PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nieminen suku


peltovainiot
06.09.08, 12:56
Olen uusi tällä osastolla ja en tiedä oikein mistä kysytään ja miten.
KYsyn nyt kuitenkin.

Mummuni oli Nieminen Pälkäneeltä.
Miten pääsen eteenpäin?
Terveisin: Peltovainiot

Heikki Koskela
06.09.08, 13:59
Olen uusi tällä osastolla ja en tiedä oikein mistä kysytään ja miten.
KYsyn nyt kuitenkin.

Mummuni oli Nieminen Pälkäneeltä.
Miten pääsen eteenpäin?
Terveisin: Peltovainiot

Kun noin alussa olet, kannattaa lähteä myös aivan alusta. Pyydä vanhemmistasi ja heidän vanhemmistaan esim virkatodistukset sukututkimusta varten siltä viranomaiselta, joka on kirjannut asiat ylös. Olettaisin, että heidät on kirjattu heidän syntymäkunnissaan kirkon ylläpitämään arkistoon eli vaikkapa kastekirjoihin/rippikirjoihin. Kirkkoherranvirastossa kyllä auttavat alkuun. Sitten voit aloittaa esivanhempiesi keräämisen mm. kirkonkirjojen avulla.

Sariainen
06.09.08, 17:14
Kun noin alussa olet, kannattaa lähteä myös aivan alusta. Pyydä vanhemmistasi ja heidän vanhemmistaan esim virkatodistukset sukututkimusta varten siltä viranomaiselta, joka on kirjannut asiat ylös. Olettaisin, että heidät on kirjattu heidän syntymäkunnissaan kirkon ylläpitämään arkistoon eli vaikkapa kastekirjoihin/rippikirjoihin. Kirkkoherranvirastossa kyllä auttavat alkuun. Sitten voit aloittaa esivanhempiesi keräämisen mm. kirkonkirjojen avulla.

Ja tuohon Heikin mainitsemaan vielä lisäksi tiedoksesi se, että NIEMINEN on sukunimi, joka on mitä todennäköisimmin tullut sukusi käyttöön jossakin v.1900-luvun vaihteen molemmin puolin, kun jokaisen suomalaisella tuli olla sukunimi. Samanlaisia sukunimiä olivat mm. Järvinen, Lahtinen, Aaltonen, Virtanen ja monet muut. Sukusi tutkiminen siis tuskin jatkuu nimeä seuraamalla. :)
Mutta pyydä ensin nuo Heikin mainitsemat tiedot. Lisäksi voisi olla mahdollinen muuttoaika. Ja kylä ja talo missä vanhin virkatodistuksessa mainittu perhe asui. Se helpottaa tutkimisen aloitusta. :confused:
Olen itse tehnyt aina niin.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Leo Suomaa
07.09.08, 09:38
Ennen (tai ainakin saman tien) kuin viranomaisten puoleen käännyt, haastattele myös omaiset! Kokemukseni mukaan ihmiset tietävä sukulaisensa jokseenkin hyvin pikkuserkkuihin ja joskus pikkuserkkujen lapsiin saakka. Siis tietävät ainakin nimeltä isovanhempiensa vanhemmat, jos siihen suuntaan mennään. Haastattelemalla saat tietoja, joita et saa mistään virkatodistuksesta.

peltovainiot
11.09.08, 15:58
Olen tutkinut Niemisen sukua Pälkäneeltä seuraavasti: Aukusti Nieminen hänen vaimo Ida Nieminen syntynyt 14.11.1863-14.12.1946. Ida kuollut Pälkäneellä. Aukustista ei tietoja.
Miten saan teietoja ttästä taaksepäin.
Kyllähän kirkkoherran virastosta saa, mutta maksaa.

Sariainen
11.09.08, 17:18
Olen tutkinut Niemisen sukua Pälkäneeltä seuraavasti: Aukusti Nieminen hänen vaimo Ida Nieminen syntynyt 14.11.1863-14.12.1946. Ida kuollut Pälkäneellä. Aukustista ei tietoja.
Miten saan teietoja ttästä taaksepäin.
Kyllähän kirkkoherran virastosta saa, mutta maksaa.

Ei niin vähäiset tiedot maksa paljoa, jos kysyt Idan vanhempien tiedot. Onhan sinulla hänen täydellinen syntyaikansa. Ja sitä paitsi me olemme joutuneet aikanamme myös maksamaan harrastuksestamme. Ja jos ei ole tietoja niin ei ole.
Onhan kuitenkin hyvä päästä heti alkuun "oikeille" jäljille, ettei myöhemmin huomaa istuvan naapurin setän sukupuun oksalla. :D:
Pälkäneeltä voisi aloittaa ja kysyä onko Ida myös syntynyt siellä. Tai jos jo tiedät että on, niin ei kun soittamaan sinne. Siitä pääset eteenpäin.
Terv. SARIAINEN :rolleyes: