PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Söker Min Finska Släkt: Björkström Och Vartiainen


Björkström
10.02.19, 15:59
SÖKER MIN FINSKA SLÄKT: BJÖRKSTRÖM OCH VARTIAINEN.
- Etsitkö suomalaisia ​​sukulaisia ​​Björkström ja Vartiainen.

-Valitettavasti en voi lukea eikä kirjoittaa suomeksi (onnekas, että on olemassa Google-kääntäjä!) Mutta siksi kaikki viestintä on tehtävä ruotsiksi tai englanniksi! :)


Hej alla finska släktforskare!:) Jag behöver hjälpatt hitta information kring min finska släktpå både min mormors släktsida (Vartiainen) men även på min morfars släktsida (Björkström)Jag har tyvärr inte speciellt mycket historik kring min finska släkt, vilket jag tycker är oerhört sorgligt, men med lite tur och hjälp ifrån hjälpsamma medlemmar på detta forum hoppas jag kunna finna förhoppningsvis en del av min förlorade släkthistoria och släktingar och deras ursprung!

Här är den lilla bakgrundsfakta jag har:

Min mamma:Pia Annelie Hedlin (Född: Björkström) kom till Sverige som krigsbarn under finska vinterkriget (efterkriget) ca. 1944-45?Hon kom tillsammans med sina bägge
äldre systrar Brita och Anita. När de kom till Sverige fick de bo hos en "Värdfamilj"då min Mormor/deras mamma Jennyinte kunde följa med barnen till Sverige till en början utan hon anlände till Sverige ett par år senare omkring år: 1947/1948? där hon då hämtade upp sina tre döttrar hos den värdfamilj som tagit omhand om flickorna fram tills det att deras mamma Jenny kunde komma och hämta dem, Värdfamiljen bodde då någonstans i by Vaplan eller Nälden i Jämtlands län, Sverige.Min mormor bosatte sig sedan till en början i närområdet där barnen sedan fick börja i skola, Men äldsta dottern Anita Elisabeth vantrivdes så mycket att min mormor Jenny valde att Anita fick flytta tillbaks till Finland igen och då till min morfars syster (barnens faster) Ellen Blomkvist och hennes make Viktor Edvard Blomkvist, där dessa sedan även adopterade Anita och hon antog deras efternamn, Kontakten med sina systrar och mor blev allt sämre och sämre med åren som gick där sedan kontakten upphörde i stort sett helt och hållet av någon orsak!?


Här är den lilla information jag har om min finska släkt:
Min biologiska mamma heter: Pia Annelie Hedlin, (Född som: Pirjo Annelie Björkström) Född: 1 september 1942. Föddes: Pernå (Pernaja) Finland. Uppvuxen i Bodsjö Sidjö i Jämtlands län Sverige, Numera bosatt: Kungsör, Västmanlands län, Sverige.
Min näst äldsta moster heter: Brita Maria Huldberg, (Född: Björkström) Född: 27 Juni 1938. Föddes: Pernå (Pernaja) Finland.Uppvuxen: Bodsjö Sidjö, Jämtlands län, Sverige, Numera bosatt:Hässleholm, Skånes län, Sverige.
Min äldsta moster hette: Annelie Elisabeth Blomkvist (Född Björkström), Men Anita adopterades senare av sin faster Ellen Blomkvist & hennes make: Viktor Edvard Blomkvist i Finland då hon inte ville följa med till Sverige, och hon antog sin fasters efternamn Blomkvist) Föddes: 7 September 1936, Född i: Pernå (Pernaja) Finland. Död: ??
Min morbror (född i Sverige) Charlie Antero Olsson, Född: 30 September 1948, Död: 27 Maj 1989. Begravd: Näskott Nälden, Jämtlands län, Sverige.
Min mormor: Jenny Maria Olsson (Född: Vartiainen) Född: 26 Februari 1912, Föddes: Lappeenranta, Villmanstrand, Finland. Död: 30 Oktober 2005. Gravsatt: Bodsjö/Hunge Jämtlands län, Sverige. Gift med make #1 Finland: Gustaf Ivar Björkström den: 26 Maj 1934 i Pernå (Pernaja) Finland. Gift med make #2 Sverige: Bengt Olsson, Född: 13 Februari 1903, Död: 7 Juni 1978. Gravsatt: Näskott Nälden, Jämtlands län, Sverige. Mormor Jenny hade även två stycken bröder i Finland som hette: Risto Vartiainen och Raimo Vartiainen, Dock okänt årtal på när det var födda och när de avled?
Min morfar: Gustaf Ivar Björkström, Född den: 6 Juni 1904, Död den: 21 Maj 1942, Avled efter sviterna av en brutal misshandel som han utattes för i Pernå där han rånades, misshandlades och knivhöggs flera gånger i bröstet och magen efter att han var på väg hem ifrån ett besök på en pub, han var något onykter när han mötte på tre okända personer som fick för sig att misshandla och råna min morfar. Han ådrog sig så allvarliga skador att han hamnade på lasarettet, skrevs ut efter någon månad men avled ett par månader senare, ca. 4 månader innan min mamma föddes, morfar fick aldrig möjligheten att varken närvara eller se sin nyfödda yngsta dotter (min mamma) eller inte heller underteckna födelseattesten för min mamma Pia (Pirjo) då hon föddes den 1 september 1942. Morfar Gustaf Ivar hade vad vi känner till endast en (1) syster som hette: Ellen Blomkvist, Gift med Viktor Edvard Blomkvist vilka var de som senare adopterade morfar och morfars äldsta dotter Anita.
Kan säkert komma på mer information vart efter, men detta kanske då kan avhandlas via kontakt antingen i E-post eller via denna forumtråd!? Snälla alla ni som om möjligt besitter mer kunskaper kring att släktforska än vad jag gör, snälla hjälp mig och hur skall man gå tillväga för att hitta sina försvunna släktingar i Finland. Jag vill bara säga att jag varken pratar eller förstår finska, utan all kommunikation måste ske på antingen svenska eller engelska. (Valitettavasti en voi lukea eikä kirjoittaa suomeksi (onnekas, että on olemassa Google-kääntäjä!) Mutta siksi kaikki viestintä on tehtävä ruotsiksi tai englanniksi!)



(OBS: Om Admin. anser att detta är skapat i fel rubrik/tråd, ber jag om ursäkt och hjälp mig då att omplacera till rätt tråd/grupp)

Varmt tack från: Tony Björkström. Sverige :)

Leo K
16.02.19, 11:27
Se Känner du till?

rikja
06.04.19, 08:28
Hej.
Här hittar du information om Gustav Ivar Björkström
https://gw.geneanet.org/nystrogr?lang=en&p=gustav+ivar&n=bjorkstrom

K-Erik
24.04.19, 20:33
Björkströms flyttar till Finland ca 1770 från Livland. Familjen bosätter sig först på Pörtö i Borgå skärgård. Stamfadern i Finland heter Tönni Tönnesson Björkström och dör 1794.