PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Stephan, Staffan - Johansson, Puhacka, Rysk. Onko kyse samasta henkilöstä?


marjukka f
17.05.19, 18:17
Esi-isä hukassa! Osaisiko joku auttaa!
Löysin Hiskin kautta tiedon esiäidin, Sulkavalla kastetun Susannan isästä. Isä on siinä nimellä Staffan Puhakain ja äiti Margr. Kondin, pitäisi olla Kolemain. (on kirjattu väärä äidin sukunimi, sillä Margr. äiti oli Margr. Kondin) Ovat asuneet Sulkavalla ja Säämingissä.
Sulkavalla vihityistä löytyy Staffan Skanz??? ja Greta Kolemain 1820. Uskon kuitenkin olevan sama Staffan. Hän oli jääkärinä 1808-1809 Kuopiossa. Hän oli aikaisemmin naimisissa Maaningalla ja Kuopiossa Anna Hyttin kanssa, joka kuoli 1819. Staffanin syntymäaika on 1777-1778, niitä molempia esiintyy rippikirjoissa. Olen jäljittänyt hänet Maaningan/Kärmelaxin kirkonkirjaan 378 ajalta 1781-1779 nimellä Stephan Johansson s. 1778. Todennäköisesti se on hän, sillä samanaikaisesti siellä on ollut Anna Hyttin ja he ovat samaan aikaan poistuneet sieltä ja avioituneet 1800 siellä, silloin nimellä Staphan Puhacka. Hän esiintyy myös nimellä Staffan Rysk. Hän on sillä nimellä Kuopion Jalkaväkikirjoissa. Siellä on merkintä, että hän olisi syntynyt Karelen:issa, eli Karjalassa. Kahlasin kaikki 1777-1778 syntyneet Stephanit joiden isä on Johan, Karjalan tiedostoista. Jäljelle jäi ainoastaan Rautu:ssa 10.12.1777 syntynyt Johan Ossi ja Brita Kirves nimisten vanhempien poika Stephan.
Stephan Puhacasta ei löydy syntymätietoja. Voisiko olla kysymys samasta Stephanista? Löydän hänestä tietoa Rautussa syntymästä vuoteen 1799, jolloin hän on lähtenyt jonnekin. Rautun rippikirjassa 1799-1812 Digiarkiston sivu 133 (SSHY 131) löytyy hänestä merkintä mihin hän on lähtenyt. En vaan saa millään selvää käsialasta, mihin hän on lähtenyt. Ajallisesti se sopisi Maaningan Kärmelaxin kanssa.
Jos hän on sama henkilö, niin ihmettelen myös sitä, että miksei hän olisi ottanut sukunimeä Ossi käyttöön, vaan muuttanut nimeksi Puhacka. Tuo sotilasaikainen nimi Rysk tulisi ilmeisesti siitä että on syntynyt Venäjällä.


Jos joku on jo etsinyt samaisesta henkilöstä tietoja, tai saisi paremmin selvää käsialasta, jossa on ilmoitettu minne lähtenyt, niin olisin kovin iloinen tiedosta. Olen jo monta viikkoa etsinyt hänen tietojaan joka puolelta.

Tapani Kovalaine
17.05.19, 22:20
Eräs tulkinta on: till Recryd österbotten että olisi Pohjanmaalle mennyt sotilaaksi.

Tuula Cu
18.05.19, 15:02
Etsintäsi muistuttaa erästä omani jäljitystä (jossa en ole myöskään päässyt eteenpäin). Mulla on Vasili/Basileios Sobolev/Venäläinen, jonka olen päätellyt Suomen sodan aikaan tulleen rajan takaa ja jääneen Suomeen. Eka kerralla ilmestyessään näkyville hän on jo luterilaisissa kirjoissa.

Arvelen, että Rysk tarkoittaa sinunkin tapauksessasi uskontoa. Voi siis olla Karjalasta (ja Karjala on aika laaja käsite, voi olla nykyisesta Suomen puoleisesta Karjalasta tai luovutetulta alueelta tai Vienan tai Aunuksen Karjalasta), mutta kreikkalaiskatolinen.

Tuula K