PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lukuapua kaivataan


Maritu
11.02.19, 19:20
Hei, saisinko apua, en saa selkoa, mitä isoisovanhempieni kohdalla Juuan seurakunnan vuoden 1891 - 1900 rippikirjan muistutuksia riveillä lukee. Kuudennella rivillä Erik Marjetanpoika Sutinen ja seuraavalla hänen vaimonsa Anna Reeta Juhontr. Tolvanen.

Ovatko he tehneet jotakin sopimatonta? Sellainen tieto piristäisi kyllä. :)

https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15502&pnum=986

Pekka Hiltunen
11.02.19, 20:30
Hei, saisinko apua, en saa selkoa, mitä isoisovanhempieni kohdalla Juuan seurakunnan vuoden 1891 - 1900 rippikirjan muistutuksia riveillä lukee. Kuudennella rivillä Erik Marjetanpoika Sutinen ja seuraavalla hänen vaimonsa Anna Reeta Juhontr. Tolvanen.

Ovatko he tehneet jotakin sopimatonta? Sellainen tieto piristäisi kyllä. :)

https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15502&pnum=986
Kopioimalla sshy:n kuvan työpöydälle ja sitä sitten suurentamalla olen tavaavinani, että herra Erkki Sutinen/ jokin asiaan vaikuttava tieto on Helsingistä, ja alemmalla rivillä näyttäisi olleen "kelpaam." (-aton?) - ehkä siis kelvoton tsaarin sotaväkeen... Tämmöinen nyt ei kyllä voi olla mitenkään sopimatonta, vaikka olikin aviottomana syntynyt, kunneivät kai isiemme erehdykset periydy.

PH

Maritu
12.02.19, 10:59
Kiitos Pekka, aivan varmasti siinä on Erikin kohdalla se palvelukseen kelpaamaton, mutta sitten molempien kohdalla ne tekstit siinä muistutuksia sarakkeessa. Viitataanko niissä johonkin rangaistuskirjaan? Mielestäni ei viittaa rippikirjan sivuihin. Molempien kohdalla on sanat, joita itse luin joksikin "käynti sa.....", en siis saa niistä sanoista selvää ja mietiskelin, liittyykö Helsingissä käyntiin.

Hannu Numminen
12.02.19, 12:16
Ainakin alemmalla rivillä (se Rik. k. l. 35) näyttäisi lukevan Käyn. salar. ja päivämäärä. Myös ylemmällä rivillä saattaa lukea samoin. Kyse on siis rikoskirjasta eli ripitettyjen kirjasta, joten kyllä siinä jotain pientä tuhmuutta on tehty, kun kerran salaripillä on käyty. Mutta mitä, selviäisi vain siitä rikoskirjasta, jota ei Juuan srk:n osalta ole näemmä digitoitu.

Hannu Numminen
12.02.19, 12:25
Vielä lisäys edelliseen: ylemmällä rivillä on myös lyhenne Lk, joka viitannee lastenkirjaan.

Maritu
12.02.19, 17:33
Kiitos paljon. Tuo salarippi onkin minulle ihan uusi asia. Nythän tämä vasta alkoikin kutkuttaa. Itse arvelin, että onko kyse salavuoteudesta vai jostain ihmeen kielletystä salaseurasta, kun vielä tsaarin aikaa tuolloin elettiin.