PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Korpelan sukua Urjalasta


Korpela
06.09.08, 15:56
Hei.
On tullut aloitettua mahdoton tehtävä, sukututkimus ulkomailta (asun Englannissa) käsin.

Onkohan kenelläkään mitään tietoa Korpeloista Urjalan/Akaan seudulla? Ikävä kyllä tehtävä tuntuu mahdottomalta kun ei pääse suomeen kirkonkirjoja tutkimaan.

Aikaisin isoisäni kehen olen päässyt on Charl Cristian Samuelinpoika Korpela (synt. 22.7.1839) ja hänen vaimonsa Amalia Austaava Juhontytär (Synt.30.11.1841).

Mitään parempaa tietoa en heistä ole löytänyt. Sukulaiseni joka tiedot minulle antoi kertoi lukeneensa että Charl on kotoisin Urjalan Kehvoisten Nääpän talosta. Onko mahdollisesti kuitenkin kyseessä Urjanan Kehro?
Helpostihan vanhat kirjoitukset tulkitaan väärin. (huom, myös nimet ja syntymäajat saattavat olla väärin, vanhojen tekstien pohjalta kun on luettu.)
Olisi hyvä saada tarkistettua, nimet ja vuosiluvut paremmin, jottei suuria virheitä esiinny. En vaan ole löytänyt varmistuksia näillä tiedoilla ja Englannista käsin on asioiden eteneminen kovin vaikeaa.

Lisätietoja heistä hieman:

Charl ja Amalia ovat imeisesti avioituneet 30.9.1864, mutta tästäkään varmistusta en mistään löytänyt.

Heille syntyi heille syntyi ensin kaksi lasta, Juho August (8.11.1864) ja Vihtori (15.9.1866).

Tässä välissä (15.6.1869) he ilmeisesti muuttivat Akaaseen Korpelaan (Silloin tämä Korpela oli Koivumäen torppa , ko. torppa oli imeisesti valtion torppa?).

Tämän jälkeen he saivat lisää lapsia, Kustaa (4.11.1871), Karl (ei tietoa syntymäajasta) sekä Emil (27.2.1881).

Vuoden 1881 jälkeen heille oletettavasti syntyi vielä 2 tai 3 poikaa, jotka tietojen mukaan olisivat kuolleet nuorina/lapsina kurkkumätään. Heistä ei ole sen enempää tietoja.

Osaakohan kukaan mahdollisesti kertoa varmistuksia kenestäkään heistä ja mahdollisesti tietääkö kukaan Charl Christian Samuelinpojan vanhemmista.

Tämä alleviivattu Vihtori Korpela on siis isäni isän isä.

Kiitos jo etukäteen.

Korpela
06.09.08, 16:30
Vastaanpa nyt itse omaan viestiini.
Löysinkin Hiskistä erään tiedon Charlista.

Hän olikin mahdollisesti:

Syntynyt / Kastettu 22.7.1839,23.7.1839
Kylä / Talo Kehrois,Nääppä
Isä L. Bd. Samuel Henr.son
Äiti Greta Pettersdr 25
Lapsi Carl Christian

Mikähän tämä Carlin isän nimi kokonaisuudessaan mahtaa olla? Siis L.Bd. Samuel Henr.son, miten tämä tulkitaan?
Ja äitikö siis Greta Pettersdr on ilmeisesti Greta Petterintytär?? vai mikä?
Itsellä tulkinta taito hukassa.

TapioJ
07.09.08, 22:11
Hei !
On hyvin mahdollista, että Nääppä nimisiä löytyy talojen mukaan otettuna nimenä useammastakin suvusta, mutta Akaan ja Urjalan Nääppä suvusta löytyy sukirja ja internet yhteyskin:
www.naappa.net. Mahdollisesti tätä kautta pääset eteenpäin. Itse en suoraan ao sukuun kuulu joten en voi asiaa Sinulle varmistaa.

Korpela
07.09.08, 23:14
Löysin kanssa sivun tässä mutta onkohan tuota sukukirjaa missään internetissä? Sivulla ei vielä yhteystietoja ole joten kun he mahdollisesti saavat sivuja eteenpäin aioin kyllä heiltä kysellä.
Kiitosta vastauksesta.

66SM
08.09.08, 12:04
Omat tutkimukset sivuavat ilmeisesti samaa Nääppää 1700 luvulla. Taloon oli tullut emäntä Maria Thomasdotter s. 14.04.1713 Kehron Pakkasen talosta. k. 09.07.1775.

karisalm
08.09.08, 17:09
Hei

Carl Christian Samuelinpoika s. 22.7.1839 Urjala Kehro pso syntynyt rippikirjan mukaan Huittinen.
Vanhemmat Samuel Henricsson s. 20.4.1808 Urjala Velkala ja Margareta Elisabet Pettersdotter s. 31.5.1814 Urjala Kehro vihitty Kehrolla 21.7.1836
Isän vanhemmat lampuoti mm Kehron Nääpällä Henric Henricsson s. 5.5.1781 Urjala Velkala k. 9.12.1846 Akaa Taipale vih 9.5.1805 Urjala Elisabet Johansdotter s. 23.6.1781 Urjala Honkola Ehvo.
Äidin vanhemmat Petter Andersson torppari Kehrolla s. 29.6.1786 Urjala Kehro k. 18.10.1863 Urjala Kehro pso Anna Mattsdotter s. RK 13.6.1784 ehkä Kehron Hutkolla 4.3.1784 syntynyt k. 11.6.1855 Urjala Kehro.

Korpela
08.09.08, 17:32
Kiitos ja kumarrus.
EI kyllä käynyt mielessäkään että hän olisi syntynyt Huittisissa.
Kirjaanpa asioita ylös ja alan tutkimaan lisää.

Korpela
08.09.08, 19:20
Nyt meni vissiin jotain sekasin kun katselin Hiskistä Carlin isän: Samuel Henricsonin syntymäaikaa niin hänen äidikseen on kuitenkin merkitty Lisa Johansdr eikä Margareta Elisabet Pettersdotter.

Vai olenko nyt itse sekoittanut jotain..

Korpela
07.10.08, 17:13
Palasinpas taas sukututkimuksen pariin.

Tosiaan toi minun edellinen viesti oli ihan minun oma sähellys,pahoittelut ja Kiitosta "Karisaml". Auttoi taas eteenpäin.

ilkant
14.11.08, 21:29
Tunnen noin 70v miehen sukunimeltään Korpela ja joka on kotoisin Urjalasta. Soitin hänelle ja kerroin muutaman viestiketjussa esiintyneen nimen ja paikan. Ei ollut tuttuja. Hän sanoi, että Urjalassa on useampia Korpeloita.

Hänen veljensä Mauri Korpela Hämeenlinnasta on tutkinut heidän sukua ja siitä on tehty kirja.

ilkant
23.06.22, 18:30
Hänen veljensä Mauri Korpela Hämeenlinnasta on tutkinut heidän sukua ja siitä on tehty kirja.

Tapasin tämän miehen tänään yksissä hautajaisissa. Kysyin sukukirjaa ja mahdollisesti saan sellaisen nähtäväksi. Samalla utelin, onko tehty dna-testejä. Ei ole. Tässä avautunee uutta ainakin sukupuun merkeissä. Sukua on tutkittu aina noin 1600-luvulle asti.