PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rungius


Markku Ollila
01.09.08, 19:20
Toisessa ryhmässä oli juttua Kemin maseurakunnan Rungius muumiosta ja tuosta tuli mieleeni, että esipolvistani löytyy myös Rungius.

Mathias Henrikinpoika Rungius kirkkoherra, s. 1640 Loimaa Onkijoki Rynkö, k. 1715 Loimaa.
Vanhemmat Heikki Rynkö ja Beata Pentintytär Rynkö.

Puoliso: Vihitty 1662 Anna Johanneksentytär Valstenius, Rungius. s. 1634 Turku, k. 1706 Loimaa.
Vanhemmat Johannes Petruksenpoika Valstenius .

Lapset:
1. Henrik
2. Johan, s. 1666
3. Jakob
4. Margaretha, s. 1669
5. Maria, s. 1681.

Olisikohan jonkun tutkimusten nurkassa enemmänkin Rungiuksia? Löytyisiköhän sieltä myös mahdollisia yhteyksiä ylläolevan ja Kemin Rungiusten välille? Muistelen tätini, joka tutkimuksen aikoinaan teki, maininneen jotain, mutta asia on jäänyt kirjamatta.

Juha
01.09.08, 21:26
Kyllähän tuo yhteys löytyy - itselläni on tälläinen merkintä, jonka olen saanut eräältä nettituttavaltani;

1500-luvun alkupuoliskolla omisti tuon Loimaan tilan Matti Rynkä eli Rungius. Hänestä polveutuvat Rungen- Ringius ja Rungius-nimiset pappissuvut. Heistä mainittakoon Nikolai Mathias Rungius (k.1629), jonka palsamoitua ruumista säilytetään Kemin vanhassa kirkossa.

Rynkö-sukuiset omistajat:
Omistajana mainitaan 1500-luvun alussa Matti Rynkä, mahd. kirjoitettuna Rungius
1. Martti Onkijoki, 1540 – 56
2. Niilo Martinpoika Rynkö, 1558 – 86
3. Tuomo Niilonpoika, ratsumies, 1612 – 39
4. Esko Tuomonpoika, ratsumies, 1611
5. Sipi Eskonpoika, ratsumies, 1612 – 39
6.
Heikki Sipinpoika Rynkö
omistaja vv. 1640 – 1668
vaimo Beata Pentintytär Pietilä
Niinijoensuu ja
Paavo Sipinpoika
ratsumies, ed. veli, isäntä vv. 1669 – 73



Jälkipolvista jotain hajanaista laitoin tuonne;
http://www.varola.fi/temp/rungiuksia.html

Nikolaita en ole tuohon yhteyteen laittanut, mutta samaa sukua hän siis on. Tuo oma taulustoni alaa em. Heikistä.

Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä - ne syntyivät taannoisen ohjelmasta toiseen siirron aikana. Gedcom ei ollutkaan niin standardi kuin luulin :)

Markku Ollila
01.09.08, 23:03
Kyllähän tuo yhteys löytyy - itselläni on tälläinen merkintä, jonka olen saanut eräältä nettituttavaltani;

1500-luvun alkupuoliskolla omisti tuon Loimaan tilan Matti Rynkä eli Rungius. Hänestä polveutuvat Rungen- Ringius ja Rungius-nimiset pappissuvut. Heistä mainittakoon Nikolai Mathias Rungius (k.1629), jonka palsamoitua ruumista säilytetään Kemin vanhassa kirkossa.
.....

Jälkipolvista jotain hajanaista laitoin tuonne;
http://www.varola.fi/temp/rungiuksia.html

Nikolaita en ole tuohon yhteyteen laittanut, mutta samaa sukua hän siis on. Tuo oma taulustoni alaa em. Heikistä.

Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä - ne syntyivät taannoisen ohjelmasta toiseen siirron aikana. Gedcom ei ollutkaan niin standardi kuin luulin :)

Kiitos tiedoista.

Saamaa sukua siis ovat, mutta onko tiedoistasi mahdollista selvittää Mathias ja Nikolaus Rungiuksen sukulaisuussuhde? Tuo tieto erityisesti minua kiinnstaisi.

Ainakin yksi päivämäärä ero oli jälkipolvilistassasi minun tietoihini verratuna. Minulla on Henrik Laihianderin kuolinaika 27.4.1753 (3.6.1750) ja saman vuoden antaa ylioppilasmatrikkelikin.

Juha
02.09.08, 12:29
En nyt muista ulkoa, mutta jos tämän Keminmaan muumio kuoli 1629 niin hän oli varmaankin Niilonpoika...Yritän etsiä tuon lähdeteokseni, joka on minulla sähköisessä muodossa ..... jossakin :confused:

Korjasin hieman tuota Rungius -koostettani palautteen perusteella, kiitos HV!



Juha