PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : SNAPPERTUNA, Westervik, Karls gård


Reino W
02.09.08, 10:17
Jag letar i min släkts Wikström gren som slutar på ovannämnda gård. Den 16 nov 1784 gifter Anders Wikström in sig i Bromarv: s rusthålleri med rusthållardottern Beata Michelsdotter. I vigselnotisen står han som "Unge rusth." (23år?) från Karls gård i Wästervik by i
Snappertuna. Ungefär samtidigt finns att läsa följande vigselnotiser om Wikströms från byn Wästervik:
13,10,1789 gifter sig bondsonen Isaac Wikström med bonddottern Sara Johansdotter från byn Rotsböle
8.10.1790 gifter sig b.s. Johan Wikström, Snappertuna, Wästervik, Ka: med pigan Maja Söderlund från Ekenäs.
3,1,1792 gifter sig Bonddotter Christina Wikström med båtsman Eric Bussman från byn Söderby
1808, HisKi Bromarv begravda står det Gl. rusth. Anders Isakss. Wikström, 47 år död av hets. feb. med svull. i halsen.Detta innebär att Anders är född ca 1761. Den enda notisen om en fader Isaac är under begravd 10 mars 1783 i Westervik, där han nämns som "Gl.bd. Isaac" från byn Wästervik i Snappertuna. Men detta är kanske inte rätt Isak, för då skulle inte sonen Isaac tituleras som bondson när han gifter sig 1789?
Är det någon som kan hjälpa mig med upplysningar om var Karls gård låg/ligger, samt hur jag kan forska vidare.. Jag sitter i Sverige och har svårt att fysiskt leta i annat än på Internet

Vastaukset voi myös tehdä suomeksi

Reino Wikström

Juha
02.09.08, 10:49
Här är nånting;

http://www.snappertuna.surfnet.fi/langder.php?by=Deger%F6&gard=V%E4stervik



Juha

Tapani Kovalaine
02.09.08, 11:36
Här är också nånting:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?cx=2474150&cy=6649536&scale=40000&tool=siirra&query=hae&hakutapa=paikannimihaku&nimi=v%C3%A4stervik&osoite=&kunta=tammisaari&isShown=&lang=FI

Tapani

Reino W
02.09.08, 11:47
Tack Juha för snabbt svar
Där hittade jag flera anor

Blondie992
02.09.08, 18:18
Jag undrar om du hör till min mans sida när det gäller Wickströmarena, för hans Farfars far kom till Åland och vistades här till sin död.
Han hette Otto Emil Wikström var född 1863 i Bromarf. Vet inte om de hör till samma släkt men om det gör det så kontakta mig.

Juha
02.09.08, 18:20
Jag tycker att dom är två olika släkten.

Juha

Henrik
02.09.08, 19:45
Hej!
Anders Isakson Wikström och Beata Stina Michelsdotter från Bromarv rusthåll är Otto Emil Wikströms farmors föräldrar.
h. Henrik Bärlund

Reino W
03.09.08, 08:40
Svar till Blondie 992
Denna Otto var faktiskt min farbror!
Jag tillhör de yngre grenarna i släkten med gamla föräldrar och därför har det blivit tidsmässigt långa hopp. Ottos far Fredrik, f 1825, är min ff och Ottos ff (min ff ff) Anders var född 1761.
Reino

Reino W
03.09.08, 08:43
Rättelse till Blondie 992
Anders är Ottos mf och alltså min ff mf
Reino

Ann
10.09.08, 21:45
Reino W. du skrev att Anders Wikström vigdes i Bromarf och att han var från Karls gård i Wästervik by i Snappertuna!

Den tiden som dessa giftermål gjordes så var Snappertuna under KARIS.
När Anders Wikström vigdes den 16 november 1784 i Bromarf så står det i vigselboken:

"Unga rusth Anders Wikström från Karis Westervik med rusthållardotter Beata Stina Michelsdotter från Bromarf."

Gården heter Westervik eller Wästervik Östergård i Snappertuna.
Någon Karls gård finns ej.

Isaac Andersson, f. 1723 var gift 1 ggn med Anna som dog 1768 och de fick barnen:
Isaac Isaacsson Wikström, f. 1760
Anders Isaacsson Wikström, f. 1761
Christina Isaacsdotter Wikström, f. 23.1.1763
Johan Isaacsson Wikström

Mvh Ann

Reino W
11.09.08, 15:10
Tack Anna för uttömmande svar
Jag har bara tillgång till Hiski och där läser man Karls i kolumnen Gård.
Forskningen går framåt en bit i taget.
Kan denna Östergård ha funnits i nuvarande Nyboda?
Mvh
Reino

Ann
11.09.08, 16:59
Hej Reino!

Västervik var ett skattehemman för löjtnanten vid Karis kompani frihemman
som hade två gårdar :
1) Västergård eller Övergård
2) Östergård eller Nedergård

Nyboda var ett skattehemman under rusthållet N:o 25 vid livskompaniet.


Mvh Ann

Reino W
11.09.08, 19:31
Hej igen Ann.
Jag har hittat en "Charta uppå westerwijck....! på
www.funet.fi/pub/sci/geo/carto/vanhatkartat/maakirjakartat/lowres/b/b16_29_1.jpg
Jag tyder platsen som nuvarande Nyboda, men jag kan ha fel, jag har ju ingen lokalkännedom.
Hjälp mig att lokalisera detta, om det nu är rätt gård.
Mvh
Reino

Ann
11.09.08, 19:54
Hej Reino!

Västervik är i dag en by som har flera olika små gårdar med hus och lite mark. Min dotters vänninna bor även där med sin föräldrar i eget hus. Jag bor själv i Jägarbacken som är ett höghus område i Ekenäs. I morgon på fredagen tar jag veckoslut ledigt från mitt arbete som bokföringsföretagare och är på väg till Skåldö som är en ö utanför Ekenäs. På vägen dit så far jag förbi bl.a. Gammelboda, Västervik etc... före jag åker över med färja till Skåldö. Så det är inte så lång väg från mitt hem till Västervik.

Mvh Ann