PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nuutiset - Karttulasta


Suvituuli
07.09.08, 11:47
Onko teille kenellekään tullut vastaan ihmistä, joka on tutkinut Nuutisen sukua Karttulassa ja ehkä muuallakin Savossa.
Isäni äidin suku on näitä Nuutisia, mutta mummoni kuoli kun isäni oli pieni, ja tämä suku on jäänyt itselle lähes tuntemattomaksi.

Olen joskus kuullut, että sukua olisi tutkittu. Kaikki sukututkijathan eivät tällä palstalla ilmeisesti käy.

Kiva olisi, jos tämä viesti jonkun tavoittaa:)

Julle
07.09.08, 19:07
< Onko teille kenellekään tullut vastaan ihmistä, joka on tutkinut Nuutisen sukua Karttulassa ja ehkä muuallakin Savossa.
Kaikki sukututkijathan eivät tällä palstalla ilmeisesti käy. >

Terve Suvi Tuuli!

Kyllähän minä täällä käyn joskus!
Minulla on Knutineja 84 ennen 1700, Knuutisia 225 1700-1900 ja Nuutisia 1900- pääasiassa Karttulan seudulta?

Yhtään Suvia ei löytynyt rekisteristäni? Mutta mitähän kautta Sinä olet sukua Nuutisiin, jotta päästäisiin alkuun? Niitä on meinaan muutamia sukuhaaroja Karttulastakin auki.
Lauri Laurinpoika Knuutinen s. 3.2.1852, k. 2.3.1891 minulta puuttuu tai niitä ei ole?
Rieti s. 30.11.1860, k. 16.8.1942 puuttuu myös tai niitä ei ole?

Nuutisten sukurekisterin ylläpitäjä

Suvituuli
08.09.08, 10:20
Hei,

Kiitos vastauksesta. Minä en oikein halitse näitä netin palstojen pelisääntöjä - joten en kekkaisin ihan itse tuon Suvituuli nimimerkin. Se ei ole siis oma nimeni.

Kuten ensimmäisessä viestissäni kerroin, on isäni äidin suku jäänyt hämärän peittoon.

Tässä se mitä tiedän.
Minä itse olen siis xxxxxxxxxx - Isäni xxxxxxxxxxx. (Isälläni oli sisaruksia: xxxxxxxxxxxxxx). Isäni äiti oli nimeltään xxxxxxxxxxxx os. xxxxxxxxx.(Mies xxxxx xxxxxxx). Tämän Helmin sisaruksia olivat ainakin: xxxxxxxx. Jostain olen kuullut, että heidän isänsä nimi olisi ollut Juho, siis minun isoisoisäni ja he ovat asuneet Karttulassa, missä mummonikin on ilmeisemmin syntynyt.

Löytyykö näillä tiedoilla sinun jotain sinun tutkimuksistasi?

Teija



Kyllähän minä täällä käyn joskus!
Minulla on Knutineja 84 ennen 1700, Knuutisia 225 1700-1900 ja Nuutisia 1900- pääasiassa Karttulan seudulta?

Yhtään Suvia ei löytynyt rekisteristäni? Mutta mitähän kautta Sinä olet sukua Nuutisiin, jotta päästäisiin alkuun? Niitä on meinaan muutamia sukuhaaroja Karttulastakin auki.
Lauri Laurinpoika Knuutinen s. 3.2.1852, k. 2.3.1891 minulta puuttuu tai niitä ei ole?
Rieti s. 30.11.1860, xxxxxxxx puuttuu myös tai niitä ei ole?

Nuutisten sukurekisterin ylläpitäjä

Julle
08.09.08, 20:32
<Kuten ensimmäisessä viestissäni kerroin, on isäni äidin suku jäänyt hämärän peittoon. >
Kenelläpä ei olisi!

<Minä itse olen siis NNNNNNN NNNNNN)- Isäni NNNNNN NNNNNNNNN(Isälläni oli sisaruksia: Sirkka, Terttu, Anna-Maija, Onni ja Irja). >
Liian tuoreita tietoja, administraattori varmaan voi poistaa!

<Isäni äiti oli nimeltään Helmi Korhonen os. Nuutinen.( Mies Antti Korhonen). Tämän Helmin sisaruksia olivat ainakin: Juho, Liisa ja Veikko. Jostain olen kuullut, että heidän isänsä nimi olisi ollut Juho, siis minun isoisoisäni ja he ovat asuneet Karttulassa, missä mummonikin on ilmeisemmin syntynyt. > Nämä riittävän vanhoja ja epämääräisiä, jotta voinevat olla palstalla!

<Löytyykö näillä tiedoilla sinun jotain sinun tutkimuksistasi?>
Valitettavasti ei löydy minultakaan noita Nuutisia, lähinnä on Juho Nuutinen, s. 25.1.1855, k. 19.1.1911 Pielavesi.
Karttulan Kastetut loppuvat HisKissäkin 1850, mutta vihittyjä on 1904 asti, jos löytyy hänelle vaimo?
Talon nimestä olisi voinut olla apua, mutta talo on voinut kuulua Karttulaan tai lähialueisiin!

Korhosiakin löytyy minulta 229 henkilöä.
Isoäitini äiti oli Amalia Korhonen, s. 23.6.1858, k. 20.6.1933.
Nuutisten lähin esi-äiti on Eerika Laurintytär Knuutinen, s. 10.10.1847, k. 12.8.1917

Kehottaisin Sinua hankkimaan virkatodistuksen Karttulan seurakunnasta, joka on minullekin toimittanut alkuperäisen virkatodistuksen, josta tutkimus on päässyt alkamaan aikoinaan 1850-luvusta menneisyyteen.

Jatketaan pähkäilyä

Suvituuli
08.09.08, 20:59
Kiitos sinulle vastauksesta. Näin vanhemmiten on alkanut kiinnostamaan omat juuret ja sukukin.
Taidan aloittaa tuosta virkatodistuksesta ja katson mihin se johtaa.
Laitan viestiä, jos saan tästä haarasta jotakin selville. Joku sellainen
haivahdus on, että tämä isoisoisäni Juho Nuutinen oli Karttulassa kansakoulun opettajana.

Kerronpa sinulle, jos asiaan lisää valaistusta löydän.

Teija

Julle
11.09.08, 10:47
< Joku sellainen haivahdus on, että tämä isoisoisäni Juho Nuutinen oli Karttulassa kansakoulun opettajana.>
Sangen mahdollista, saattapa olla, että hän oli jopa säätämässä Karttulan kouluoloihin ohjesääntöä toimikunnassa, joka valittiin syyskuussa 1904 ja oli nimeltään "Kansakoulun piirijakoa sekä kaikinpuolisia kuntamme kansakouluasioita lain mukaiselle kannalle järjestämään". Kylmälän Jussin toimittama Karttulan kirja vuodelta 1987 sivulla 493 kertoo toimikunnan jäsenenä olleen opettaja Juho Nuutisen.
Muutenkin Sinun kannattaa lukea se kirja, jos vaikka esi-isiesi sukujuuret johtaisivat vuoden 1664 Nuutilan tilalle (s. 54) tai sitten ei, mutta paikallistuntemus ja -historia lisääntyisivät!

<Kerronpa sinulle, jos asiaan lisää valaistusta löydän.>
Ok. Pidä minut ajan tasalla, sillä 1600-luvulle taaksepäin mennessä Nuutisista on tullut Knuutisten kautta Knutineja!

Suvituuli
11.09.08, 17:13
Kiitos tästä kirja vinkistä, pitääpä tutkiskella asioita, ei tiedä minne juuret vielä johtavat - todella mielenkiintoista.

Teija

Jalkarakuuna
07.10.08, 15:04
<

Ok. Pidä minut ajan tasalla, sillä 1600-luvulle taaksepäin mennessä Nuutisista on tullut Knuutisten kautta Knutineja!

Mites lienee liittyykö tämä kohta " Knutiineihin", kiinnostaa aika PALJON:

" Vuonna 1664 arviokunnan isännäksi Knuutilan kylään on merkitty Mikko Mikonpoika Knuutinen eli Nuutinen, joka on loppujen lopuksi Hietaisen kymmenenneksen Kakkisia.( - Pieksämäen historia ) "

Onko Nuutisilla asiasta minkälainen käsitys? Eli Kakkisiakos he alunperin olivatkin?

- Kyselee Kakkistutkija

Julle
09.10.08, 18:46
" Vuonna 1664 arviokunnan isännäksi Knuutilan kylään on merkitty Mikko Mikonpoika Knuutinen eli Nuutinen, joka on loppujen lopuksi Hietaisen kymmenenneksen Kakkisia.( - Pieksämäen historia ) "

Onko Nuutisilla asiasta minkälainen käsitys? Eli Kakkisiakos he alunperin olivatkin?

Kiitos vihjeestä!
En ole vielä tutkinut VA 8664:82-88 (v. 1664) Maakirjatalojen isännät vuonna 1664, mutta siinä pitäisi Karttulan kirjan mukaan Knuutilan maatilalla jakokunta olla:
Lauri Laurinpoika ja Matti Laurinpoika kNuutinen
Olli Ollinpoika kNuutinen
Erkki Laurinpoika kNuutinen

Kakkisia löytyy taas jo vuodelta 1561 talosta numero 5 (1674) Nuuti Kakkinen 1541-, Antti Kakkinen 1557-, Yhtiömiehet: (Juva, Joroisten Suontien Kakkila/nyk. Jäppilä)
Antti Kakkinen 1541-59, Ihannus Kakkinen 1541-49
Verotuspaikka 1541-59 Juva Vesikansa VI/JOroinen I/II
1664 jakokunta: 577, maita Knuutilan kylässä
Isojaon jakokunta: 1-3/1-9
Tuota 577 ei löydy vuodelta 1664. Miten lie käynyt talon? Voi hyvinkin olla yhteys? Mutta Mikko? Samaa sukua tai veljeksiä?

Kiitos vielä vihjeestä, koska minulla on mielikuva, että joku yhteys on tuonne Pieksämäen suuntaan, koska Knuutila on ollut Juvan ja Joroistenriista- ja erämaita.

Tutkimisiin

Jalkarakuuna
09.10.08, 19:40
Lueppas se Karttulan historian kohta, jossa kerrotaan Kakkisista niillä alkusivuilla, jännästi kesken kappaleen aletaan puhua Nuutisista..

Ei ole tässä nyt kirja käsillä, että voisin siteerata.

Julle
09.10.08, 20:29
<Lueppas se Karttulan historian kohta, jossa kerrotaan Kakkisista niillä alkusivuilla, jännästi kesken kappaleen aletaan puhua Nuutisista..>

s. 29 "Myös Saittajärven seudulla oli neljä taloa, joista järven pohjoispäässä oli kaksi. Toisessa asui Nuuti Kakkinen, toisessa Paavo ja Olli Lyytikäinen. Kakkinen oli kotoisin Jäppilän Syvänsistä. Hänen talonsa pantiin verolle jo ennen Klemettiä. Nuutisia, jotka olivat ilmeisesti pellosniemeläisiä, alettiin verottaa Klemetin aikana."

Sivun 28 kuvassa Talot 5 ja 9 ovat samalla seudulla, mutta eri vesistöjen rannoilla?
Sivulla 28 Erämiehen lähtöseutuna Juvan (Jäppilän) Kakkilalla on kyllä omistuksen sijaintina Tallus, mikä on Knuutilan naapurikyliä nykyäänkin!

Täytyy yrittää paikallistaa vanhoista kirjoista Juvan (Jäppilän) Kakkilan naapurimaatilojen isäntiä, jotta pääsisi lähemmäksi sukulaisuussuhteita vai onko minulla muita keinoja?

Ensin täytyy kuitenkin viettää "karvalakkilomaa" viikko ja hakea talven varalle paksumpi ja ruskeampi kerros orvaskettä (vai mites se nyt meni), kun kesänahkavaatteilla ei enää tarkene!

Tutkimisiin

Jalkarakuuna
10.10.08, 08:24
Ensimmäiset maininnat Savossa nimellä mainituista Kakkisista ovat vuodelta 1541 ja 1546 säilyneissä maaverokirjoissa. Karttulan Saittajärvellä ja Hirvilahdella asuvat kaksi eri perhekuntaa:
Nykyisen Karttulan Talluksenkylällä Knuutilan Hanhiniemessä asustavat kahden veromarkan tilaansa Nuutti ja Antti Kakkinen. Gustaf Fincken anekilla he ovat saanet Iivedenpään, Heinäpetäisen ahon. Vastaavasti Eerik Arvidinpoika Stålarmilta Kuninkaansaaren Haringinniityn, Laholammin taipaleen, Kontiosuon päivä(npuoleisen)rannan, sekä Asumalammin taipaleen maat viljeltävikseen.Vuonna 1664 jakokunnan numero oli 577, maita "Knuutilankylässä".

Heillä on yhtiömiehinä toinen Antti Kakkinen ja Ihannus Kakkinen, joiden asuinpaikaksi mainitaan Juva Joroisten Suontien kymmenenneksen Kakkila Kakkilanniemellä. ( Jäppilän Haapaniemi, sittemmin Haapalanniemi, nykyään Niemenkylä).Kakkisten mukaan oli nimetty vuoteen 1541 tultaessa yksi Joroisten kylä. Nimi muuttuu 1600-luvulla Kähköläksi, Kakkisten muutettua Karttulaan maitaan viljelemään. Antti Kakkinen joutui jättämään tilansa kapinoituaan Savonlinnan isäntää Gustaf Finkeä vastaan ja siirtymään Karttulan eränautinta-alueelleen. Kakkisten tilaa alkoivat sen jälkeen hallinnoimaan Nyyssöset, jotka saivat tilan korvauksetta hallintaansa. Juho Nyyssönen sai Ihannus Kakkisen aution hallintaansa. Tilan arviokunnan numero oli 686 Haapaniemi nimisenä 1664. Kähkölä 1. oli suuri tila, vuonna 1778 isojaossa sen kooksi todettiin 11000 hehtaria.

( Vuonna 1664 arviokunnan isännäksi Knuutilan kylään on merkitty Mikko Mikonpoika Knuutinen eli Nuutinen, joka on loppujen lopuksi Hietaisen kymmenenneksen Kakkisia.( - Pieksämäen historia ) Tästä sukuhaarasta on mainintoja historiankirjoissa, erityisesti koskien Savon ja Hämeen rajanvetoa Iisveden Kuninkaansaaressa. He omistivat sen Savon puoleista osaa nimellä Knuutilan Kakkiset.

Esimerkiksi anekissa numero 678 mainitaan, että:" Kärkkäälän Kärkkäisillä oli Tavisalmen kirjoissa Iisveden rannoilla ja Karttulan erämaissa sellaisia maita , joita oli merkitty myös Nuutilan Kakkisille". Anekin NR:o 697 Kärkkäälän Lauri ja Pauli Kärkkäisille kuuluivat myös Iisvedenpää ja Heinäpetäinen, heidän tilansa olivat Kärkkäälä 1 ja 2.

Johan Habermanin maantarkastusluettelo Pien-Savosta 1620-luvulta mainitsee Knuutilan kylästä Lars Larson Knutisen, jolla on pelostaan 3 1/2 tynnyrin sato, Knuut Kackisen 2 1/2 tynnyrin sadollaan ja lisäksi Anders Knutisen, Olof Knutsoni ( Olli Knuutinpojan ) sekä Lars Knutsonin ( Lauri Knuutinpojan )

Kuningas Kaarle Knuutinpojan rajakirjeessä vuodelta 1452 mainitaan: " Kuninkaansaari on tuomittu kuulumaan puoleksi sekä Hämeeseen, että Rautalammin pitäjään." Vuoden 1664 maantarkastuspöytäkirjassa selitetään: "Nuutilan kylän Nuutisten omistuksiin kuuluu paitsi Iisvedenpää ja Heinäpetäinen myös Haringinniitty Kuninkaansaaressa ( Iisvedellä ), mutta koska ne sijaitsevat Pieksämäen pitäjässä; ne poistetaan Kuopion pitäjän maiden joukosta."

Tässä mainitut Nuutiset ovat siis Kakkisia todelliselta suvultaan. Asia ilmenee vertaamalla esim. maaomistuksia???

Toivottavasti ei mene yöunet kun löin näi rohkeasti omat johtopäätökseni pöytään.

Uskallan vetää takaisinkin, jos olen väärässä.

vent
15.07.09, 09:49
Onko teille kenellekään tullut vastaan ihmistä, joka on tutkinut Nuutisen sukua Karttulassa ja ehkä muuallakin Savossa.
Isäni äidin suku on näitä Nuutisia, mutta mummoni kuoli kun isäni oli pieni, ja tämä suku on jäänyt itselle lähes tuntemattomaksi.

Olen joskus kuullut, että sukua olisi tutkittu. Kaikki sukututkijathan eivät tällä palstalla ilmeisesti käy.

Kiva olisi, jos tämä viesti jonkun tavoittaa:)

Vent.

Omann sukuni haaraa on tutkittu n. 1716 Karttulassa syntyneeseen Pekka Nuutiseen ( Cnutila) k. 4.5.1784 Hänen vaimonsa oli Anna Julkunen ( Julkutar) hän syntyi 1724 ja kuoli 3.6.1795. Heillä 7 lasta, Liisa 3.5 1740, Matti 4.8.1744, Pekka 3.1.1747, Lauri 9.4.1752, Tuomas 31.12.1754, Anna 16.3.1760 ja Maria 21.12.1763. Seuraava sukupolvi oli Matti ja hänen vaimonsa Maria s.1744 k. 3.6.1795 (os. Korhonen)

Julle
15.07.09, 17:22
< Oman sukuni haaraa on tutkittu n. 1716 Karttulassa syntyneeseen Pekka Nuutiseen ( Cnutila) k. 4.5.1784 Hänen vaimonsa oli Anna Julkunen ( Julkutar) hän syntyi 1724 ja kuoli 3.6.1795. Heillä 7 lasta, Liisa 3.5 1740, Matti 4.8.1744, Pekka 3.1.1747, Lauri 9.4.1752, Tuomas 31.12.1754, Anna 16.3.1760 ja Maria 21.12.1763. Seuraava sukupolvi oli Matti ja hänen vaimonsa Maria s.1744 k. 3.6.1795 (os. Korhonen) >

Terve Vent!

Tutulta näyttää. Pekka ja Anna vihittiin 31.1.1738 Kuopiossa ja sen merkinnän perusteella Pekan isä oli myös Pekka ja Annan isä Risto. Sanoisin Annan syntyneen jo vuoden 1723 puolella, koska ensimmäinen lapsi on syntynyt 1740. Minulla näyttää olevan heille yhdeksän lasta, lisäksi Risto s. 1749, k. 2.6.1823 ja Martti s. 19.6.1757, k. 10.4.1824.

Täytynee tarkistaa vielä perheen tiedot ennen kuin panen tälle palstalle tarkistettaviksi, jos sopii.

Tutkailemisiin

Julle
17.07.09, 14:22
< Minulla näyttää olevan heille yhdeksän lasta, lisäksi Risto s. 1749, k. 2.6.1823 ja Martti s. 19.6.1757, k. 10.4.1824. >

Täytynee tarkistaa vielä perheen tiedot ennen kuin panen tälle palstalle tarkistettaviksi, jos sopii. >

Kuten lupasin tässä nämä liitteenä Pekan ja Anna perhe. Huomasin, että minulla Matin vaimon Marian kuolinaika eroaa hieman. Pekka en ole saanut täsmäämään mihinkään Kuopion henkikirjaan, ainoastaan Laurille löytyy Pekka-poika. Annan isä on Risto Julkunen ja äiti Marketta Tapani. Ainoastaan Martti (Mårthen) jäi aviottomaksi ja lapsettomaksi, muille on löytynyt aviopuoliso ja lapsia.

Kaikki korjaukset ja tietojen puutteellisuuksista ovat tervetulleita!

Täytynee tarkistaa vielä Matin ja Marian perhetiedot, koska olen aikoinaan ottanut ne ylös toisen Nuutis-Pekan tutkimisen yheydessä.
Silti tuntuu, että varmaan on samoja Nuutisia, koska on asunut Knuutilan kylässä naapurissa tai viereisessä kylässä?

Niin minä käytän Knutin sukunimeä 1700-vaihteeseen, Knuutinen 1700-1900 ja Nuutinen 1900-luku eteenpäin!

Tutkimisiin

Julle
20.04.10, 12:16
< Oman sukuni haaraa on tutkittu n. 1716 Karttulassa syntyneeseen Pekka Nuutiseen ( Cnutila) k. 4.5.1784 Hänen vaimonsa oli Anna Julkunen ( Julkutar) hän syntyi 1724 ja kuoli 3.6.1795. Heillä 7 lasta, Liisa 3.5 1740, Matti 4.8.1744, Pekka 3.1.1747, Lauri 9.4.1752, Tuomas 31.12.1754, Anna 16.3.1760 ja Maria 21.12.1763. Seuraava sukupolvi oli Matti ja hänen vaimonsa Maria s.1744 k. 3.6.1795 (os. Korhonen)

Tutulta näyttää. Pekka ja Anna vihittiin 31.1.1738 Kuopiossa ja sen merkinnän perusteella Pekan isä oli myös Pekka ja Annan isä Risto. Sanoisin Annan syntyneen jo vuoden 1723 puolella, koska ensimmäinen lapsi on syntynyt 1740. Minulla näyttää olevan heille yhdeksän lasta, lisäksi Risto s. 1749, k. 2.6.1823 ja Martti s. 19.6.1757, k. 10.4.1824. >

Palaan tähän noin vuodentakaiseen, koska olen yrittänyt tulkita Kuopio RK 1728-38, s. 121
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1728-1738_msrk_tk1623-1624/15.htm
ja siinä on samainen Pekka Knuutinen ja esi-isäni Lauri Knuutinen.
Mutta taidan tarvita tulkinta apua noissa imheellisen näköisissä lyhenteissä ja tekstissäkin.
Olen päätynyt tällaiseen tulkintaan, jossa punaiset eivät aukene minulle?

KUOPIO RK 1728-38 s. 121
Iät laskettu vuonna 1749
Knutila

Movan? Joku siirto?
Mats Röndynen
Gift Maria Tolotar

???? Ea Gertrud Tarwatar Mikä lyhenne?

?? Maria Mikä lyhenne?

Anna ingognito? Latinaa?
Lars Knutin, 34
Anna Röndyin -- 21
Dr Maria 5 ????? Anna 3 ?? Christ 1 ?? ????? Mitä lyhenteitä ja loppu?

Cmod? Of? memoriam? Latinaa vai joku nimi?
L?ss valbr? Hufrfutr? Lyhenne ja joku nimi?

??????? ?? Bolagsman Pehr Knutin, 36 Mitä ennen osakasta/yhtiömiestä?
gift Anna Julutar 28, dr Lisa 9, son Mats 5, Pehr 3
son Christer 8 ?????? Mitä Christerin jäljessä?
??? Mats Knutin 32 Mikä lyhenne?
Christ Tolåtar 30 dr Carin 1
???????????mors Lisa Malitr 69 ????? Mitä ennen ja jälkeen?
Inh Olof Knutin
?? Carin Colematar
Dr Valborg

T Helge?? Våvlel??? En saa mitään tolkkua!
Gift ---

T ?????? Knutin Liian tummaa?
?????????? ??????

Tutkimisiin

Juha A E
20.04.10, 13:51
Löytysikö täältä myös tietoa mistä voisi jatkaa esi-isäni Anders Knutisen esi-polvien jäljitystä?
tiedossa on seuraavaa:
sotilas (sotilasnimi Elf) / Syntynyt 1738 /Mennyt naimisiin 21.1.1759 Kuopio msrk, Kehvo / Vaimo Helena Paldanius (Paldania).

Etsinnöistä huolimatta en ole onnistunut löytämään Antille vanhempia (enkä sisaruksiakaan).

Apua kaipaillen
Juha

Tapani Kovalaine
20.04.10, 14:37
Jullen vaikia teksti alkaa kait sanalla Äiti (Moder), joka tuli vuonna 1729 asumaan pojan perheen luo ja uusi ylimmäinen ripillä käyntien rivi käynnistyy?
Ann Ingognito voisi paremminkin olla Anna Wilputar.
Toiset voivat jatkaa... vaikeaa on...

Julle
20.04.10, 20:38
< Löytysikö täältä myös tietoa mistä voisi jatkaa esi-isäni Anders Knutisen esi-polvien jäljitystä?
tiedossa on seuraavaa:
sotilas (sotilasnimi Elf) / Syntynyt 1738 /Mennyt naimisiin 21.1.1759 Kuopio msrk, Kehvo / Vaimo Helena Paldanius (Paldania).

Etsinnöistä huolimatta en ole onnistunut löytämään Antille vanhempia (enkä sisaruksiakaan). >

Eipä ole minullakaan parempaa tietoa vielä - tosin Kuopio RK 1728-39 on vielä tulkitsematta, mutta taitaa olla Kuopion Pöljän, Kehvon Knuutisia. Minulla kaikki Andersit ovat 1600-luvulta. Lähteitä voisivat olla Holopaisen Kuopion komppanian sivut ja sieltä lähteet löytyy. Kuopion lastenkirjat ja rippikirjat. Knuutilan 3 sivulla tuskin on, mutta aika näyttää!

Etsimisiin

Juha Rönkkö
25.04.11, 19:23
Olisikohan jollakin tiedossa sopivaa Mariaa Klemens Hiltusen puolisoksi???
Hiltuset muutti Alapitkältä noin 1802 Vänninmäkeen.



joitakin vaihtoehtoja olen onnistunut pois sulkemaan.

Ei ole Maaningan Kustaa Knuutisen ja Caisa Röngän lapsi.
Eikä ilmeisesti Kasurilan Knuutisia.
Ei ole myöskään Soinlahen Matti Knuutisen ja Maria Korhosen tytär.
Kävin myös pikaisesti läpi Karttulan rippikirjan 1794-1801 TK2112.
Ei näkynyt sopivaa vaihtoehtoa.

Karttula
11.5.1777 Knutila B:n Knut Knutinen Maria Laitar Maria

27.4.1783 Knutila B:n Pehr Knutinen Maria Kuckoin Maria
15.8.1777 PunonmäkiTorp: Clemens Knutinen Ingeborg Airaxetar Maria 2.9.1778 Punonmäki Torp: Johan Knutin Susanna Korhotar Maria 31.3.1780 Cuiwanemi Torp: Mats Knutinen Elisabet Kartuin Maria 4.4.1780 Knutila B:n Stephan Knutinen Margareta Karhutar Maria



Noille en tosin ole vielä varmaa varmistusta saanut...



Taulu 1
I. Maria Knuutinen. Syntynyt 1779. Kuollut 10.2.1868 Iisalmi. — Puoliso Klemens Hiltunen (isä Iivari Klemetinpoika Hiltunen, äiti Katariina Paavontytär Ollikainen). Syntynyt 31.12.1778 Iisalmi Alapitkä. Kuollut 73-vuotiaana vanhuuttaan 13.2.1851 Iisalmi Vänninmäki Kettula. Talollinen Iisalmi Vänninmäki Kettula. R:no 3.
II. Lapset:
Anna Katariina Hiltunen. Syntynyt 1803 Iisalmi. Kuollut 15.9.1833 Iisalmi.
Klemens Hiltunen. Syntynyt 15.9.1806 Iisalmi Vänninmäki Kettula. Kuollut 7.6.1812 Iisalmi Vänninmäki Kettula.
Tiina Maria Hiltunen. Syntynyt 14.3.1809 Iisalmi. Kuollut 17.8.1866 Iisalmi.
Loviisa Hiltunen. Syntynyt 25.10.1812 Iisalmi. Kuollut 26.1.1841 Iisalmi..
Matleena Hiltunen. Syntynyt 8.8.1815 Iisalmi Vänninmäki Kettula. Kastettu. Kummit: Mikko Repo ja Elin Repo. Kuollut 28.7.1821 Iisalmi Vänninmäki Kettula.
Ulriikka Hiltunen. Syntynyt 6.12.1819 Iisalmi.

Julle
28.04.11, 22:03
< Olisikohan jollakin tiedossa sopivaa Mariaa Klemens Hiltusen puolisoksi???
Hiltuset muutti Alapitkältä noin 1802 Vänninmäkeen. >

Sorry, ei löydy minultakaan! On jäänyt minultakin näihin viitteisiin kesken tarkistus:
Täältä Ivarin vanhemmat Alapitkä 1: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/maaninka/rippikirja_1770-1787_tk1200-1201/178.htm

Täällä Iivari ja Kaarina vielä ovat:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/iisalmen_maaseurakunta/rippikirja_1787-1792_tk1444-1445/3.htm

Tänne ilmestyy jostakin Maria Knuutinen, mutta mistä?
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/iisalmen_maaseurakunta/rippikirja_1805-1815_tk1445/449.htm

Sekä isovanhemmat että vanhemmat lapsineen ovat muuttaneet Alapitkä1 Svänninmäkeen, mutta käsittääkseni vasta 1804 jälkeen, koska Anna Katariina löytyy Alapitkästä sivulta 2.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/iisalmen_maaseurakunta/lastenkirja_1790-1826_mko33-48/1.htm
MUTTA SSHY:stä puuttuu juuri se sivu 1, josta nämä perheet ovat tulleet lastenkirjojen s. 664 ja 665 mukaan!
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/iisalmen_maaseurakunta/lastenkirja_1790-1826_mko33-48/333.htm

Tämäkin tapaus taitaa olla niitä Tapanin "haasteita"? Alapitkää on sekä Maaningan että Iisalmen puolella rippi- ja lastenkirjoissa.

Toivottavasti näistä tiedoista on jotakin apua, koska molempia sekä Klemetti Hiltusia ja Maria Knuutisia on 1780-luvun vaihteessa useampia minullakin tiedoissani. Hiltuset johtanevat Naarvanlahteen 1600-luvulle?

< Ei olmyöskään Soinlahen Matti Knuutisen ja Maria Korhosen tytär. >

Oikein. Syntyi 20.6.1780 ja kuoli 22.4.1782.
Ei myöskään Maria Kuutinen 4.5.1776 Karttula Soinlahti eikä Maria Knuutinen 26.12.1784

Tutkimisiin

Juha Rönkkö
29.04.11, 08:19
Juu Mistähän minä tuon vuoden 1802 repäsin? Asuivat ilmeisesti vielä kesäkuussa 1804 Alapitkällä, koska Klemetin sisko Helena s.28.1.1781 vihittiin silloin. mutta olivat jo 1805 henkikirjassa Vänninmäellä.

Joo nuo Hiltuset on mulla hallussa

Sain taas muutaman pois suljettua, mutta nämä oli jälellä.

Karttula
Maria *11.5.1777Knutila
Maria *2.9.1778 Punonmäki
Maria *31.3.1780 Cuiwanemi
Maria *4.4.1780 Knutila
Maria *27.4.1783 Knutila

Maaninka rippikirja 1800-1808 TK1201 I Aa:4 (käyty läpi)

Rupee tarttemaan jo pientä ihmettä.

Julle
29.04.11, 12:27
< Rupee tarttemaan jo pientä ihmettä. >

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2zewr2?fi+0248+smuutt+920)29..1798 8.6.1798 Wehmasmäki L. Bond d:r Maria M: Knutin Karttula

alkup - KK2: ?
alkup - LISÄ: (Nattvardsgång = adm.), (Giftermål = gift)
alkup - IKÄ: 31/3 1780
alkup - MUUTTONRO: 43
Maria voi olla tullut kauempaakin kuten Leppävirralta vai mitä tuossa tekstissä sitten lukeneekin?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1796-1804_msrk_tk1626-1627_ii/257.htm

Svänninmäelle Karttulasta ja kuuluuko tuokin Leppävirta samaan rimpsuun?

Tutkimisiin

Juha Rönkkö
29.04.11, 14:35
Kyllähän se Maria on voinut tulla Iisalmeen ihan mistä tahansa, mutta lähialueelta on paras yleensä aloittaa. Ainakin voimme tuonkin Marian heittää pois laskuista
Näkyy pariskunta oleven 1825 Kuopion kaupungissa
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10176&pnum=412
Nyt kun sais vielä jäljitetyä nuo neljä vahvinta ehdokasta.
Niin sitten jos ei tärppää niin joutuu ettimään jo kauempaa.

Tuossa muuten Kattelin noitten tyttärien nimiä niin pisti silmään ettei ollut Susannaa ei Reetaa niin noi Kaksi joilla Maria eitinä ovat vahvimmat ehdokkaat.
elikkäs:
Maria*11.5.1777 Knutila
Maria*27.4.1783 Knutila

Ei auta muuta kuin penkoa.

Juha Rönkkö
29.04.11, 19:10
Maria*11.5.1777 Knutila (pohjanmaalle 1806)
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10161&pnum=41

Maria*27.4.1783 Knutila (Hiskin mukaan perheeseen syntyi myöhemmin toinen Maria)

Maria *4.4.1780 Knutila kuoli 1787
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2214&pnum=31

Jäljelle jää
Maria *2.9.1778 Punonmäki
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2214&pnum=41
Kävivätkö Pieksämäellä?
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2215&pnum=44
Isä Torp: Johan Knutin 1739-28.2.1809 Karttula Punnonmäki
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10161&pnum=120 (2 vih 23.1.1785 Susanna Markkain s.1750 k.
Äiti (vih.16.10.1763) Susanna Korhotar 1743 K.16.7.178 Punnonmäki(Karkotar)
Tuossakin Joh Knutin on nippa nappa luettavissa Alin ennen mustaa
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10160&pnum=63

Maria vaan on hukassa.

Juha Rönkkö
30.04.11, 06:26
Kukas se tuossa alimpana luuraa ettei vaan olis tärpännyt:)
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/piippola/rippikirja_1800-1807_ik15/60.htm

iira
25.07.11, 20:11
Minäkin olen Karttulan Nuutisten jälkeläisiä, isoisäni isä oli Oskar Nuutinen, jonka vanhemmat olivat David Knuutinen ja Eva Stina Pöyhönen. Juuri sen enempää en vielä tässä vaiheessa tiedäkään, mutta koetan nyt ensi alkuun saada käsiini muun muassa tuon tässä ketjussa suositellun Karttulan kirjan, kiitos vain vinkistä :-).

Julle
25.07.11, 20:28
< Minäkin olen Karttulan Nuutisten jälkeläisiä, isoisäni isä oli Oskar Nuutinen, jonka vanhemmat olivat David Knuutinen ja Eva Stina Pöyhönen. Juuri sen enempää en vielä tässä vaiheessa tiedäkään, mutta koetan nyt ensi alkuun saada käsiini muun muassa tuon tässä ketjussa suositellun Karttulan kirjan, kiitos vain vinkistä :-). >

Tarkoitat varmaan Eeva Kristiina Pöyhöstä, s. 24.12.1831 ja Taavetti Knuutista, s. 23.2.1831 Karttula, k. 1899, jonka vanhemmat olivat talonisäntä Taavetti Knuutinen, s. 15.10.1804 Karttula Knuutila, k. 12.11.1842 Knuutila ja talollisen leski Maria Jäntti, s. 1810, k. 14.07.1862 Karttula Knuutila ja lapsia vuodesta 1829 vuoteen 1843 pyhä luku seitsemän Mammahosta?

En halua viedä sinulta tutkimisen iloa, mutta minulta löytyy Taavetille esi-isät Matti Knutin ja Marketta Ovaskaiseen asti 1600-luvun loppuun. Eeva
Pöyhösen esi-isiä ja lapsia ei näytä luetellun minullakaan.

Tutki ja kysele, jos tarvetta!

iira
26.07.11, 07:50
Tarkoitat varmaan Eeva Kristiina Pöyhöstä, s. 24.12.1831 ja Taavetti Knuutista, s. 23.2.1831 Karttula, k. 1899, jonka vanhemmat olivat talonisäntä Taavetti Knuutinen, s. 15.10.1804 Karttula Knuutila, k. 12.11.1842 Knuutila ja talollisen leski Maria Jäntti, s. 1810, k. 14.07.1862 Karttula Knuutila ja lapsia vuodesta 1829 vuoteen 1843 pyhä luku seitsemän Mammahosta?

Hyvinkin saatan tarkoittaa, mutta tässä vaiheessa kiintopisteitä on niin vähän, että en osaa sanoa. Oskaria vanhemmista tiedän oikeastaan vain, että Oskarin isä David/Taavetti oli kai ollut valtiopäivämiehenä (ehkä 1867 tai 1877) ja joko Oskarilla tai isä-Taavetilla oli veli Juho. Oskarin lapsia olivat ainakin Väinö, Pentti, Yrjö ja Eino.

Toki minua Julle kiinnostavat sinun tutkimuksesi, tulen varmasti kyselemään ennemmin tai myöhemmin! Kiitos jo etukäteen.

Tapani Kovalaine
26.07.11, 09:59
Hiski ja SSHY:
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/33xe25?fi+0395+kastetut+18285)27.7.1863 KASTETTU PIELAVEDELLÄ 29.7.1863 Knuutila N:o 5 Bds. David Knuutinen Eva Stina Pöyhönen 33 Oskar
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pielavesi/rippikirja_1856-1865_tk1261/257.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pielavesi/rippikirja_1856-1865_tk1261/257.htm)
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/rippikirja_1852-1861_tk1096_2/352.htm

Julle
31.07.11, 19:03
< Oskarin isä David/Taavetti oli kai ollut valtiopäivämiehenä (ehkä 1867 tai 1877) >

Vuosiluku on 1867. "Ensimmäiset karttulaiset valtiopäivämiehet olivat talolliset Taavetti (David) (K)nuutinen (1831-1899) ja Aatu (Adolf) Nousiainen (1812-1870), jotka tulivat valituiksi vuoden 1867 valtiopäiville. David Knuutinen valittiin varajäseneksi säädyn erityiseen valitusvaliokuntaan ja Adolf Nousiainen varajäseneksi lakivaliokuntaan." Hieman vielä lisää miesten ehdotuksista... Karttulan kirja, s. 512

Lisää Nuutisista löytyy myös Raatikainen - Vänskä - Heikkinen: Tervo vesirajan kartta, 2001, jota saattaa löytyä Tervon kunnalta ja Tervopäiviltä!

Lukemisiin

aneli
01.03.12, 19:11
Hiski ja SSHY:
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/33xe25?fi+0395+kastetut+18285)27.7.1863 KASTETTU PIELAVEDELLÄ 29.7.1863 Knuutila N:o 5 Bds. David Knuutinen Eva Stina Pöyhönen 33 Oskar
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pielavesi/rippikirja_1856-1865_tk1261/257.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pielavesi/rippikirja_1856-1865_tk1261/257.htm)
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/rippikirja_1852-1861_tk1096_2/352.htm

löytyipä tuttuja nuutisia. olen oskar nuutisen tyttären pojan tytär, 59 v.
olen jonkun verran kerännyt tietoa suvustaja kovasti kiinnostaa saada uutta tietoa. toivottavasti tämä netin käyttö ei ole minulle liian vaikeaa, jännittää.

Julle
02.03.12, 08:33
< Löytyipä tuttuja nuutisia. olen oskar nuutisen tyttären pojan tytär, 59 v.
olen jonkun verran kerännyt tietoa suvustaja kovasti kiinnostaa saada uutta tietoa. toivottavasti tämä netin käyttö ei ole minulle liian vaikeaa, jännittää. >

Hei Aneli!

Siinä tapauksessa meillä on yhteinen esivanhempi Lauri Taavetinpoika Knuutinen, s. 19.6.1778. Näytät kuuluvan Nuutisten Taavetti-haaraan, kun minä puolestani kuulun Lauri-haaraan. Esivanhemmistasi ja heidän sisaruksistaan minulla kyllä on tietoa, mutta ei Oskarin isästä nykypäivään lukien.

Terveisin
Nuutisten-Nousiaisten sukurekisterin ylläpitäjä

aneli
04.03.12, 23:01
Heipä hei Julle
Oskarista tähän päivään tiedän jälkeläisistä aika paljon.David Nuutisen ja Maria Jäntin muiden lapsien, kuin David s.1831, jälkeläisistä en tiedä juuri mitään.Otan ilolla tietoa vastaan. Olen muuten syntyisin tervolainen.

Julle
05.03.12, 16:20
<Oskarista tähän päivään tiedän jälkeläisistä aika paljon.David Nuutisen ja Maria Jäntin muiden lapsien, kuin David s.1831, jälkeläisistä en tiedä juuri mitään.Otan ilolla tietoa vastaan. Olen muuten syntyisin tervolainen. >

Heipä hei!

Ymmärränkö oikein, että tämän Taavetin, s. 15.10.1804 jälkeläisistä Sinulla on enemmän tietoa? Vrt. liite! En tähän hätään löytänyt sukupuun kuvaa, josta ilmenesi paremmin?

Voin lähettää ne sinulle tarkistettaviksi, jos lähetät yksityispuolelta sähköpostiosoitteesi, kun tänne ei voi isoja liitteitä ladata eikä yksityispuolelle juuri lainkaan, kun tiedoissa on 1900-luvun tietojakin!

Itse kuulun Taavetin veljen Lauri Knuutisen, s. 1809, k. 19.9.1860 ja Maria Korhosen, s. 6.11.1819 tyttären Erikan, s. 10.10.1847 ja Paavo Nousiaisen sukuhaaraan

Itse myös syntyisin tervolainen!

Harri Saastamoinen
05.03.12, 22:27
Minulla viisi polvea ylöspäin Stina Knutinen, s. 1810 - isä Pehr Knutinen ja äiti Anna Karhuin. Ovat Karttulasta.

Julle
06.03.12, 08:35
< Minulla viisi polvea ylöspäin Stina Knutinen, s. 1810 - isä Pehr Knutinen ja äiti Anna Karhuin. Ovat Karttulasta. >

Vaikka 25 Pekkaa ja 8 Annaa, ei tuota risteytystä löydy ollenkaan? Soinlahden Knuutisia näyttäisi olevan?

Täytyypä tutkia jossakin vaiheessa, missä yhtyy muihin Knuutilan Knuutisiin vai meneekö Kuopion puoleisiin?

Tarkastelemisiin

Harri Saastamoinen
06.03.12, 08:48
Tuossa Stinan syntymä
http://hiski.genealogia.fi/hiski/3jvo7s?fi+0174+kastetut+2900

Isä Pehr on Pehr Pehrson eli Petteri Petterinpoika tai Pekka Pekanpoika. Eli tiedämme isän ja isoisän nimet.

Julle
06.03.12, 14:26
[quote=Harri Saastamoinen;112262]Tuossa Stinan syntymä
http://hiski.genealogia.fi/hiski/3jvo7s?fi+0174+kastetut+2900

> Isä Pehr on Pehr Pehrson eli Petteri Petterinpoika tai Pekka Pekanpoika. Eli tiedämme isän ja isoisän nimet. >

Niinpä tietysti. olisihan pitänyt arvata, että ei siitä puuttunut kuin Pari Pekkaa!

Se on varmaan tämä perhe, joka on liitteessä. Entinen Kuivaniemi 3 eli Knuutila 4 Ahvensalmi ja Soinlahti 4 taitavat olla yhtä ja samaa paikkaa.

Tutkimisiin

Harri Saastamoinen
06.03.12, 22:05
Kiitokset. Minun täytyy käydä nyt laittamasi tiedostot läpi. Päivällä vähän tarkistelin ja vaikutti että sinulla olisi oikea juonne.

Julle
07.03.12, 15:27
< Kiitokset. Minun täytyy käydä nyt laittamasi tiedostot läpi. Päivällä vähän tarkistelin ja vaikutti että sinulla olisi oikea juonne. >

Ole hyvä vain, mutta jos löydät virheitä niin ilmoittele!
Minä olen nyt varma, että oikea Pekka, s. 14.12.1773, löytyi, koska hän oli itse asiassa ainoa tuon Pekka, s. 1747, perheestä, jonka lapsia minulla ei ollut. Pekkaa ei vain tunnu löytyvän mistään lähikunnan syntyneistä, mutta Kuopion lastenkirjassa 1782-93,
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/karttula/lastenkirja_1782-1793_tk2115/63.htm
joka muuten on omituisessa paikassa, on kuitenkin kaikki lapset. Eipä ihme, etten ollut löytänyt heitä muutama vuosi sitten. Hiskistä löytyi kyllä muut.

Kiitokset muuten itsellesi, olisi muuten jäänyt tämä Pekkas-linja huomaamatta.

P.S. Pekka Pekanpoika Knuutista en ole voinut liittää isä Pekkaan, kun on vielä monta mahdollisuutta. Vuoden 1713 syntymätietoja ei ole olemassa ja tarkempia henkikirjatietoja en ole päässyt tutkimaan, mitkä viittaisivat Utrianlahden suuntaan.

Harri Saastamoinen
08.03.12, 13:39
Kyllä tuo ajatuksesi Pekka Pekanpojasta ja Pekasta lienee oikea. Olen tutkinut muut vaihtoehdot eikä taida muita jäädä jäljelle joten aika varma voi olla tästä perheestä.

Onko tästä Knuutisen suvusta muuten olemassa mitään laajempaa selitemää että mistä suku on alunperin?

Julle
08.03.12, 22:58
< Onko tästä Knuutisen suvusta muuten olemassa mitään laajempaa selitemää että mistä suku on alunperin? >

Lähtöoletukseni on ollut monta vuotta Karttulan kirjan s. 54, jossa on (K)Nuutilan kylässä Lauri Laurinpoika (K)Nuutinen ja Matti Laurinpoika (K)Nuutinen, Olli Ollinpoika (K)Nuutinen, Erkki Laurinpoika (K)Nuutinen, maakirjatalojen isäntinä vuonna 1664 jakokunnassa 579, joka johtaa taas verotuspaikkaan vuonna 1541- Juva, Vesikansa VI / Joroinen I/II, maita Knuutilan kylässä. Voivat olla alunperin Kakkisia Jäppilästä? Sivulla 28 kuva talojen sijainnista.

Jussi Kylmälän toimittamasta Karttulan kirjasta saa jonkinlaisen kuvan asutuksen leviämisestä vesireittejä pitkin Karttulaan.

Itse en ole vielä päässyt varmasti yhteenkään noista isännistä, mutta juonteita ja arvauksia on olemassa. Kuopion kirkonkirjat on tuhoutuneet 1700-luvun alussa ja Kuopion/Karttulan henkikirjoja ei ole verkossa. En ole tarkastanut kyllä nyt vähään aikaan.

Tutkimisiin

Julle
16.03.12, 08:47
< Onko tästä Knuutisen suvusta muuten olemassa mitään laajempaa selitemää että mistä suku on alunperin? >

Karttulan Knuutiset Knuutilasta ja sitten ehkä Juvalta Vesikansasta?

Vertaa Karttulan kirjan liite 1, taitaa juuri mahtua enimmäiskokojen seulan läpi? Kokeillaan, onnistuu jos onnistuu!

NeleN
11.05.15, 20:30
Karttulan Nuutisia minäkin, ja toivottavasti Jullelta löytyisi vielä lisää tietoa.
Anannias Nuutisen ja Anna Klara Svahnbergin jälkipolvia, ja heistä muutama polvi on taaksekin päin.

Julle
12.05.15, 19:46
< Karttulan Nuutisia minäkin, ja toivottavasti Jullelta löytyisi vielä lisää tietoa.
Anannias Nuutisen ja Anna Klara Svahnbergin jälkipolvia, ja heistä muutama polvi on taaksekin päin. >

Hei!

Aivan outo minulle, mutta ainahan niistä joku juoksee ohi rippikirjoja seuratessa.
Tuolta Utrialahden Paanalan Hevosahosta pari löytyy:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pielavesi/rippikirja_1856-1865_tk1262-1263/220.htm
vihitty
16.7.1865 Utrianlax N:o 1 Drg. Ungk: Ananias Knuutinen Piga ogift Anna Klara Svahnberg Kotaniemi N:o 7

ja Ananiaksen vanhemmat
6.10.1836 28.11.1836 Riuttais T:s: Joseph Knutinen Anna Lisa Rytköin 21 Ananias
30.11.1834 Koivujärvi Torp:son: Josef Josefss: Knutin Pig: Anna-Lisa Ottos dr: Rytköin ibm.

Torppari Joosepin isä on Jooseppi ja Anna Liisan isä Otto, mutta pitemmälle en mennyt menneisyyteen.
Pielaveden lastenkirjoista ei löydy jälkeläisiä, koska loppuvat 1865, mutta syntymeistä varmaan löytyisivät. En etsinyt, kun on sen verran hankalaa ilman rippikirjan päivyksiä.
Kovin tuntui renki Ananias vaihtavan pestipaikkaa paikasta toiseen, mutta Koivujärveltä lienee kotoisin, mistä esi-isänikin.

Tutkimisiin

NeleN
12.05.15, 20:22
Mulla on viimeinen (tai ensimmäinen) tunnettu esi-isä Matts (Matti) Knutin Knuutilan kylästä, jonka Tuomas-pojasta noi Joosepit polveutuvat. Matti on syntynyt 1600-luvun loppupuolella, Tuomas kun on syntynyt 1715. Tuomaksen vaimo on ollut Kristiina Joosepintytär Huuskonen ja Tuomas on mennyt Huuskosen taloon kotivävyksi.

Julle
13.05.15, 14:33
< Mulla on viimeinen (tai ensimmäinen) tunnettu esi-isä Matts (Matti) Knutin Knuutilan kylästä, jonka Tuomas-pojasta noi Joosepit polveutuvat. Matti on syntynyt 1600-luvun loppupuolella, Tuomas kun on syntynyt 1715. Tuomaksen vaimo on ollut Kristiina Joosepintytär Huuskonen ja Tuomas on mennyt Huuskosen taloon kotivävyksi. >

Hei!

Niin minullakin Tuomaksen isä Matti, mutta se esiintyy vain patronyyminä, joten mahdotonta on ollut toistaiseksi määritellä useammasta Matista oikea isä? Kaikki Matit on tutkittu, mutta täsmäävää en ole löytänyt, joitakin voi sulkea pois, mutta...

Tutkimisiin

MJS
03.06.15, 07:18
< Oman sukuni haaraa on tutkittu n. 1716 Karttulassa syntyneeseen Pekka Nuutiseen ( Cnutila) k. 4.5.1784 Hänen vaimonsa oli Anna Julkunen ( Julkutar) hän syntyi 1724 ja kuoli 3.6.1795. Heillä 7 lasta, Liisa 3.5 1740, Matti 4.8.1744, Pekka 3.1.1747, Lauri 9.4.1752, Tuomas 31.12.1754, Anna 16.3.1760 ja Maria 21.12.1763. Seuraava sukupolvi oli Matti ja hänen vaimonsa Maria s.1744 k. 3.6.1795 (os. Korhonen) >

Terve Vent!

Tutulta näyttää. Pekka ja Anna vihittiin 31.1.1738 Kuopiossa ja sen merkinnän perusteella Pekan isä oli myös Pekka ja Annan isä Risto. Sanoisin Annan syntyneen jo vuoden 1723 puolella, koska ensimmäinen lapsi on syntynyt 1740. Minulla näyttää olevan heille yhdeksän lasta, lisäksi Risto s. 1749, k. 2.6.1823 ja Martti s. 19.6.1757, k. 10.4.1824.

Täytynee tarkistaa vielä perheen tiedot ennen kuin panen tälle palstalle tarkistettaviksi, jos sopii.

Tutkailemisiin

Terve! Mainitset tuossa Riston s. 1749, k. 2.6.1823, itselläni oli ensimmäisestä säilyneestä v. 1794 alkavasta rippikirjasta aluksi s. vuosi 1748 ja kuolinpaikkana 2.6.1823 Karttula Koivujärvi. Hänellä oli ainakin kaksi vaimoa: Anna Pomell s. n. 1751 ja k. 14.10.1795 Karttula Koivujärvi ja Valpuri Jäntti s. n. 1752 ja k. 28.11.1818 Karttula Koivujärvi. Oliko sinulla varmaa tietoa Riston vanhemmista?

t. Riston suora jälkeläinen

Julle
03.06.15, 11:54
< Mainitset tuossa Riston s. 1749, k. 2.6.1823, itselläni oli ensimmäisestä säilyneestä v. 1794 alkavasta rippikirjasta aluksi s. vuosi 1748 ja kuolinpaikkana 2.6.1823 Karttula Koivujärvi. Hänellä oli ainakin kaksi vaimoa: Anna Pomell s. n. 1751 ja k. 14.10.1795 Karttula Koivujärvi ja Valpuri Jäntti s. n. 1752 ja k. 28.11.1818 Karttula Koivujärvi. Oliko sinulla varmaa tietoa Riston vanhemmista? >

Hei!

Rippkirjojen ja lastenkirjojen perustella Risto 1749 kuuluu tähän sisarusparveen. Vertaa PekkaKnuutinen1713.txt. Lähdeviitteet lopussa.

Tutkimisiin

MJS
03.06.15, 13:09
< Mainitset tuossa Riston s. 1749, k. 2.6.1823, itselläni oli ensimmäisestä säilyneestä v. 1794 alkavasta rippikirjasta aluksi s. vuosi 1748 ja kuolinpaikkana 2.6.1823 Karttula Koivujärvi. Hänellä oli ainakin kaksi vaimoa: Anna Pomell s. n. 1751 ja k. 14.10.1795 Karttula Koivujärvi ja Valpuri Jäntti s. n. 1752 ja k. 28.11.1818 Karttula Koivujärvi. Oliko sinulla varmaa tietoa Riston vanhemmista? >

Hei!

Rippkirjojen ja lastenkirjojen perustella Risto 1749 kuuluu tähän sisarusparveen. Vertaa PekkaKnuutinen1713.txt. Lähdeviitteet lopussa.

Tutkimisiin

Suuret kiitokset!

NeleN
15.08.15, 22:28
Liekköhän löytyisi Jullelta (tai joltakulta muulta) apua. Meidän (surullisen kuuluisa) sukuselvitys, joka on saatu Kuopion seurakuntayhtymältä/edeltäjä 1991, mainitsee Tuomas Matinpojasta ja Kristiina Joosepintyttärestä seuraavaa: "Heidät mainitaan Kuopion maaseurakunnan vuoden 1727 rippikirjassa Knuutilan kylässä asuvina talollisina. Tuomas Matinpoika Knuutinen merkitään Huuskosen talon vävyksi."
Olen nyt tuota vuoden 1727 Kuopion msrk:n rippikirjaa (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9655749) yrittänyt kovasti tavata että löytäisin tämän merkinnän. Ongelmiahan tästä hypoteesista löytyy seuraavaa:
- Avioliitto on solmittu 1738 syyskuussa (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/vihityt_1722-1751_msrk_tk1651/56.htm), kirja loppuu 1737.
- Kristiina on kirjan alkaessa 4-7-vuotias, eikä näin ollen tulisi olla rippikirjassa, joskin syntymäaika (1722) on laskettu "rippikirjan mukaan". Tuomaksen syntymäaika (1715) on laskettu ilmoitetusta kuoliniästä.

Tulkinta-apua? Muita tietoja?

Julle
16.08.15, 09:14
< Liekköhän löytyisi Jullelta (tai joltakulta muulta) apua. Meidän (surullisen kuuluisa) sukuselvitys, joka on saatu Kuopion seurakuntayhtymältä/edeltäjä 1991, mainitsee Tuomas Matinpojasta ja Kristiina Joosepintyttärestä seuraavaa: "Heidät mainitaan Kuopion maaseurakunnan vuoden 1727 rippikirjassa Knuutilan kylässä asuvina talollisina. Tuomas Matinpoika Knuutinen merkitään Huuskosen talon vävyksi."
Tulkinta-apua? Muita tietoja? >

Hei!

Tällaista löytyy ja tavannut olen minäkin tuota rippikirjaa, johon merkinnät kyllä on tehty vielä jälkeen päin vuoteen 1750 asti. Vuosi 1737 ei ole mikään ehdoton aikaraja merkintöjen voimassa ololle.
Kristiina oli todella Knuutila 3 tytär ja Tuomas tuli vävyksi taloon.

Tutkimisiin

NeleN
16.08.15, 10:28
MyHeritagesta löytyi samaa sukua käsittelevä tutkimus jonka mukaan Kristiina-tytär olisi mennyt naimisiin Abraham Tolosen kanssa.

Julle
16.08.15, 10:48
< MyHeritagesta löytyi samaa sukua käsittelevä tutkimus jonka mukaan Kristiina-tytär olisi mennyt naimisiin Abraham Tolosen kanssa. >

Hei!

Kaikkeen on syytä suhtautua varauksella, mutta tuskin on tämä Kristiina, mutta joku toinen Kristiina?
1736 ifr: Cuopio Sochn Abraham Pålson Toloin Christin Matts dr: Jauhiain
alkup - TALLKOMM: Läänintilien Charta Sigillata -maksuluettelosta
4.12.1763 Utrianlax bdes: Abraham Toloinen Christ: Thoma' Knutitar Cnutila
1749 Witataipal Joh. And.ss. Wainikain Christ. Matsdr. Huskot. Soinilax


Tutkimisiin

Julle
16.08.15, 11:38
< Tulkinta-apua? Muita tietoja? >
Hei!
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1728-1738_msrk_tk1623-1624/16.htm
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1739-1748_msrk_tk1624/131.htm
RK Kuopio 1739-48 Knuutila 3 näkyy selvemmin henkilöt kuin RK 1728-38 Knuutila 3, jossa sarake 1727 on joku myöhempi vuosi kuin 1727?
Paavo Huuskonen poistunut 1741?
vaimo Silja Leinonen
poika Jooseppi
vaimo Marketta Tiitinen
poika Matti
vaimo Valpuri
vävy Tuomas Knuutinen trans muuttaa minne?
vaimo Kristiina Huuskonen

RK 1728-38 poika Matti on jossakin ulkomailla sotimassa, jos vain saisi selvää?

Muita sopivia Kristiinoita ei ole seudulla kuin 1703 syntynyt?

Tutkimisiin

NeleN
16.08.15, 12:20
< MyHeritagesta löytyi samaa sukua käsittelevä tutkimus jonka mukaan Kristiina-tytär olisi mennyt naimisiin Abraham Tolosen kanssa. >

Hei!

Kaikkeen on syytä suhtautua varauksella, mutta tuskin on tämä Kristiina, mutta joku toinen Kristiina?
1736 ifr: Cuopio Sochn Abraham Pålson Toloin Christin Matts dr: Jauhiain
alkup - TALLKOMM: Läänintilien Charta Sigillata -maksuluettelosta
4.12.1763 Utrianlax bdes: Abraham Toloinen Christ: Thoma' Knutitar Cnutila
1749 Witataipal Joh. And.ss. Wainikain Christ. Matsdr. Huskot. Soinilax


Tutkimisiin
Tuomaan ja Kristiinan Kristiina-tytär siis, kuten tuossakin lukee. Muuta tietoa siinä ei juuri ollutkaan.

Julle
16.08.15, 18:46
< Tuomaan ja Kristiinan Kristiina-tytär siis, kuten tuossakin lukee. Muuta tietoa siinä ei juuri ollutkaan. >

Hei!

Niinhän siinä lukee, jos vain lukee hitaasti!
Taitaa olla tuo 04.10.1747 syntynyt Tuomas Tolosen ja Maria Jäntin poika Utrianlahdesta?

Tutkimisiin

Julle
19.08.15, 15:00
< Tuomaan ja Kristiinan Kristiina-tytär siis, kuten tuossakin lukee. Muuta tietoa siinä ei juuri ollutkaan. >

Hei!

Niinhän siinä lukee, jos vain lukee hitaasti!
Taitaa olla tuo 04.10.1747 syntynyt Tuomas Tolosen ja Maria Jäntin poika Utrianlahdesta?

Otetaanpa takaisin! Poikahan kuolee jo lapsena 3.1.1748 eli joku toinen Aapo?

Tutkimisiin

artsi-
07.03.19, 16:53
Julle, löytyykö sinulta tietoa David Johan Knuutiseta Synt.16.9.1877 Leppävirta?
Björn Knuutinen Ruotsista kyselee.

Julle
08.03.19, 12:22
<Löytyykö sinulta tietoa David Johan Knuutiseta Synt.16.9.1877 Leppävirta?
Björn Knuutinen Ruotsista kyselee. >

Hei!

Valitettavasti ei löydy noin nuoria Knuutisia Leppävirralta.
Mutta sitten vanhempia ennen 1800-lukua Vehvilästä ja Saamaiskylästä tai Saamaisesta kyllä.

Heikki Väisänen
08.03.19, 13:28
David Jonanneksen vanhemmat näyttäisivät olleet David Johan Knutinen (5.6.1852) & Klara Henrika Immonen (23.6.1854?), vihitty Leppävirralla 26.12.1874.
Karttulasta "vanhempi" David muuttanut Leppävirralle, syntynyt kuitenkin Suonenjoen Lietemäki 28:ssa:

https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=573&pnum=27
Vai olikohan tarkoitus kysellä tuon 16.9.1877 syntyneen "myöhäisemmistä vaiheista", ei esi-polvista, no, tuossa kuitenkin vanhempien ja isänisän ja isänäidin tiedot käy ilmi, siitä ainakin pääsee ajassa taaksepäin?

artsi-
08.03.19, 19:09
David Johan Knutinen (5.6.1852) & Klara Henrika Immonen (23.6.1854?)
married Leppävirta 26.12.1874
older David Johan born In Suonenjoki
older David Johans father Petter Knuutinen and m other hru. Saara Lov. Huttunen 27
Petter Larsson Knuutinen and Saara Loviisa Huttunen Married in Suonenjoki 1.8.1847
Saara Loviisa Huttunen born in Suonen joki 29.9.1815



tässä viesti ,jonka lähetin Björn Knuutiselle
Jämähdin nyt tuohon Petterin syntymä aikaan ja paikkaan ja isään Lars Knuutiseen
Ja kiitos edellisestä Heikki Väisäselle
ps ja tuo nuorempi David Johan muutti Tukholmaan päivämäärää en tiedä ja myöhemmistä en tiedä saako niitä kertoa, mutta tämä nuor. David Johan on Björnin isoisä

Heikki Väisänen
08.03.19, 20:32
Sen verran rippikirjoista tuon 16.9.1877 Leppävirralla syntyneen David Johanin taivalta voi seurata, että muutti 24.8.1896 Kuopion kaupunkiin ja Kuopiosta sitten Mikkeliin (tuomioseurakuntaan) 21.8.1900. Kirjansitoja näyttäisi olleen ammatiltaan Kuopion rippikirjan mukaan.

artsi-
08.03.19, 20:48
Kiitos jälleen 'heikki Välitän tiedon Björnille

JaMaHa
05.01.20, 12:44
Hei!


Olen viime päivinä tutkinut esi-äitini Beata Knuutisen s. 10.1.1731 Kuopion msrk eloa. En ole kuitenkaan saanut selvitettyä hänen vanhempiensa Mats Knuutisen ja Margareta Ovaskaisen syntymä- tai kuolinaikoja. En esim. ole löytänyt, mistä talosta Beata on avioitunut esi-isäni Esajas Paldaniuksen kanssa. Laitan ainoan linkin tähän, josta olen Mats Knuutisen ja Margareta Ovaskaisen löytänyt. Tämä jälkeen he katoavat minulta. Osaisiko joku auttaa minut heidän jäljilleen uudelleen?


https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1894&pnum=14


Terv. Jaana

Julle
05.01.20, 13:37
< Olen viime päivinä tutkinut esi-äitini Beata Knuutisen s. 10.1.1731 Kuopion msrk eloa. En ole kuitenkaan saanut selvitettyä hänen vanhempiensa Mats Knuutisen ja Margareta Ovaskaisen syntymä- tai kuolinaikoja. En esim. ole löytänyt, mistä talosta Beata on avioitunut esi-isäni Esajas Paldaniuksen kanssa. Laitan ainoan linkin tähän, josta olen Mats Knuutisen ja Margareta Ovaskaisen löytänyt. Tämä jälkeen he katoavat minulta. Osaisiko joku auttaa minut heidän jäljilleen uudelleen?

>
No enpä tiedä, mutta jos liitteen viitteistä olisi jonkin verran apua?
Kuten olet havainnut Kuopion rippikirjat ovat epäselviä ja aukollisia. Seudulla on monta Matti Knuutista jne. mutta kuka heistä ja milloin kuoli? Margareeta Ovaskaisen kuolinajastakin puuttuu elinikä?

Liite: MattiKnuutinen.txt

Jos saat selville jotain uutta, niin kerro minullekin. En ole vuosiin tutkinut tarkemmin henkikirjoja ja sotilaslähteitä heidän kohdaltaan!

Tutkimisiin

JaMaHa
06.01.20, 17:06
Kiitos liitteestä. Se verran Margareta Ovaskaiseen, että löytyi liitteessä olevan lisäksi toinenkin, joka on kuollut mm. Hiskin mukaan 20.1.1753 Kuopion maaseurakunnan Knutilan kylässä. SSHY:n puolelta kuolleista käy ilmi, että on kuollessaan ollut naimisissa. Mats Knuutinen ja Margareta Ovaskainenhan asuivat Knuutilan kylässä, joten voisiko tuo aikaisemmin kuollut Margareta olla oikea? Knuutilan kylästä ei ole Kuopion maaseurakunnan rippikirjoissa tuolta ajalta kuin yksi aukeama ja siitä en pariskuntaa löytänyt.


Terv. Jaana

Julle
06.01.20, 20:42
< Se verran Margareta Ovaskaiseen, että löytyi liitteessä olevan lisäksi toinenkin, joka on kuollut mm. Hiskin mukaan 20.1.1753 Kuopion maaseurakunnan Knutilan kylässä. SSHY:n puolelta kuolleista käy ilmi, että on kuollessaan ollut naimisissa. Mats Knuutinen ja Margareta Ovaskainenhan asuivat Knuutilan kylässä, joten voisiko tuo aikaisemmin kuollut Margareta olla oikea? Knuutilan kylästä ei ole Kuopion maaseurakunnan rippikirjoissa tuolta ajalta kuin yksi aukeama ja siitä en pariskuntaa löytänyt. >
>
Hei!

Kyllä tuo aikaisempi 1753 kuollut Margareeta sopii paremmin lasten syntymäaikojen kanssa paremmin pirtaan. Silloin Margareeta olisi syntynyt vuonna 1686. Silloin puolestaan Matsin kuolinaika löytynee vuoden 1753 jälkeen Kuopion haudatuista.
Beata asui naimisiin mentyään Savisaaressa, jonka torppari Matti on myös voinut olla tai sitten joistakin noista torppareista tai lampuodeista löytyä.
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1749-1759_msrk_tk1624/168.htm

Täytynee tutkia paremmalla ajalla
Kuopion molemmat rippikirjat RK 1749-1759 ja lastenkirja LK 1749-1759.

Suvunhakija
10.01.20, 22:16
Lisää Karttulan Nuutilan Nuutisista 1700-luvulta:
Onko kukaan "törmännyt" sotamies Risto Nuutiseen ja Helga Klemetintytär Raatikaiseen?
Savon Tuomiokirjakannassa on 18.9.1711 päätös: "Tämä ilmoitetaan lailliseksi todistukseksi: Leski Helka Klemetintytär Raatikatar, joka aikoo mennä naimisiin Nuuttilan kylästä olevan sotamies Risto Nuutisen (Cnutinen) kanssa.. Linkki: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=13932&pnum=68.
Savon Rykm. Kuopion komppanian ruodussa 28 on 6.9.1712 katselmuksessa
Christer Casperss Cnutin. Tämä on hänestä ainoa maininta. Linkki: http://www.rajapuro.net/savojr/kuopio/kuopio_28.html.
Hiskistä löytyi Cristerin vanhemmat: Vihitty 1680 Casper Olofss. Cnutinen ja Brijta Hansdr Cartutar, linkki: https://hiski.genealogia.fi/hiski/evtyau.

Onkohan Helga ja Risto päässeet naimisiin ja miten heidän elämänsä on jatkunut?

Julle
11.01.20, 12:12
< Lisää Karttulan Nuutilan Nuutisista 1700-luvulta:
Onko kukaan "törmännyt" sotamies Risto Nuutiseen ja Helga Klemetintytär Raatikaiseen?
Savon Tuomiokirjakannassa on 18.9.1711 päätös: "Tämä ilmoitetaan lailliseksi todistukseksi: Leski Helka Klemetintytär Raatikatar, joka aikoo mennä naimisiin Nuuttilan kylästä olevan sotamies Risto Nuutisen (Cnutinen) kanssa.. Linkki: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=13932&pnum=68.
Savon Rykm. Kuopion komppanian ruodussa 28 on 6.9.1712 katselmuksessa
Christer Casperss Cnutin. Tämä on hänestä ainoa maininta. Linkki: http://www.rajapuro.net/savojr/kuopio/kuopio_28.html.
Hiskistä löytyi Cristerin vanhemmat: Vihitty 1680 Casper Olofss. Cnutinen ja Brijta Hansdr Cartutar,

Onkohan Helga ja Risto päässeet naimisiin ja miten heidän elämänsä on jatkunut? >

Hei!

Valitettavasti minullakaan ei ole tietoa heidän kohtaloistaan. Kuopion rippikirjoista ei löydy kumpaakaan 1727 - 1748, joten lienevät siirtyneet Rautalammin Haapamäen mustiin rippikirja-aukkoihin tai Risto on menehtynyt Norjan sotaretkillä, koska samaan ruotuun ei ole saatu sotamiestä pitkään aikaan. Minulta on tarkemmin katsomatta SAY ja henkikirjat muusta kuin Knuutilasta?

Tällaiseen perheeseen olen Ristoa ajatellut! Liite: KasperiKnuutinen1660.txt jonka vuosiluvut ovat osa arvioita.

Jos vaikka löytyisi jotain lisää!

Suvunhakija
13.01.20, 20:56
Kiitos Julle. Pidetäänpä Knuutisia silmällä, jos jostakin jotain putkahtaa esille.

artsi-
17.12.21, 17:54
Jöran(Yrjö) Antinpoika Knuutinen(Aho)
Syntynyt: 1671
Lamu, Pulkkila, Finland (Suomi) Kuollut: 28. tammikuuta 1750 (78-79)
Onko kenelläkään tietoa, missä hän on todella syntynyt ja kuka oli hänen isänsä Antti ja sukujuuriaan noin yleensä.

Julle
17.12.21, 20:18
< Jöran(Yrjö) Antinpoika Knuutinen(Aho)
Syntynyt: 1671
Lamu, Pulkkila, Finland (Suomi) Kuollut: 28. tammikuuta 1750 (78-79)
Onko kenelläkään tietoa, missä hän on todella syntynyt ja kuka oli hänen isänsä Antti ja sukujuuriaan noin yleensä. >

Hei!

Eipä ole harmainta aavistustakaan elleivät sitten satu olemaan nämä Kuopion Hakkaralasta karanneet isä Yrjänä ja hänen poikansa Antti, joita en ole tarkemmin tutkinut Kuopion henkikirjoista ja muista sotilasasiakirjoista. Syntymävuodet ovat asiakirjojen perusteella tehtyjä arvioita!

Liite: YrjänäKnuutinen1651.txt

artsi-
17.12.21, 21:27
Kiitokset vastauksestasi Julle, mutta nämä Isä Yrjänä ja poika Antti eivät sovi kuvaan. Pitäisi siis olla poika Yrjö ja isä Antti.