PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Onko Marttilassa ollut lastenkirjoja?


Seppo Niinioja
26.02.19, 19:41
Marttilan rippikirjoissa ainakin välillä 1755-1767 näyttää olevan vain ripille päässeitä. Ovatkohan lastenkirjat tuhoutuneet, jos niitä on pidetty tai mikä mahtaa olla selitys?

Terveisin Seppo Niinioja

ristojohannes
26.02.19, 20:55
Hei.
Marttila (Nyby) on sukuni lähtöseutuja.
Tämän asian olen havainnut minkä Sinäkin.
Syytä en tiedä, enkä tiedä kuka tietäisi.
Lastenkirjoja ei Marttilassa ole

ristojohannes
26.02.19, 21:04
Lisäys.
En ole syntyneissä ongelmaa huomannut.
Se on minua joskus vaivannut, että rippikirjat puuttuu ajalta 1767-1773

Seppo Niinioja
26.02.19, 22:07
Kastekirjat näyttävät kyllä aukottomilta, mutta lapsia ei löydy edellä mainitsemistani rippikirjoista, paitsi jos ovat päässeet ripille kirjan kattamana aikana. HisKin lisätiedot seurakunnasta ei sekään valaise asiaa. Ehkä Osmo Durchmanin vanhoista Genos-artikkeleista löytyisi selitys.

Seppo Niinioja
26.02.19, 22:22
Marttilan pappila paloi 1773. Ehkä lastenkirjat ovat tuhoutuneet palossa. https://www.genealogia.fi/genos-old/index.htm (https://www.genealogia.fi/genos-old/index.htm)
Linkki ei taida viedä perille, mutta juttu oli täällä: Genos 3(1932), s. 1-27

Juha
27.02.19, 10:55
Lastenkirjoja ei ole ollut varmaan olemassakaan, koska lapset löytyvät rippikirjoista



Juha

Seppo Niinioja
27.02.19, 17:55
Lastenkirjoja ei ole ollut varmaan olemassakaan, koska lapset löytyvät rippikirjoista



Juha

Tämä yleisperiaate on tiedossa. Joissakin seurakunnissa niitä silti on. Ongelma on siinä, että lapsia ei löydy näistä vuosien 1755- 1767 rippikirjoista kuin vähäinen osa, nekin yleensä sellaisia, jotka ovat päässeet ripille tuona aikana. Risto Saarinen edellä on havainnut saman. Linkkisivuilla näkyvällä pariskunnallakin, Johan Michelsson, s. 1714 ja Maria Jöransdotter, s. 1728 oli ainakin neljä tuona aikana Lietonperässä syntynyttä lasta, joista olen FB:n puolella kirjoittanut. Koetan selvittää 1767 orvoiksi jääneiden lapsien vaiheita.

1755-1761: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=25802&pnum=116
1762-1767: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=25803&pnum=86

ristojohannes
27.02.19, 19:42
Lietonperä.
Oli Marttilan (Nyby) Euran kappeliseurakunnan kylä.
Lietonperän ( nykyihmiset kutsuvat Liedonperäksi) ihmiset löytyvät vuodesta 1774 lähtien Tarvasjoen kirkollisista asiakirjoista.

ristojohannes
27.02.19, 20:02
Tässä ensimmäinen sivu Tarvasjoen rippikirjasta Tapanin talosta.
Allaolevan suvun jälkeläiset asuvat edelleen Tapanin talossa.
Ensimmäinen isäntä Juho Matinpoika minun tietojeni mukaan syntyi Liedon Torstilassa 1713.


https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=26715&pnum=68

Seppo Niinioja
27.02.19, 21:48
Kiitos Risto! Tuon alueen seurakunta- ym. jako ei minulle ollut kovinkaan selvä, ja sekin vähä on taitanut päästä unohtumaan. On yhtä hauskaa tutkia muita kuin omiaan, siksi tämä orpolasten tapaus kiinnostaa.

Terv. Seppo

TapioV
28.02.19, 21:58
Marttilan rippikirjoissa ainakin välillä 1755-1767 näyttää olevan vain ripille päässeitä. Ovatkohan lastenkirjat tuhoutuneet, jos niitä on pidetty tai mikä mahtaa olla selitys?

Terveisin Seppo Niinioja


Tervehdys, Seppo
Periaatteessa ei Turun hippakunnassa pitäisi olla lastenkirjoja. Sellaiset vaadittiin Viipurin hiippakunnassa. Voi silti olla, että joku pappi, joka Viipurin hiippakunnassa palveltuaan oli tottunut pitämään lastenkirjaa, on uudessa seurakunnassakin jatkanut perinnettä. Tämä on arvaus!
T.V.

Seppo Niinioja
02.03.19, 09:07
Tervehdys, Seppo
Periaatteessa ei Turun hippakunnassa pitäisi olla lastenkirjoja. Sellaiset vaadittiin Viipurin hiippakunnassa. Voi silti olla, että joku pappi, joka Viipurin hiippakunnassa palveltuaan oli tottunut pitämään lastenkirjaa, on uudessa seurakunnassakin jatkanut perinnettä. Tämä on arvaus!
T.V.


Kiitos Tapio!

Tuo hiippakuntakohtaisuus oli minulle uusi tieto, jota en ole osannut päätellä. En edes yleensä tahdo muistaa, että hiippakuntia oli tuolloin vain kaksi. Laitan tähänkin liikuttavan muuttokirjan, joka on annettu vähän vaille kuusivuotiaalle pojalle. Syynä nähtävästi äidin kuolema 8.1.1830 (Rippikirja 1826-1832 s. 312). Kun löytyisi vastaava paperi, niin tutkimus voisi nytkähtää eteenpäin. Seuraavaksi ajattelin yrittää selvittää, ovatko kummit ottaneet lapsen kasvattaakseen.

Ystävällisin terveisin
Seppo Niinioja

TapioV
02.03.19, 09:43
Kiitos Tapio!

Tuo hiippakuntakohtaisuus oli minulle uusi tieto, jota en ole osannut päätellä. En edes yleensä tahdo muistaa, että hiippakuntia oli tuolloin vain kaksi. Laitan tähänkin liikuttavan muuttokirjan, joka on annettu vähän vaille kuusivuotiaalle pojalle. Syynä nähtävästi äidin kuolema 8.1.1830 (Rippikirja 1826-1832 s. 312). Kun löytyisi vastaava paperi, niin tutkimus voisi nytkähtää eteenpäin. Seuraavaksi ajattelin yrittää selvittää, ovatko kummit ottaneet lapsen kasvattaakseen.

Ystävällisin terveisin
Seppo Niinioja


Vielä lisäys: Vipurin jäätyä Uudenkaupungin rauhassa Venäjän puolelle Suomen puoleiset seurakunnat muodostivat uuden Porvoon hiippakunnan. 1850 perustettiin Oulun hiippakunta, jonka piispanistuin tosin aluksi sijaitsi Kuopiossa. Vanhan Suomen liitämisen jälkeen Suomen suurruhtinaskuntaan Viipurin hiippakunta palasi osaksi piippakuntajakoa.



T.V.

Seppo Niinioja
02.03.19, 11:21
Vielä lisäys: Vipurin jäätyä Uudenkaupungin rauhassa Venäjän puolelle Suomen puoleiset seurakunnat muodostivat uuden Porvoon hiippakunnan. 1850 perustettiin Oulun hiippakunta, jonka piispanistuin tosin aluksi sijaitsi Kuopiossa. Vanhan Suomen liitämisen jälkeen Suomen suurruhtinaskuntaan Viipurin hiippakunta palasi osaksi piippakuntajakoa.



T.V.


Kertaus on opintojen äiti! Olen askarrellut lähinnä Turun hiippakunnassa. Reijo Savolan vetämä Suomi ja Karjala -projekti Genissä avaa kyllä uusia näköaloja.

Seppo Niinioja