PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : mtDNA matches / Anna Eriksdotter Piippo 1708-1787


Pirjo Annikki Kallunki
17.08.19, 16:45
Hei,

Tein jokunen aikaa sitten Mitochondria DNA testin. Family Treen sivuilla löytyy 14 osumaa, vähän pettynyt. Mutta... mitä sitä voi odottaa? Olisko jollakin kokemusta jonka haluaisi jakaa? Ja miten kannattais tulosta käyttää löytääkseen lisää?

Vanhin löytämäni esiäiti (äiti-tytärlinja) on Anna Eriksdotter. Syntynyt 1708. Kuollut 29.11.1787 Piippola. Aviopuoliso Samuel Johansson Piippo 1706-1773. Jos jonkun sukupuusta löytyis :)

Terveisin, Pirjo

ilkant
24.08.19, 20:00
Mt-dna mätsejä tulee yhtä "vähän" kuin y-dna mätsejä. Molemmissa testeissä mätsejä tulee yhdestä sukulinjasta kun taas serkkutestissä niitä tulee 2 potenssiin n - 1 linjasta. Mutta noilla kahdella on tietysti erityisominaisuuksia.

Mt-dna:ssa tulee mutaatioita paljon harvemmin kuin y-dna:ssa. Pienikin GD-ero merkitsee isoa etäisyyttä. Näin minä asiaa tulkitsen. Mt-dna:ssa eri haploryhmästä ei yleensä tule mätsejä. Ei ainakaan minulle ole tullut.

Ihmise eivät ole halukkaita antamaan mt-dna tietoja kokemusten mukaan. On aika haastavaa alkaa rakentaa haploryhmistä puuta. Saattaa riippua myös haploryhmästä. Toisissa ollaan avoimempia.

Tuo, että sinulle on tullut "vähän" mt-dna mätsejä voi tarkoittaa, että haploryhmäsi on harvinanen. Tai sitten sen omaavat ihmiset eivät ole tehneet yhtä innokkaasti testejä. Ehkä pääosa haploryhmästä asuu maissa, joissa dna-sukututkimus on peräti lainsäädännöllä rajoitettu. Tai ei muuten ole suosittua teettää testejä.

Nina
24.08.19, 20:27
Mt-dna:ssa tulee mutaatioita paljon harvemmin kuin y-dna:ssa. Pienikin GD-ero merkitsee isoa etäisyyttä. Näin minä asiaa tulkitsen.
Heitän tähän nyt sellaisen 'poikkeus vahvistaa säännön - ehkä': minun ja äitini välinen GD on 3 - ikäeromme noin 22 vuotta. Harmi, ettei mummoa enää voi testata. Äidilleni lähimmät osumat ovat GD2 ja minulle GD1. GD0 tuskin tulee koskaan vastaan, ellen sitten testauta tyttäriäni.

Sitähän ei koskaan tiedä, missä kohtaa se mutaatio tapahtuu, normaalisti väli on pitkä. Joskus vain sattuu ikään kuin kohdalle se 500 tai 1000 vuotta

KariKK
24.08.19, 20:46
Mt-dna:ssa tulee mutaatioita paljon harvemmin kuin y-dna:ssa. Pienikin GD-ero merkitsee isoa etäisyyttä. Näin minä asiaa tulkitsen.

Kommentoin omakohtaisilla esimerkeillä samaa aihetta kuin nimimerkki Nina
edellä.

Esimerkkitapaukseni on kyllä vähän etäisempi, kolmas serkku, meillä mtDNA-testissä on GD2.
Sitten on tiedossani ihan 1600-luvun lopussa syntyneen äidin kahden tyttären
tytärlinjojen välillä GD2.
Joten eivät nämä ehkä nyt niin tavattoman harvinaisia ole.
Tosin suurimmassa osassa ilmoitettuihin lähiosumiini yhteydet eivät ole selvitettävissä.

Marjalee
01.10.19, 19:25
Hei,

Tein jokunen aikaa sitten Mitochondria DNA testin. Family Treen sivuilla löytyy 14 osumaa, vähän pettynyt. Mutta... mitä sitä voi odottaa? Olisko jollakin kokemusta jonka haluaisi jakaa? Ja miten kannattais tulosta käyttää löytääkseen lisää?

Vanhin löytämäni esiäiti (äiti-tytärlinja) on Anna Eriksdotter. Syntynyt 1708. Kuollut 29.11.1787 Piippola. Aviopuoliso Samuel Johansson Piippo 1706-1773. Jos jonkun sukupuusta löytyis :)

Terveisin, Pirjo

Joka teettää mtDNA testin, saa asennoitua saamaan äitilinjansa haplon ja siten tietää vähän suuntia tuhansien vuosien aikavälillä, mistä päin ovat tulleet.
Kun laitan oman haploryhmäni, U8a1a1 , tähän kaavioon, niin reitti loppuu Etelä-Ruotsiin:)
(http://scaledinnovation.com/gg/snpTracker.html?fbclid=IwAR3t6rcIa4AkEP1iVLlGv0YX5 Lk9bxn11LeTl7aqTrGOD92NhZ41rDIPYso) Oman haplonsa reitin saa kirjoittamalla haplon ja muuttamalla koiraan merkin naaraaksi ja "Go" Mukava leikkikalu ja kauas mennään historiaan. Y-haplot saa sitten koiras merkillä.
Iselläni geneettisellä etäisyydellä 0 ei ole yhtään testattua, GD 1 on 9 suomalaista testattua, GD 2 :ssa ovat nämä:
Ei maata merkintty 4
U8a1a1 Bosnia and Herzegovina 1
U8a1a1 Canada 1
U8a1a1 Crossboyne, Co. Mayo Ireland 1
U8a1a1 England 1
U8a1a1 Finland 6
U8a1a1 France 2
U8a1a1 Hungary 1
U8a1a1 Ireland 6
U8a1a1 Russian Federation 1
U8a1a1 United States 1

Matkalla haarautunut sisarusten hajaantuessa ja lisämutaatioita saadessaan.
Vain yhden testaajan olen kuullut jäljittäneen selvän reitin Laatokan Karjalasta Savoon, mutta minulle ei ole aavistustakaan, mitä reittiä Tyrnävällä avioitunut Maria on mtDNA haplonsa saanut, hän oli syntynyt 1730. Mutaatiohan tulee Y kromosomissa aina jonkun isän ja pojan väliin ja mitokondrion DNA:ssa jonkun äidin ja tyttären väliin. Ilkka tuolla sanoo, että ehkä ei haluta mtDNA:sta keskustella, itse luulen, ettei osata siitä sen enempää keskustella, koska harva löytää yhteistä esiäitiä rippikirjojen ajalta.

arik
02.10.19, 08:29
Kohtuu yleisestä haplosta tulee hyvin GD0 osumia, mutta yhteiset esiäidit ovat kaukana.
YFullissa (https://www.yfull.com) on myös mtDNA-sekvensoinnin analyysi -hanke.
Se on vielä hieman vaiheessa, ainakin meidän haplon osalla.