PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jacob Morin?


terminus
07.09.19, 16:24
Onkohan kukaan yrittänyt jäljittää Öölannin Morineja? Jacob Morin oli tietojeni mukaan Öölannin kruununvouti (Genissä syntymäaika arvotaan vuosien 1625-1685 välille). En osaa sanoa millaisen sosiaalisen taustan kruununvoutius vaati tuohon aikaan vai oliko se mahdollinen kaikille kyvykkäille?

Oma tietoni J. Morinin lähtökohdista perustuu alunperin paperiseen sukupuuhun, jonka teettäjää tai tekijää en tiedä. Siinä todetaan vain, että J.M. oli kruununvouti Öölannissa. Hänen tyttärensä Katariina (1690-1773) meni naimisiin Eurajoella Matias Mattsson Tackoun (1690 -1748) kanssa (sukupuussa todetaan, jos olen tulkinnut käsialaa oikein, Katariinan opettaneen juustontekoa Satakunnan alueella). Öölannista Eurajoelle tekemään juustoa… tämä välimatka on askarruttanut, mutta ei kai järjestely mahdoton ole.

Riksarkivetin kautta olen löytänyt Kalmarin läänin alueelta Morineja, mutta vasta vuodesta 1820 lähtien. Lähempääkin kyllä löytyy Morin-nimisiä, esim. Arvid Morin (s. 1691) Raumalta. Olen miettinyt olisikohan järkevämpi etsiä Jacobin juuria lähempää?