PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Söker Finsk Släkt: Björkström Och: Vartiainen


Björkström
10.02.19, 15:16
SÖKER MIN FINSKA SLÄKT: BJÖRKSTRÖM OCH VARTIAINEN.

Hej alla finska släktforskare! :) Jag behöver hjälp att hitta information kring min finska släkt på både min mormors släktsida (Vartiainen), men även på min morfars släktsida (Björkström) Jag har tyvärr inte speciellt mycket historik kring min finska släkt, vilket jag tycker är oerhört sorgligt, men med lite tur och massor av hjälp ifrån hjälpsamma medlemmar på detta forum hoppas jag kunna finna förhoppningsvis en del släkthistoria och släktingar och deras ursprung!Här är den lilla bakgrundsfakta jag har:



Min mamma Pia Annelie Hedlin (Född: Björkström) kom till Sverige som krigsbarn under finska vinterkriget (efterkriget) ca. 1944-45? Hon kom tillsammans med sina bägge äldre systrar Brita och Anita. När de kom till Sverige fick de bo hos en "Värdfamilj" då min Mormor/deras mamma Jenny kunde följa med barnen till Sverige till en början utan hon anlände till Sverige ett par år senare omkring år: 1947/48? där hon då hämtade upp sina tre döttrar hos den värdfamilj som tagit omhand om flickorna fram tills det att deras mamma Jenny kunde komma och hämta dem, Värdfamiljen bodde då någonstans i by Vaplan eller Nälden i Jämtlands län, Sverige.Min mormor bosatte sig sedan till en början i närområdet där barnen sedan fick börja i skola,



Men där äldsta dottern Anita Elisabeth vantrivdes så mycket att min mormor Jenny valde att Anita fick flytta tillbaks till Finland igen och då till sin syster Ellen Blomkvist och hennes make Viktor Edvard Blomkvist, där dessa sedan även adopterade Anita och hon antog deras efternamn, Kontakten med sina systrar och mor blev allt sämre och sämre med åren som gick där sedan kontakten upphörde i stort sett helt och hållet av någon orsak!?



Här är den lilla information jag har om min finska släkt:

Min biologiska mamma heter: Pia Annelie Hedlin, (Född som: Pirjo Annelie Björkström) Född: 1 september 1942. Föddes: Pernå (Pernaja) Finland. Uppvuxen i Bodsjö Sidjö i Jämtlands län Sverige, Numera bosatt: Kungsör, Västmanlands län, Sverige.
Min näst äldsta moster heter: Brita Maria Huldberg, (Född: Björkström) Född: 27 Juni 1938. Föddes: Pernå (Pernaja) Finland.Uppvuxen: Bodsjö Sidjö, Jämtlands län, Sverige, Numera bosatt: Hässleholm, Skånes län, Sverige.
Min äldsta moster hette: Annelie Elisabeth Blomkvist (Född Björkström), Men Anita adopterades senare av sin faster Ellen Blomkvist & hennes make: Viktor Edvard Blomkvist i Finland då hon inte ville följa med till Sverige, och hon antog sin fasters efternamn Blomkvist) Föddes: 7 September 1936, Född i: Pernå (Pernaja) Finland. Död: ??
Min mormor hette: Jenny Maria Olsson (Född: Vartiainen) Född: 26 Februari 1912, Föddes: Lappeenranta, Villmanstrand, Finland. Död: 30 Oktober 2005. Gravsatt: Bodsjö/Hunge Jämtlands län, Sverige.Gift med make #1: Gustaf Ivar Björkström den: 26 Maj 1934 i Pernå (Pernaja) Finland. Gift med make #2 i Sverige: Bengt Olsson, Född:

Min morfar hette: Gustaf Ivar Björkström, Född den: 6 Juni 1904, Död den: 21 Maj 1942, Avled efter sviterna av en brutal misshandel som han utattes för i Pernå där han rånades, misshandlades och knivhöggs flera gånger i bröstet och magen efter att han var på väg hem ifrån ett besök på en pub, han var något onykter när han mötte på tre okända personer som fick för sig att misshandla och råna min morfar. Han ådrog sig så allvarliga skador att han hamnade på lasarettet, skrevs ut efter någon månad men avled ett par månader senare, ca. 4 månader innan min mamma föddes, morfar fick aldrig möjligheten att varken närvara eller se sin nyfödda yngsta dotter (min mamma) eller inte heller underteckna födelseattesten för min mamma Pia (Pirjo) då hon föddes den 1 september 1942.Kan säkert komma på mer information vart efter, men detta kanske då kan avhandlas via kontakt antingen i E-post eller via denna forumtråd!? Snälla alla ni som om möjligt besitter mer kunskaper kring att släktforska än vad jag gör, snälla hjälp mig och hur skall man gå tillväga för att hitta sina försvunna släktingar i Finland. Jag vill bara säga att jag varken pratar eller förstår finska, utan all kommunikation måste ske på antingen svenska eller engelska. (OBS: Om Admin. anser att detta är skapat i fel rubrik/tråd, ber jag om ursäkt och hjälp mig då att omplacera till rätt tråd/grupp)

Varmt tack från: Tony Björkström. Sverige.

Leo K
16.02.19, 11:26
Se Känner du till?

Björkström
13.11.19, 22:45
Se Känner du till?
Vad menar du? :confused:;)

Leo K
14.11.19, 08:33
Du hade hört dej för i Suku Forum på två olika ställen.
Jag hade svarat dej på platsen: Känner du till.
Nuförtiden heter denna svarsplats Yleinen keskustelu.
Mvh Leo

Björkström
21.11.19, 12:55
Du hade hört dej för i Suku Forum på två olika ställen. Jag hade svarat dej på platsen: Känner du till. Nuförtiden heter denna svarsplats Yleinen keskustelu. Mvh Leo

Hej Leo! Tack för ditt svar, Jo, jag vet att jag publicerat mina efterlysningar på två (2) olika platser här på detta forum, Men det jag försökte gör var att chansa på fler svar på mina frågor från fler medlemmar som kanske bara fokuserar på ett begränsat antal sidor här på forumet!? Kanske fel tanke, men tanken var endast vänligt menad då jag verkligen är i stort behov av att få hjälp med att få hjälp med att hitta min finska släkt på både Björkström och Vartiainen släktsidor, Självklart är jag även mycket tacksam för all hjälp som jag fått av många vänliga hjälpsamma medlemmar, men jag har även fått sådan hjälp som gjort att jag blivit ännu mer "snurrig" och förvirrad? Detta då jag i vissa tips och släktgrenar får fram att jag även är släkt med en släkt som heter: Von Külenstjärna och med Släkten Brask och släkten Kämpe? Detta gör mig ännu mer förvirrad då släkten Von Külenstjärna även då blir släkt med kung Oscar 1 och även Karl XIV Johan Bernadotte? Detta enligt att jag jämfört dessa tips med resultat jag fått genom Ancestry DNA där jag på min pappas släktgren fått fram följande matchningar genom Ancestry DNA:



Min pappa: Dick Gunnar Öberg (1939-2014)
Min farmor: Ruth Ingrid Enlund-Persson. (1913-1987)
Min pappas morfar/farfar: Gustaf Teodor Enlund. (1882-1978)
Min 3e Gammelmorfar/Farfar: Erik Kämpe (1801-1880)
Min 1e Kusin 4e släktled: Anders Kämpe (1833-1907)
Min 2e Kusin 3e släktled Erik Johan Alfred Kämpe(1864-1946)
Min Gammelmorfar/farfar: Johan Erik Brask. (1830-1912)
Min Gammelfarfars farfar: Kung Oscar I, Joseph François Oscar Bernadotte.
Min 3:e Gammelmorfar/farfar: Oscar Bernadotte, (1799-1859)
Min 4:e Gammelmorfar/farfar: Karl XIV Johan Bernadotte.
Min 4:e Gammelfarmor/mormor: Drottning Desirée Bernardine Eugénie Bernadotte.
Min 3:e Kusin: Elov Johan Oskar Kämpe (1922-2011)
Min 4:e Kusin: Björn Kämpe.

fortsätter jag "gräva" ser jag även att det finns släktkopplingar ända tillbaks till -900 talet och till "Kung Gorm*den gamle*som var kung av Danmark" och även far till "Kung Harald Blåtand"[\B] och hela den fornnordiska "kungliga Knytlingaätten"[\B]

Denna släktgren gör att jag blir väldigt förvirrad??? Stämmer de redultat jag fått på mitt [B]Ancestry DNA i jämförelse mot all dokumentation av [B]"vanlig släktforskning" jag gjort på egen hand och med hjälp av många hjälpsamma personer både på detta forum och på Ancestry-forumet och MyHeritage... Tacksam för hjälp kring detta! :)

Vänlig hälsning: Tony Björkström, Växjö Sverige.

Björkström
21.11.19, 13:17
Du hade hört dej för i Suku Forum på två olika ställen. Jag hade svarat dej på platsen: Känner du till. Nuförtiden heter denna svarsplats Yleinen keskustelu. Mvh Leo

Hej Leo! Tack för ditt svar, Jo, jag vet att jag publicerat mina efterlysningar på två (2) olika platser här på detta forum, Men det jag försökte gör var att chansa på fler svar på mina frågor från fler medlemmar som kanske bara fokuserar på ett begränsat antal sidor här på forumet!? Kanske fel tanke, men tanken var endast vänligt menad då jag verkligen är i stort behov av att få hjälp med att få hjälp med att hitta min finska släkt på både Björkström och Vartiainen släktsidor, Självklart är jag även mycket tacksam för all hjälp som jag fått av många vänliga hjälpsamma medlemmar, men jag har även fått sådan hjälp som gjort att jag blivit ännu mer "snurrig" och förvirrad? Detta då jag i vissa tips och släktgrenar får fram att jag även är släkt med en släkt som heter: Von Külenstjärna och en släkt som heter: Brusk? Detta gör mig ännu mer förvirrad då släkten Von Külenstjärna även då blir släkt med kung Oscar 1 och även Karl XIV Johan Bernadotte? Detta enligt att jag jämfört dessa tips med resultat jag fått genom Ancestry DNA där jag fått träff på detta vis:


Min pappa: Dick Gunnar Öberg (1939-2014)
Min farmor: Ruth Ingrid Enlund-Persson. (1913-1987)
Min pappas morfar/farfar: Gustaf Teodor Enlund. (1882-1978)
Min 3e Gammelmorfar/Farfar: Erik Kämpe (1801-1880)
Min 1e Kusin 4e släktled: Anders Kämpe (1833-1907)
Min 2e Kusin 3e släktled Erik Johan Alfred Kämpe(1864-1946)
Min Gammelmorfar/farfar: Johan Erik Brask. (1830-1912)
Min Gammelfarfars farfar: Kung Oscar I, Joseph François Oscar Bernadotte.
Min 3:e Gammelmorfar/farfar: Oscar Bernadotte, (1799-1859)
Min 4:e Gammelmorfar/farfar: Karl XIV Johan Bernadotte.
Min 4:e Gammelfarmor/mormor: Drottning Desirée Bernardine Eugénie Bernadotte.
Min 3:e Kusin: Elov Johan Oskar Kämpe (1922-2011)
Min 4:e Kusin: Björn Kämpe.[/B
]

Denna släktgren gör att jag blir så väldigt förvirrad??? Stämmer de redultat jag fått på mitt Ancestry DNA i jämförelse mot all dokumentation av [B]"vanlig släktforskning" jag gjort på egen hand och med hjälp av många hjälpsamma personer både på detta forum och på Ancestry-forumet och MyHeritage... Tacksam för hjälp kring detta! :)

Vänlig hälsning: Tony Björkström, Växjö Sverige.

Björkström
21.11.19, 13:18
Du hade hört dej för i Suku Forum på två olika ställen. Jag hade svarat dej på platsen: Känner du till. Nuförtiden heter denna svarsplats Yleinen keskustelu. Mvh Leo

Hej Leo! Tack för ditt svar, Jo, jag vet att jag publicerat mina efterlysningar på två (2) olika platser här på detta forum, Men det jag försökte gör var att chansa på fler svar på mina frågor från fler medlemmar som kanske bara fokuserar på ett begränsat antal sidor här på forumet!? Kanske fel tanke, men tanken var endast vänligt menad då jag verkligen är i stort behov av att få hjälp med att få hjälp med att hitta min finska släkt på både Björkström och Vartiainen släktsidor, Självklart är jag även mycket tacksam för all hjälp som jag fått av många vänliga hjälpsamma medlemmar, men jag har även fått sådan hjälp som gjort att jag blivit ännu mer "snurrig" och förvirrad? Detta då jag i vissa tips och släktgrenar får fram att jag även är släkt med en släkt som heter: Von Külenstjärna och med Släkten Brask och släkten Kämpe? Detta gör mig ännu mer förvirrad då släkten Von Külenstjärna även då blir släkt med kung Oscar 1 och även Karl XIV Johan Bernadotte? Detta enligt att jag jämfört dessa tips med resultat jag fått genom Ancestry DNA där jag på min pappas släktgren fått fram följande matchningar genom Ancestry DNA:



Min pappa: Dick Gunnar Öberg (1939-2014)
Min farmor: Ruth Ingrid Enlund-Persson. (1913-1987)
Min pappas morfar/farfar: Gustaf Teodor Enlund. (1882-1978)
Min 3e Gammelmorfar/Farfar: Erik Kämpe (1801-1880)
Min 1e Kusin 4e släktled: Anders Kämpe (1833-1907)
Min 2e Kusin 3e släktled Erik Johan Alfred Kämpe(1864-1946)
Min Gammelmorfar/farfar: Johan Erik Brask. (1830-1912)
Min Gammelfarfars farfar: Kung Oscar I, Joseph François Oscar Bernadotte.
Min 3:e Gammelmorfar/farfar: Oscar Bernadotte, (1799-1859)
Min 4:e Gammelmorfar/farfar: Karl XIV Johan Bernadotte.
Min 4:e Gammelfarmor/mormor: Drottning Desirée Bernardine Eugénie Bernadotte.
Min 3:e Kusin: Elov Johan Oskar Kämpe (1922-2011)
Min 4:e Kusin: Björn Kämpe.

fortsätter jag "gräva" ser jag även att det finns släktgrenar ända tillbaks till -900 talet till "Kung Gorm*den gamle*som var kung av Danmark" och far till "Kung Harald Blåtand"[\B] och där släkten härstammar från den fornnordiska kungliga Knytlingaätten.

Denna släktgren gör att jag blir väldigt förvirrad??? Stämmer de redultat jag fått på mitt Ancestry DNA i jämförelse mot all dokumentation av [B]"vanlig släktforskning" jag gjort på egen hand och med hjälp av många hjälpsamma personer både på detta forum och på Ancestry-forumet och MyHeritage. Tacksam för hjälp kring detta! :)

Vänlig hälsning: Tony Björkström, Växjö Sverige.

Björkström
21.11.19, 14:19
Vill bara be om ursäkt att jag råkat posta flera svar på mitt egna ovanstående ämne! :( Men jag ville bara försöka göra en ändring av ursprungligt ämne/inlägg!! Men istället blev det att jag postade dubbletter/kopior på mitt egna ursprungliga meddelande! Förlåt än en gång! Men hur gör jag nu för att radera dessa dubbla kopior av mitt inlägg här ovanför!? :( :(