PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Savitaipaleen Karhut


tapiohi
30.11.18, 00:31
Onko jollain jotain tietoa seuraavista Savitaipaleen Karhuista ja/tai heidän jälkeläisistään: Matti (Matts) Joonaanpoika Karhu, s. noin 1796; puoliso Anna, s. noin 1801; lapsia ainakin Anna, s. noin 1831 ja Aapeli (Abel), s. noin 1836 ? Perhe asunut Savitaipaleen Karhulan kylässä ainakin 1830-luvulla.

Pekka Hiltunen
07.12.18, 17:30
Onko jollain jotain tietoa seuraavista Savitaipaleen Karhuista ja/tai heidän jälkeläisistään: Matti (Matts) Joonaanpoika Karhu, s. noin 1796; puoliso Anna, s. noin 1801; lapsia ainakin Anna, s. noin 1831 ja Aapeli (Abel), s. noin 1836 ? Perhe asunut Savitaipaleen Karhulan kylässä ainakin 1830-luvulla.
Minulla on Luumäellä Karhujen isälinjaa Antti Joosepinpoikaan saakka (1744-20.5.1790 Heikkilä Karhu). Isänsä oli Joseph Andersson Karhu (s 1710 Heikkilä Karhu), joka oli Brita Mattsdotter Karhun (1693-2.9.1766 Heikkilä Karhu) vanhempien, Matts Persson Karhun (k Heikkilä Karhu) ja vaimonsa Lastican kotivävyn, Anders Jöranssonin poika. Venäjän sotilaat keksivät vääntää papirossia tai kaittää tsaijuansa Luumäen kirkonkirjoilla joskus 1700-luvun sotien ja miehitysten aikoina, joten pitäisi kai olla käräjätapauksia tai henkikirjoja kirkonkirjojen ohelle. Todettakoon kuitenkin, että Ursinusten sukua esiintyy DNA-lähiserkuissa koko joukko - eli ovat näitten ursusten eli karhujen sukuja tavalla tai toisella.
PH

tapiohi
07.12.18, 23:53
En tiedä, voisivatko nuo Luumäen Karhut olla jotain sukua etsimilleni Savitaipaleen Karhuille. Vanhin löytämäni näistä etsimistäni Savitaipaleen Karhuista on Jonas Karhu, joka oli syntynyt 1760-luvulla ja asunut Savitaipaleella koko ikänsä. Hänen pojanpoikansa Aapeli (Abel) Matinpoika Karhu, joka on syntynyt noin 1836 ja asunut yhdessä äitinsä kanssa Savitaipaleella vielä vuonna 1864 naimattomana. Hänestä olen yrittänyt löytää jälkiä henkikirjoista tuon vuoden 1864 jälkeen onnistumatta siinä.
Minun tätini oli myös naimisissa Karhun, so. August Karhun kanssa. He asuivat Lauritsalassa. August Karhu oli syntynyt 1890-luvulla (tarkka syntymäaikakin on tiedossa, mutta ei nyt saatavilla) ja kotoisin Kiialasta Lappeelta.
Hauskasti kuvailit noita isonvihan aikaisin venäläisten aikaansaamia kirkko- ja kirkonkirjatuhoja.

Anssi K.
08.12.18, 09:44
Onko jollain jotain tietoa seuraavista Savitaipaleen Karhuista ja/tai heidän jälkeläisistään: Matti (Matts) Joonaanpoika Karhu, s. noin 1796; puoliso Anna, s. noin 1801; lapsia ainakin Anna, s. noin 1831 ja Aapeli (Abel), s. noin 1836 ? Perhe asunut Savitaipaleen Karhulan kylässä ainakin 1830-luvulla.

Jälkeläisistä en osaa sanoa, mutta voisiko Matti Joonaanpoika Karhu olla Joonas Eerikinpoika Karhun poika?

Joonas mainitaan Matti Eerikinpojan veljenä mm. vuoden 1782 henkikirjassa.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13123060

Vuoden 1796 verorevisioluettelossa (tiedot tod. näk. vuodelta 1795) mainitaan Savitaipaleen Karhulan kylässä Matti Eerikinpoika Karhu (Mats Jerihson Kargu), joka on ollut 49-vuotias. Lisäksi mainitaan mm. 33-vuotias Joonas Eerikinpoika (Jonas Jerihson). Olettaisin samoiksi henkilöiksi kuin vuoden 1782 henkikirjassa mainitut.

tapiohi
08.12.18, 16:59
Hyvin paljon mahdollista. Minulla ei ole mitään parempaa tietoa asiasta.

Minnanikunen
15.02.19, 08:51
Minä jäljitin omia sukujuuriani ja löysin Savitaipaleen Karhut 1600-luvulta.

Jaakko Karhu 1635 syntynyt Savitaipaleen Karhulassa. Muutti Lemille 1677 ja kuoli siellä 1681. Hänen isänsä oli 1610 syntynyt Hannu Karhu, Savitaipaleelta siis. Nämä tiedot Myheritage-sukupuista.

tapiohi
15.02.19, 23:48
Hei Minna,
Voisivatko nuo mainitsemasi Karhut olla jotain sukua etsimälleni Savitaipaleella 1760-luvulla syntyneelle Jonas Karhulle ja hänen jälkeläisilleen ? Ensisijaisesti olen kiinnostunut tämän Jonas Karhun pojanpojasta Aapeli (Abel) Matinpoika Karhusta ja hänen mahdollisista jälkeläisistään. Tämä Aapeli Karhu on syntynyt noin 1836 ja asunut yhdessä äitinsä kanssa Savitaipaleella vielä vuonna 1864 naimattomana. Hänestä olen yrittänyt löytää jälkiä henkikirjoista tuon vuoden 1864 jälkeen onnistumatta siinä.

Minnanikunen
19.02.19, 13:45
Hei

En valitettavasti löytänyt mitään tietoja noista mainitsemistasi Savitaipaleen Karhuista. Tuo esi-isänihän muutti Lemille jo 1677, jatkoi sukuaan siellä ja kuoli siellä myös.