PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Iisalmen puhtaaksikirjoitetut manttaaliluettelot?


Joukamoinen
25.11.18, 14:41
Sattuisiko kellään olemaan tallessa Iisalmen vuosien 1640, 1650, 1660, 1672, 1679 ja 1690 puhtaaksikirjoitettuja manttaaliluetteloita? Olivat vielä jokunen aika sitten luettavissa Pekka Vallan sivuilla, mutta en itse ainakaan onnistu enää löytämään niitä mistään.

Manttaaliluetteloita sisältävä A.E Korpelan kirja vaikuttaisi myös olevan suht harvinainen...

Julle
25.11.18, 20:54
< Sattuisiko kellään olemaan tallessa Iisalmen vuosien 1640, 1650, 1660, 1672, 1679 ja 1690 puhtaaksikirjoitettuja manttaaliluetteloita? Olivat vielä jokunen aika sitten luettavissa Pekka Vallan sivuilla, mutta en itse ainakaan onnistu enää löytämään niitä mistään.

Manttaaliluetteloita sisältävä A.E Korpelan kirja vaikuttaisi myös olevan suht harvinainen... >

Niinpä taitaa olla!
Ja Pekka Valtan Iisalmen manttaali- ja myllytulliluetteloita ei ole ollut vuosiin ennä verkossa. Sellaista se "tiedonhillintä" on nykyään, vaikka Pekanhan piti mennä edistämään tiedonhallintaa SSS:aan?

Korpelan teos on todella harvinainen! Eipä taida saada edes antikvariaateista, kun eivät ymmärrä sen arvoa.

Minäkin olen joutunut turvautumaan niiden häviämisen jälkeen Holopaisen maa-, henki- ja autioluetteloihin sekä alkuperäisiin!

Silleen

Juha
25.11.18, 23:50
Syynä voi olla myös raha; eivät nettisivut ilmaisia ole, jos haluaa ne oman domainin alle


Juha

Julle
26.11.18, 10:50
< Syynä voi olla myös raha; eivät nettisivut ilmaisia ole, jos haluaa ne oman domainin alle. >

Voi olla, vaikka niitä tarjoaakin moni yhteisö ilmaiseksi jäsenilleen tai Google tms. MUTTA entä niiden ylläpito ajantasalla? Mitä se vaatii? Rahaa se aikakin on!
Jos niistä joku rahaa haluaisi, eikös niitä voisi myydä PDF-muodossa SSS:n sivustolla, kuten jotkut jo tekevätkin. Tosin sekin vaatii hieman työtä!

Silleen

Joukamoinen
26.11.18, 12:44
< Sattuisiko kellään olemaan tallessa Iisalmen vuosien 1640, 1650, 1660, 1672, 1679 ja 1690 puhtaaksikirjoitettuja manttaaliluetteloita? Olivat vielä jokunen aika sitten luettavissa Pekka Vallan sivuilla, mutta en itse ainakaan onnistu enää löytämään niitä mistään.

Manttaaliluetteloita sisältävä A.E Korpelan kirja vaikuttaisi myös olevan suht harvinainen... >

Niinpä taitaa olla!
Ja Pekka Valtan Iisalmen manttaali- ja myllytulliluetteloita ei ole ollut vuosiin ennä verkossa. Sellaista se "tiedonhillintä" on nykyään, vaikka Pekanhan piti mennä edistämään tiedonhallintaa SSS:aan?

Korpelan teos on todella harvinainen! Eipä taida saada edes antikvariaateista, kun eivät ymmärrä sen arvoa.

Minäkin olen joutunut turvautumaan niiden häviämisen jälkeen Holopaisen maa-, henki- ja autioluetteloihin sekä alkuperäisiin!

Silleen

Kiitoksia Julle että vahvistit oletukseni oikeiksi, hyvä tietää ettei sukututkijoiden illuminati ole mennyt kätkemään luetteloita rahvaan silmiltä vaan ne todella ovat hävinneet. Olen taas pitkästä aikaa käynyt järjestelmällisesti läpi iisalmelaisia esipolviani ja asiakirjojen läpikahlaaminen tuntui hyvin puuduttavalta kun mietti että voisi kenties päästä helpommallakin.

Noista Holopaisen sivuista minulla onkin ihan HTTrack:illa tehty varmuuskopio, se sivusto on liian arvokas menetettäväksi!

...
...

Ihan yleisesti ottaen voisi sanoa että näin Herran vuonna 2018 on kyllä vaikea perustella informaatiohävikkiä aktiivisen toimijan taholta millään muulla kuin viitseliäisyydellä, onhan noita literoituja tekstejä tänne foorumillekin toisinaan postailtu.

Juha
26.11.18, 12:55
Mikä on sukututkijoiden Illuminati?


Juha

Joukamoinen
26.11.18, 13:45
Sukututkijoiden illuminati... Se on tietenkin globaali organisaatio jonka tehtävänä on varjoista kontrolloida kaikkea sukututkimukseen liittyvää! Täällä Suomessa sen käsikassaroita ovat luonnollisesti SSHY ja Suomen Sukututkimusseura Hiskeineen ja Genoksineen. Soluttauduin tälle foorumille paljastaakseni salaliiton maailmalle, mutta meninkin nyt paljastamaan itseni. :eek:

...Tai ehkä se ei ole muuta kuin kieron savolaismielen spontaani yritys huumoriin ilman sen syvempää merkitystä, ken tietää. :rolleyes: