PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Alatorniosta


Sauli
21.03.19, 12:40
Olen muutaman kuukauden etsiskellyt, mut en oo löytäny.
Onko tietoja?

1. Övertorniolla ovat piika ewa greta fräki ja renki anders nilsson tehneet lapsen 1872. He ovat menneet naimisiin 1873. Samanna vuonna he menivät amerikkaan lapsensa kanssa. Ei tietoa menivätkö naimisiin suomessa vai ameriikassa. Tuo lapsi oli mummoni emma antintytär nilsson eli sit heikka. Pappani on mennyt naimisiin emman kanssa ja he palasivat perheineen takaisin suomeen alatorniolle tn. Vojakkalaan. Papan puolen tiedot kaikki ok, mutta emmasta ja varsinkin heidän vanhempien suvusta tiedot on tuossa. Olen tankannut nuita kirkonkirjoja mutta en ole löytänyt muuta.

2. Syntymäkotini on Höynälänmaan tila tornion liakassa. Täällä on sivuttu tuota taloa, mutta en ole päässyt selvyyteen miten Winbladin suku päätyi tuonne. Onko winblad menny jonkun höynälän tai hönän tai vast tytön kanssa naimisiin?

3. Tuossa kotitilani vieressä oli torppa. Maa-aluetta kutsutaan edelleen Uutelaksi. Torppa ei kuitenkaan ollut muistini mukaan uutela! Olen kuullut että joku Toratti. En löydä höynälänmaasta torppaa, vaikka muistelen sitä kutsutun höynälänmaan torpaksi. Voiko torppa olla esim 15 km päässä emätilasta? Vieressä on Piessan tilaan kuuluvaa maata.

4. Onko tietoa miten vojakkalan Mustapäät liittyvät Bure sukuun? Jotkut ovat liittäneet ne avioliiton kautta, mutta toisaalta jotkut ruotsinpuolella kieltävät yhteyden.

Olisin kiitollinen pienistäkin vihjeistä. En oikein hallitse nuita kirkonkirjojen hieroglyyfejä. Olen selannu ne läpi useasti.


Sauli

Tapani Kovalaine
21.03.19, 18:49
Luvan perästä tässä tulee pieniä vihjeitä.
Emma oli Ruotsin kansalainen ja avioitui Amerikassa joskus vuonna 1895-1899 ja tuli sieltä puolisonsa ("palasi") kanssa Alatornion Alavojakkalan kylän taloon nro 8 Alakokkare vuonna 1899. Vuoden 1900 henkikirjan mukaan pariskunta oli muuttanut naapuritilalle huonekuntalaiseksi, siis Ylikokkare nro 9 taloon. Perheen sukunimenä tässä vaiheessa käytettiin nimeä Alakokkare, vaikka Emman puoliso Iisakki Wilhelm Iisakinpoika Heikka oli syntynyt 17.12.1863 Heikan talossa Ylivojakkala nro 21. Sieltä hän muutti vanhempiensa ja sisarustensa kanssa Alakokkare -taloon, joka oli hänen äitinsa Karoliinan syntymätalo.

Emmalle ei ole rippikirjaan eikä henkikirjaan merkitty syntymävuotta, syntymäajasta puhumattakaan. Tästä etsintä voi kuitenkin alkaa...

Alatornion henkikirja v. 1901, pariskunta Iikka Alakokkare ja vaimo Emma sekä lapset, kaksi poikaa ja tytär, digikuva 332: http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-27463.html

Sauli
21.03.19, 19:19
Hei!

Kiitos paljon viestistäsi. Tietosi sopivat täydellisesti kuvioon jota olen rakennellut. Jopa tuo talon vaihto voi olla selitettävissä sillä että iisak kävi yksin toisen reissun amerikassa. Tn. Tienaamassa talorahoja. Nyt pystyn etsimään jopa vuotta milloin muuttivat ostamalleen Höynälänmaan tilalle, iisaki toisen reissun jälkeen. Täytynee siirtyä emman etsimisesdä ruotsin kirkkopapereihin. Tuo sukunimisotku on tuttu. Alakokkare, Kokkare, Höynälänmaa, Heikka, onneksi tuli laki joka lopetti tuon. Hassusti vaan pappi oli poistanu veljeksiltä nimiä niin että tuli erit sukunimet. Paljon kiitoksia. Sauli

Tapani Kovalaine
21.03.19, 19:53
Katselin pikaisesti Riksarkivet osoitteen kautta Övertorneån kastekirjan vuosilta 1871-1873 ja ei osunut kohdalle sopivaa Emmaa syntyneeksi. Mihin mahtaa perustua tuo tieto, että Emma Nilsson olisi syntynyt Ruotsissa? Ja vieläpä Övertorneåssa.

Linkki etsintään: https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen

Sauli
21.03.19, 20:07
Kiitän, vilkaisin linkkiä maalauksen ohessa ja näyttää siellä käsiala olevan amatöörinkin luettavaa. Täytyy illalla syventyä. Tuo övertorneå on tullu mulle suuullisena tietona ja myös jostain luin että syntymä päivä olis ollu 6.12.1872.... on jääny mieleen tuon itsenäisyyspäivän vuoksi..

Tapani Kovalaine
22.03.19, 22:37
Winbladit tulivat Höynälänmaahan vuonna 1799 Kaakaman kylän Mansikan talosta nro 44. Lars Magnus Winblad s, 1763 oli avioitunut lesken Ingrid Josefsdotterin kanssa, jolla oli kaksi lasta aikaisemmasta aviosta. Perhe näyttäisi tulleen Överkalixista 1797 Kaakamaan ja sieltä sitten 1799 Liakkaan. Netistä ei pääse näkemään keneltä he ovat saaneet tilaan omistuksen tai hallintaoikeuden.

Vuonna 1801 Höynälänmaahan muutti Överkalixista Lars Winbladin veljenpoika Georg Georgenpoika Winblad s. 1775 vaimonsa Kaisa Larsdotterin kanssa. He ovat avioituneet Ruotsissa noin vuonna 1799. Kaisankaan kohdalla ei näytä olevan valmiita liittymiä Liakkaan. Saattoivat tulla Georgen sedän antaman vinkin perusteella.

Digi 717 Alatornio, Liakka, Höynälänmaa: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9670567

Genilinkki: https://www.geni.com/people/Georg-Winblad/6000000058356052083

PekkaJS
22.03.19, 23:12
3. Tuossa kotitilani vieressä oli torppa. Maa-aluetta kutsutaan edelleen Uutelaksi. Torppa ei kuitenkaan ollut muistini mukaan uutela! Olen kuullut että joku Toratti. En löydä höynälänmaasta torppaa, vaikka muistelen sitä kutsutun höynälänmaan torpaksi. Voiko torppa olla esim 15 km päässä emätilasta? Vieressä on Piessan tilaan kuuluvaa maata.
Toratin torppa kiinnostaa minuakin, sillä sen asukas Heikki Toratti on esi-isäni. Perhe näkyy mm tässä henkikirjassa. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=73039592
Tiedätkö tarkalleen, missä Toratin torppa on sijainnut? Minulla on reilut 30 vuotta vanha suullinen tieto, että jossain Höynälänmaan suunnalla, mutta tarkemmin en tiedä.

T Pekka

Sauli
22.03.19, 23:21
Ooo... olen täysin ällikällä lyöty. Olen löytänyt nuo winbladit, mutta vain ruotsists ja höynälänmaasta. Olen lukenu nuo kaakaman kirjatkin, mutta ei vain tarttunu tieto. Toki edelleen ihmettelen miten te voitte lukea tuollaista tekstiä. Täällä on ollu sellainen kuin kalkkimaan pappi. Löysin netistä vihjauksen että tämän isättömän pojan isä olisi ehkä winblad. Oli todennut : herra minut teki, siksi vivahdan minä vinpekkiin. Toi kalkkimaan pappi olikin erikoinen mies. Kiitän jo nyt Sinulta saamistani tiedoista. En pysty nuita lukemaan. Muistan että lapsena kuulin kertomuksen että Isak osti tuon Höynälänmaan tilan sukulaisiltaan, eli winbladeilta. Keksin miten pystyn selvittelemään milloin kauppa noin tehtiin, ilman dokumenttejakin. Isakin ollessa toisella reissulla amerikassa ei lapsis syntynyt. Ja tila on ostettu hetimiten kun tuli uudelleen takas.... Toi bure juttukin eteni niin että Mooseksella on joidenkin mielestä ollut 1 vaimo ja toisten mielestä 2. Mikäli 2, niin olen "sukua" bure porukalle. :D: Tää tutkiminen on hauskaa. Sauli

Sauli
22.03.19, 23:26
Toratin torppa kiinnostaa minuakin, sillä sen asukas Heikki Toratti on esi-isäni. Perhe näkyy mm tässä henkikirjassa. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=73039592
Tiedätkö tarkalleen, missä Toratin torppa on sijainnut? Minulla on reilut 30 vuotta vanha suullinen tieto, että jossain Höynälänmaan suunnalla, mutta tarkemmin en tiedä.

T Pekka

On käsityääkseni vain yksi paikka missä on ollut torpan rakennus Höynälänmaassa. Tiedän paikan täsmälleen, siinä oli ainakin ku viimeksi kävin pihapihlajat jäljellä. Yritän huomenna laittaa kartan ja merkitä siihen paikan. Mietiskelin että tilojen rajat menee niin että torppa olis Piessan tilan mailla. Voi olla että sanotyiin Höynälänmaan torpaksi paikan vuoksi. Mutta vahva muistikuva on että isäni oli kerran unissa kävellyt torpan ovelle ja hetännyt kun oli työntämässä sormea avaimen reikään...

Sauli
23.03.19, 13:56
Yritänpä laittaa karttoja. Qoogle earthilla pääse lähelle ku käskee mennä höynälänmaahan. Lähinnä tietä olevan talon osoite on Lautamaantie 946.
Kuvissa on merkki. Se on noin 20 m tarkkuudella. Varjojen vuoksi en pysty erottamaan mikä puska on mikäkin...

Sauli
23.03.19, 17:40
Katselin pikaisesti Riksarkivet osoitteen kautta Övertorneån kastekirjan vuosilta 1871-1873 ja ei osunut kohdalle sopivaa Emmaa syntyneeksi. Mihin mahtaa perustua tuo tieto, että Emma Nilsson olisi syntynyt Ruotsissa? Ja vieläpä Övertorneåssa.

Linkki etsintään: https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen

Löysin emman ja vanhemmat nedertorneå.... ei näytä kannattavan puheisiin luottaa.

Markku Pelttari
24.03.19, 08:06
Nykyinen maanmittauslaitoksen karttapaikka tuntee Toratin talon vain Kivirannalla. Oheinen vuoden 1966 topografikartta näyttää kuitenkin yhden Toratin talon/torpan keskellä Liakan kylää joen rannalla, karttalehden vasemmassa alakulmassa. Siis aika kaukana Höynälänmaasta. http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/mml_vanhat_kartat/Painetut_kartat/22_Topografikartta_20k/2/2542/254204/254204_1966.jpg

Sauli
24.03.19, 10:42
Jep, siksi tuota on ihmetelty, mutta torppa on ollut tuossa paikasssa. Olen tähän asti olettanut et torppa on ihan emätilan vieressä, kun torppareillahan oli niitä työpäiviä. Pitkähkö matka oli tuolta johonkin raumolle jossa piessat käsittääkseni asuivat. Mut taas toisaalta tuossa yksi vastaaja tunnisti papereista sukunsa ja piessan torppareita olivat ...

Markku Pelttari
24.03.19, 13:58
Piessan talo näyttää olevan aika lähellä Torattia joen toisella puolella.

Sauli
24.03.19, 15:05
Niinpä onkin. Olen muistellu vaan niitä raumon koulun lähistöllä olleita Piessoja. Tuhon Piessaan ei oo ku 9 km Höynälänmaasta

PekkaJS
24.03.19, 19:16
Kiitos torpan paikannuksesta kartalle.

Jep, siksi tuota on ihmetelty, mutta torppa on ollut tuossa paikasssa.

Alapiessan torppaa asuu 1877 asti Nils Partanen.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=72931757
1879 torppariksi on vaihtunut Henrik Pehrson Toratti.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=74549099
Hänen sukunsa on asunut aiemmin Toratin tilalla lampuotina ja sittemmin torpparina Toratissa. Heikki muuttaa perheineen Höynälänmaahan Alapiessan torppaan ja tuo Toratin tilan nimen mukanaan.

Sauli
24.03.19, 21:30
Nuo henkikirjat näyttää olevan hyviä tiedonlähteitä, ku vain pystys lukemaan...

Sauli
24.03.19, 22:32
Ooo... olen täysin ällikällä lyöty. Olen löytänyt nuo winbladit, mutta vain ruotsists ja höynälänmaasta. Olen lukenu nuo kaakaman kirjatkin, mutta ei vain tarttunu tieto. Toki edelleen ihmettelen miten te voitte lukea tuollaista tekstiä. Täällä on ollu sellainen kuin kalkkimaan pappi. Löysin netistä vihjauksen että tämän isättömän pojan isä olisi ehkä winblad. Oli todennut : herra minut teki, siksi vivahdan minä vinpekkiin. Toi kalkkimaan pappi olikin erikoinen mies. Kiitän jo nyt Sinulta saamistani tiedoista. En pysty nuita lukemaan. Muistan että lapsena kuulin kertomuksen että Isak osti tuon Höynälänmaan tilan sukulaisiltaan, eli winbladeilta. Keksin miten pystyn selvittelemään milloin kauppa noin tehtiin, ilman dokumenttejakin. Isakin ollessa toisella reissulla amerikassa ei lapsis syntynyt. Ja tila on ostettu hetimiten kun tuli uudelleen takas.... Toi bure juttukin eteni niin että Mooseksella on joidenkin mielestä ollut 1 vaimo ja toisten mielestä 2. Mikäli 2, niin olen "sukua" bure porukalle. :D: Tää tutkiminen on hauskaa. Sauli
Ooo tuli virhe tuossa ylhäällä, mooseksella on kyllä ollu 2 vaimoa, mutta hänen tyttärensä Lucian avioliitto mustaparran kanssa nöyttää osa ruotsinpuolella epäilebän...