PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Husu - Husso


Pekka Hiltunen
10.12.18, 20:04
Etelä-Karjalan Husut ovat jokseenkin tunnettuja, mutta tällä foorumilla en ole päässyt perille Pohjois-Savon (Kuopion) Husso-suvun alkuperästä. Olen itse molempien sukujen jälkeläinen - vaikkakin eri vanhempieni puolilta. Nyt eräs DNA-etäserkku antoi aiheen arvella, että "husu" on voitu toisella paikkakunnalla kirjata muotoon "husso". Onko muilla DNA:nsa testanneilla tai muilla tavoin sukutietonsa hankkineilla havaintoja mainittujen sukujen yhteydestä tai vasta-argumentteja semmoisen torjumiseksi? Mikähän voisi olla nimen syntyperä tai etymologia toisaalta Pohjois-Savossa ja toisaalta Etelä.Karjalassa?
PH

Julle
11.12.18, 09:31
< Etelä-Karjalan Husut ovat jokseenkin tunnettuja, mutta tällä foorumilla en ole päässyt perille Pohjois-Savon (Kuopion) Husso-suvun alkuperästä. Olen itse molempien sukujen jälkeläinen - vaikkakin eri vanhempieni puolilta. Nyt eräs DNA-etäserkku antoi aiheen arvella, että "husu" on voitu toisella paikkakunnalla kirjata muotoon "husso". Onko muilla DNA:nsa testanneilla tai muilla tavoin sukutietonsa hankkineilla havaintoja mainittujen sukujen yhteydestä tai vasta-argumentteja semmoisen torjumiseksi? Mikähän voisi olla nimen syntyperä tai etymologia toisaalta Pohjois-Savossa ja toisaalta Etelä.Karjalassa? >

Miten olis ruotsin kielestä husbonde eller husse eli isäntä?

Jotain sellaista vihjaa Mikkonen - Paikkala Sukunimet -kirja.

Lukemisiin

TimoT
23.12.18, 11:31
Pohjois-Savon Hussot taitavat olla alkuaan Kasurisia nyk. Siilinjärven Kasurilasta. Nimi muuttui, kun tuli tarvetta erottaa Kasurisia toisistaan. Puhuttiin Husso-Kasurisista, josta jälkiosa jäi myöhemmin pois käytöstä. Hussot saivat nimensä tilalla olleesta pienestä järvestä nimeltä Huso. Siellä tuli lapsena monet kerrat uitua mummolassa käydessä.

Pekka Hiltunen
19.01.19, 15:05
Pohjois-Savon Hussot taitavat olla alkuaan Kasurisia nyk. Siilinjärven Kasurilasta. Nimi muuttui, kun tuli tarvetta erottaa Kasurisia toisistaan. Puhuttiin Husso-Kasurisista, josta jälkiosa jäi myöhemmin pois käytöstä. Hussot saivat nimensä tilalla olleesta pienestä järvestä nimeltä Huso. Siellä tuli lapsena monet kerrat uitua mummolassa käydessä.
Jännittävää! (Vallankin kun Kasurilankin väki lukeutuu sukuun). Voisikohan tämä "Huså" siis viitatakin " kotijärveen" - jollaiseksi voisi otaksua lätäkön, jonka päivässä tahi parissa voisi kiertää ympäri? Olisikohan Kasurilan vaiheilta tuolloin löytynyt laskuojatonta lätäkköä, jota olisi voitu nimittää "kotijärveksi", Siilinjärvestä patoutuneeseen lammikkoon viitaten?

Myös Etelä-Karjalassa ja "Vanhasa Suomessa" taisi olla eri Husu-sukukuntia. Ruotsinvallan-ajan termionologia on siis saattanut vaikuttaa myös siellä "lätäköissä" ja nimissä. Täytynee siis ainakin näillä tiedoin pitäää edesmenneet vanhempansa erillänsä ja edelleenkin lähimmillään 1600-l:n lopun/ 1700-l:n alun yht. esivanhempansa jälkeläisinä...
PH