PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Valkjärven käräjät 1922-1923


SirpaMK
20.02.19, 15:27
Sain tässä hiljattain erinomaista apua tällä palstalla, kiitos vielä siitä, joten kysäisenpä vielä toisenkin itseäni askarruttavan asian:

Olen etsinyt Karjalassa Valkjärvellä vuonna 1922 keväällä tapahtuneen rikoksen tietoja. En ole löytänyt mitään tietoa keväällä, kesällä tai syksyllä pidetyistä käräjistä, joista näkisin, kuinka juttu päättyi. Kuinka pian asiat yleensä päätyivät käräjille?

Koska tapahtumasta ei ole vielä 100 vuotta, onko niin, että tietoja ei ole vielä saatavilla? Kyseisen vuoden Karjala ja Käkisalmen Sanomat -lehdistä löysin artikkelin tästä tapahtumasta. Onkohan Valkjärvellä ilmestynyt omaan lehteä vai vaan yleensä Karjalassa ilmestyneitä?

Oliko Valkjärvellä omassa pitäjässä käräjät, vai olivatko jossain muualla?

Monta kysymystä näin alkuun. Olen kiitollinen kaikista vastauksista!

Pirkko V
20.02.19, 17:35
Etsi Kansalliskirjaston sanomalehtiarkistosta https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?formats=NEWSPAPER

jukkaukkola
20.02.19, 18:59
Oliko Valkjärvellä omassa pitäjässä käräjät, vai olivatko jossain muualla?


Mikkelin maakunta-arkistossa on Valkjärven käräjäkunnan pöytäkirjat.


Arkisto valkjärven käräjäkunta (http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action?lista=sarjat&kuvailuTaso=A&avain=313651.KA)

SirpaMK
21.02.19, 00:02
Kiitokset viesteistä. Kävin lehtiä läpi monta vuosikertaa, mutta sieltä ei löytynyt apua.
Käräjäoikeuden kirjoihin en päässyt kiinni. Ovat varmaankin vielä lukittuina 100 vuoden säännön vuoksi?
Täytyyköhän tehdä virallinen tutkintapyyntö, selviäisikö sitä kautta?

Anssi K.
21.02.19, 10:55
Kiitokset viesteistä. Kävin lehtiä läpi monta vuosikertaa, mutta sieltä ei löytynyt apua.
Käräjäoikeuden kirjoihin en päässyt kiinni. Ovat varmaankin vielä lukittuina 100 vuoden säännön vuoksi?
Täytyyköhän tehdä virallinen tutkintapyyntö, selviäisikö sitä kautta?

Ei ole digitoitu noita asiakirjoja miltään vuosilta, ei edes 100 vuotta vanhempia. Varmaan itse mentävä paikan päälle tutkimaan tutkimusluvan kera. Tutkintapyynnöstä en osaa sanoa.