idässä käytetyt termit loinen tai löysä tuntuvat nykyihmiselle halventavilta, niin voihan ne korvata lännessä käytetyllä sanalla itsellinen, ei ehkä sentään nykyaikaiseksi freelanceriksi ;)

:) Jaska

Sepeteus46
13.11.19, 18:20
Kiitän keskustelusta. Asiassa käynee niin, että kustannan kirjani itse.

joukon66
16.11.19, 07:24
Varaudu kuitenkin siihen, että joudut itse hoitamaan kaiken, markkinoinnin ja jopa myynnin. Apuja ei tule edes paikallisilta yhteisöiltä, ellei heidän nimensä ole kirjan kannessa. Oman kirjani osalta testasin (nimenomaan testasin!) asiaa lähettämällä n. 20 sähköposti-ilmoitusta asiaa koskeville paikallisille yhteisöille ja lehdille. Yhtään vastausta ei tullut missään vaiheessa eikä asia ole edennyt heidän osalta mihinkään!

Jouko

Anteroinen
16.11.19, 09:55
Joo, kyllähän näitä "retusoituja" tulee vastaan. Yhdessäkin sukukirjassa jota luin oli hakemani esiäidin avioton lapsi laitettu olemaan "edellisestä aviosta, joten emme listaa hänen lapsiaan". Tämä tosin oli sitä sukutaulujen todennäköisesti automaattisesti generoitua tekstiä, että mahdollisesti ei tarkoituksella näin tehty, mutta silti hyvin harhaanjohtavaa.

Kyllä minä haastaisin tällaiset historiansa retusoijat kysymällä, että onko heillä tosiaan nyt 2000-luvun ihmisinä jotain aviottomia suhteita vastaan? Entä kuvittelevatko he, etteivät ihmiset 1800-luvulla eläneet vanhoiksi? Tai tulleet sokeiksi? Lukitsisivatko he mummonsa kellariin piiloon, ettei tarvitse hävetä, vai mikä on ajatus?

Rikokset sentään ovat isompia juttuja (vaikka minun kokemus on, että suurin osa niistäkin on tyyliä "talonpoika antoi kerran maksua vastaan ryypyn ja nyt on käräjillä krouvinpidosta", jonka luulisi lähinnä naurattavan nykypäivänä), mutta jos ei niitäkään kirjaa mihinkään niin mitä jää jäljelle? Pelkkä nimiluettelo, väitän.

joukon66
16.11.19, 10:59
Omalla kohdallani ei edes ollut mitään loukkaavaa tai arkaa asiaa, mikä olisi aiheuttanut tällaisen yleisen välinpitämättömyyden. Enemmänkin on kyse kateudesta, arvovallasta ja ilkeämielisyydestä. Tähän liittyen olen usein aikonut tehdä aloituksen yleisestä kotiseutuhengestä, mutta lieköhän liian arka sekin?

On ymmärrettävää, että "arat" asiat tuovat tunteita liiaksikin ja että niiden esiin tuomiseen suhtaudutaan jopa vihamielisesti. Enemmän ihmettelen sitä, kuinka epäolennaista roskaa kyläkirjoissa tai vastaavissa selvityksissä tuodaan esille ikäänkuin ne edustaisivat olennaista historiaa. Vanhat tärkeät asiat unohtuvat eilispäivien tapahtumien alle eikä sitä ymmärretä, että vaatii ajallista etäisyyttä kirjoittaa jostakin aikakaudesta. Silloin vasta oivaltaa, mitä ko aikakaudelle oli tyypillistä ja säilyttämisen arvoista. Historian kirjoituksessa kun kuuluisi olla mukana jotain älyllistä sanomaa tuotavaksi, joista on todella hyviäkin esimerkkejä olemassa. Kunnianhimo taitaa olla usein niin päällimmäisenä kirjojen luomisessa, kun pitää haalia asiaa helpoimmalla tavalla eli pureutumalla eilispäivän tekemisiin. Tällä tavalla pidemminkin luodaan epäolennaista historiaa kuin kirjoitetaan pian unohtuvaa tai arkistojen kätköissä olevia aarteita. Kaikkina aikoina, niin eilen kuin satoja vuosiakin sitten, tapahtuu asioita, jotka joutavatkin unohtua. Olennaista on pohtia asian historiallinen merkitys ja tämä ei todellakaan tule aina selvästi esille.

Jouko

Juha
18.11.19, 10:55
Kaikki sukukirjojen julkaisijat ovat tervetulleita myymään julkaisujaan Suomen Sukututkimusseuran internetkaupassa todella edullisin ehdoin.

Ottakaa yhteyttä osoitteella seura (at) genealogia.fi


Esimerkkejä täällä;

https://kauppa.genealogia.fi/category/4/julkaisut

Pekka Hiltunen
18.11.19, 15:57
Jos idässä käytetyt termit loinen tai löysä tuntuvat nykyihmiselle halventavilta, niin voihan ne korvata lännessä käytetyllä sanalla itsellinen
Tähän voisi ehkä vielä lisätä "mäkitupalaiset" eli vanhassa, pihan perällä olevassa savupirtissä asuneet vanha isäntäväki tai loiset. Lännessäkään ei Etelä-Pohjanmaata lukuunottamatta 1600-luvun alussa yleensä ollut savupiippuja edes Turussa paitsi aivan kaupungin keskustassa tai sen liepeillä. Sukukirja tulisi tietenkin tehdä vääristelemättä, mutta esim. aviottomien lasten läsnäolo aivan viimeksi kuluneen vuosisadan osalta on ymmärrettävää. Nämäkin yksilöt voitaisiin ottaa lukuun esim. "poika" tai "tytär" -määrein ja ehkä syntymävuosin mainittuina, mutta tähänkin pitäisi edellyttää asianomaisten suostumusta: tilannetta voidaan verrata esim. terveyden- tai sosiaalihuollon vaitiolovelvollisuuteen.
PH

Pekka Hiltunen
18.11.19, 17:24
Tähän voisi ehkä vielä lisätä "mäkitupalaiset" eli vanhassa, pihan perällä olevassa savupirtissä asuneet vanha isäntäväki tai loiset. Lännessäkään ei Etelä-Pohjanmaata lukuunottamatta 1600-luvun alussa yleensä ollut savupiippuja edes Turussa paitsi aivan kaupungin keskustassa tai sen liepeillä. Sukukirja tulisi tietenkin tehdä vääristelemättä, mutta esim. aviottomien lasten läsnäolo aivan viimeksi kuluneen vuosisadan osalta on ymmärrettävää. Nämäkin yksilöt voitaisiin ottaa lukuun esim. "poika" tai "tytär" -määrein ja ehkä syntymävuosin mainittuina, mutta tähänkin pitäisi edellyttää asianomaisten suostumusta: tilannetta voidaan verrata esim. terveyden- tai sosiaalihuollon vaitiolovelvollisuuteen.
PH
Täydennän korjausajan mentyä ohi "ymmärrettävyyteen" liittyvää käsitettäni: pitäisi poistaa yksi ä-kirjain sanastani, joka nyt on hiukan arvelluttavana lauseenjäsenenä - atribuuteillakin kun on vissi ero. Annan kuitenkin anteeksi itselleni ja sukulaisillenikin, jotka ovat julkaisseet isänäitini Hiltus-tietoja m.m. Myheritage-sivustoilla: minua ei suku pahenna.
PH

ristojohannes
18.11.19, 18:00
Vuosi 1918 ja varsinkin kyseisenä vuonna kuolleet ovat olleet vaikea asia hyvin monelle sukukirjan tekijälle.
Ehkä asia on helpottunut nykyään, kun 100 vuoden raja ollaan ohitettu ja käyttöön tullut neutraalimpi sisällissotatermi.

joukon66
19.11.19, 08:39
"Vuosi 1918 ja varsinkin kyseisenä vuonna kuolleet ovat olleet vaikea asia hyvin monelle sukukirjan tekijälle."

Noin varmaan Etelä-Suomessa, mutta Pohjanmaalla sota oli nimenomaan vapaussota ja sitä pidettiin jopa sankarillisena itsenäistymistekona. Ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa missään julkaistussa kirjassa.

Jouko

Juha
19.11.19, 11:18
Poliittinen keskustelu Suku Forumilla loppuu tähän, kiitos



Ylläpidon puolesta
Juha
mode

JHissa
19.11.19, 11:27
"Vuosi 1918 ja varsinkin kyseisenä vuonna kuolleet ovat olleet vaikea asia hyvin monelle sukukirjan tekijälle."

Noin varmaan Etelä-Suomessa, mutta Pohjanmaalla sota oli nimenomaan vapaussota ja sitä pidettiin jopa sankarillisena itsenäistymistekona. Ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa missään julkaistussa kirjassa.

Jouko
Tosin valkoistenkin puolelta löytyy tapauksia, josta on vaettu tai muuneltu totuutta esim. teloituksia, jossa on ammuttu omia. Yksi tunnettu tapaus on ns. Viipurin puhdistus, jossa valkoiset teloittivat 360 siviiliä "ryssinä", vaikka suurin osa heistä oli avoimesti ollut valkoisten puolella ja teloitettujen joukossa oli venäläisten lisäksi puolalaisia, tataareja, italialaisia, virolaisia, juutalaisia ja ainakin yksi saksalainen, sillä olihan Viipuri ollut kansainvälinen kaupunki.

joukon66
19.11.19, 11:52
Olennaista tuossa vapaussodassa on se, että pohjoisessa päämäärä oli puhdistaa Pohjois-Suomi venäläisistä varuskunnista. Vain vähän oli taisteluita punakaartilaisia vastaan ja teloituksiakin, joista kaikista ei täyttä varmuutta edes ole. Siirtyessään Tampereen rintamalle pohjalaiset kohtasivat aivan toisen tilanteen, joka on arkuudessaan aivan omaa luokkaansa.

Jouko