PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Michell Lillia, Nikkilä Halikko


Ippe
22.01.19, 23:57
Olen yrittänyt selvitellä henkirakuunarykmenttiin kuuluvan Michel Lillian tietoja sotilasasiakirjoista. Rippikirjojen mukaan Michel kuolee Halikon Nikkilässä 1744. Hänen vaimonsa on Wallborg Jöransdotter 1693 - 1764. Heidän poikansa Michel on ilmeisesti minun esi-isiäni, mikäli hän on myöhemmin Perttelissä asunut rakuuna Michel Michelsson Kaivolin.

Ippe

JaskaS
23.01.19, 01:28
Tuo pitkä teksti käsittelee hevosen/hevosten asioita.
Miestä itseään käsittävän pätkän lienet selvittänytkin.
40 åhr gammal, Tient 11 åhr, Gift, Finne.


:) Jaska

Ippe
23.01.19, 01:55
Kiitos, kyllä nuo mainitsemasi tiesin, mutta vai hevosta koskevia asioita. Rakuunalle tarpeellisia tietoja :D:

aaaalto
23.01.19, 11:57
Michel Lillian kuolema mainitaan seuraavassa katselmusluettelossa.

Henkirakuunarykmentti > Pääkatselmusluettelo, 1753-1753
Halikon komppania
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10254&pnum=365
67. ... Michel Lillia, död blefwen i Wassberg? d 15 Maji 1744 - i stellet ...


Arno

Ippe
23.01.19, 20:23
Kiitos! Kuolinaika siis selvä mutta mitähän Suomalainen Halikkolainen rakuuna teki paikassa Warberg tai Wahrberg (död blefven)? Oliko hän sventienare /tjänare? http://fho.sls.fi/uppslagsord/513/aseenkantaja/

Ippe :confused:

Seija Randell
23.02.19, 10:26
Kiinnostuin tuosta, koska olen tässä puolen kilometrin päässä Nikkilästä toiselle puolen jokea.
Olen ilmeisesti Riitta Tuomelta saanut tiedon, että Michel on muuttanut Uskelaan (Pertteliin) 1758. Ainakin 1763 hän on jo siellä Kaivolan Passin rippikirjassa.
Syntymäaika näyttää olevan siellä sama kuin Nikkilässä, mikä tieto löytyy myös (HisKistä, ja varmasti luettelostakin).

Salon sukututkijoiden esipolvikokoelmassa on jälkeläislinja Emilia Sofia Stadigiin asti (Axel Johannes Tuomisen vaimo). Kirjasin niitä tietoja joskus. Helena-tyttären jälkeläisiä.

Seija Randell
23.02.19, 10:31
Sorry, olipas typerää minun vastaamiseni ennen kuin katsoin kysyjän, Vastausta ei enää saanut pois. Nolottaa.

Ippe
23.02.19, 10:55
Hei Seija,
Tunnistit siis minut :) Akseli Johannes Tuominen tosiaan oli isoisäni ja Emilia Tuominen os. Stadig, Lindfors, Helminen oli isoäitini. Emilian puolelta tämä sukuhaara Kaivoliniin, jonka juuret tulkitsin väärin Haukkalan Seppään. Olenpa nyt tuon korjannut yhteydeksi Halikkoon ja Michel Lilliaan. Nämä sotilaat ovat vaikeita tapauksia :confused: Tässä samassa sukuhaarassa on myös sotilas Matts Mårtensson Stadig, joka sotilasasiakirjojen mukaan on syntynyt Halikossa. Myöskään häntä en ole löytänyt. Samoin kadoksissa ovat myös Kiikalan Hirvelän korpraalin Johan Johansson Flinckin juuret. Hän on syntynyt Uskelassa 1732.
Terv. Ippe eli Ilpo