PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Våldseld?


Erkki L
14.05.19, 09:30
Har våldseld (1700 tals svenska) någån mening som är närare till mordbrand i dag?

K-Erik
14.05.19, 18:11
Skulle vara lättare att svara om man visste sammanhanget där ordet finns, närmast kommer jag att tänka på det ord man ännu idag använder, vådeld. Men som sagt, sammanhanget avgör.

Villel
14.05.19, 22:02
Torde hellre betyda en heftig eldsvåda än mordbrand.
http://runeberg.org/sundtidn/1888/0122.html
Ville Lehtinen

Erkki L
15.05.19, 07:17
Släktforskare doctor Eric Anthoni (1893-1978) samt Atle Wilskman på 1920 talet Har både utesluten en del av familjen Anthoni historia 1700-1721. Det är om querilla kriget i Ingermanland, Karelen, Savolax och Kajana och Oulu områderna, even äventyren i Norge vid årskiften 1718-1719. Anders (från homom släktgrenen till Eric. A.), Jakob, Abraham och Barthold Anthoni var alla "sissar" eller "kivekkäitä" och Barthold och Jakob också i Karelen var med Daniel Luukkoisen med eventyret att döda Tsar Peter. Det var kanske ursaken att vara tyst av familjen historia. Bara Barthold är i öppenhet med sin historia vid Den Stora Ofreden, even från början av kriget.
Men Matthias Anthonius, sonen till Anders Anthoni berättar att"blefvo mina föreldrar döde,Bagge på en gång genom en vådeld". Samma stor i Muhos kyrkoböcker i August 1734. Anders efter kriget med hjälp av Matthias Castreen i Kajana en soldat i Muhos, men Muhos var i mitten av querilla kriget och Muhos boarna inte tyckte om sissar. Bara med beskyddande av Matthias Castreen och Kajana kompaniet det var kanske möjligt. Efter elden, borgmästaren Matthias Castreen tog hand om Matthias is skolan först i Oulu och arbete i Kajana som Inbördsrivare och mede ekonimisk hjälp av Castreen hän studerade präst i Åbo. Vi vet ny att, Anthonius hade en gård i Slawanka i Ingermanland kallad Anthonij Moisio och en stark motiv i kriget mot Tsar Peter. Eric Har aldrig berettat något om Den här historian.

Erkki L
16.05.19, 06:09
Förlåt, det måste skrivats "vådeld" , tack för korrektering och privatmessage om saken. Och det menar, att såsom den var en olycka, icke en mordbrand har det ingenting att göra med den mörka och dölda historian bakom Anthonij familjen. Mera och Mera hemligheter bakom Eric Anthoni väntar att komma up nu i Ingermanland som kanske till sist klarar Anthonius tillbaka till Finland och vidare i 15 och 16 hundratalet.

Villel
16.05.19, 13:08
I den referensen jag har givit ovan (Sundsvall Tidning) hittar man en nyhet i den yttersta spalten till höger med rubriken Riksbanken eldfarlig. Där används ordet våldeld som jämföres med ordet mordbrand.
Ville Lehtinen

Erkki L
16.05.19, 16:29
Så, det är möjligt att en mordbrand egentligen är ännu möjligt. Människor kom tillbaka från Ryssland långt efter krigslutet, och om Anders hade gjort något illa i Muhos hämt är så möjligt, med den tolkningen om vådeld. Men, i alla fall, Eric Anthoni, och Anthonius efter Anders, even sonen till honom, har slut uten hela den töiden familjen var i Ingermanland, kriget 1700 /1721 och Den Stora Ofreden och, att dom var sissor alla. Alla hemligheter är inte komt fram ännu.

Villel
16.05.19, 18:27
Enligt min tolkning så används i den refererade nyhetsbiten våldeld och mordbrand som alternativ inte som synonymer.
Ville Lehtinen

Erkki L
17.05.19, 07:25
Tack, nu förstår jag.