PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suomeen ruotuihin siirretyt Upplannista


Erkki L
21.11.18, 15:16
Olen ymmärtänyt, että Ruotsista Upplannista siirrettiin sotilaita ruotuihin Suomessa täydentämään miesvajausta 1721 jälkeen, mutta että näitä ei olisi siirretty Oulun seutuville, vaan ainoastaan Savoon. Kysymykseni liittyy sotilas Anders Anthoniin (Anthonij/Anthonii) ilmestymiseen Muhokselle 1721. Kaikki tähänastinen selvitys viittaa Ruotsin kautta Hollantiin johtavaan sukuun. Kaivelen Upplannin viisikäsrykmenttiä ja olen löytänyt Anthonij ja Anthoniusson nimisiä, vaan en vielä Suomeen tulleissa, toki yksi Anthonisson Oulun lähellä mutta en tiedä onko suomalainen. Oletuksena tällä hetkellä on että Anders on 1665 syntynyt, Anthonius Cleophas vanhemman nuorin poika. Vanhempi poika löytyy Oulun alueelta, ja siellä myös Anthonius Cleophas vanhempi vaikutti Pohjan sodan alla.

Antti Järvenpää
21.11.18, 16:56
Minulla on ainakin Hämeessä esivanhempina näitä Ruotsista Suomeen siirrettyjä sotilaita ja iankin yksi jota olen selvitellyt tuli Smålannista.

Erkki L
21.11.18, 17:00
Kiitos Antti. Hämeessä siis myös ja myös Smålannista. Eli ihan hyvin mahdollista.

Hannu Virttaalainen
21.11.18, 18:56
Minulla 2 Upplannista Suomeen siirrettyä esi-isää, mutta ei lähelläkään Savoa tai Muhosta ;)
Lustig Petter, Urjalaan Upplannista, kotoisin Länsi-Göötanmaa, Uudenmaan jalkaväkirykmenttiin evl. komppania ruotu 101

Almgren Magnus, Laitilaan Henkirakuunoihin Upplannista, kotoisin Länsi-Göötanmaalta

molemmat löytyvät tästä: http://www.runslingan.se/node/34

3. esi-isä henkirakuunoihin jo sodan aikana, siis ennen vuotta 1721, siirretty korpraali Henrik Brandt kotoisin Hallandista, lähes tanskalainen siis
Tämä 3. kertoo, että Suomen puolen joukko-osastoihin täydennyksiä jo sodan kestäessä Ruotsin puolelta. Brandt löytyy Suomen puolen rullista ja siirron ajankohtakin näkyy Henkirakuunoiden rullissa.

Erkki L
21.11.18, 19:02
Kiitos Hannu. Vahvistaa vain sitä ajatusta että näin on käynyt Anthonij sotilaallekin. Tutkin linkin ja jatkan solttujen tarkastamista. Niin ja tämä sotilas oli ruotsinkielinen joka puoltaa ajatusta ellei kauppiastausta vahvistu enemmän.

Pirkko V
21.11.18, 19:35
Heikki Vuorimiehen vätöskirjassa "Suuren Pohjan sodan jälkeen Hämeeseen siirretyt ruotsalaissotilaat noin vuoteen 1760" https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/47149/1/978-951-39-6283-8_vaitos_25092015.pdf (2015) löytyy hyvää tietoa asiasta, ei vain Hämeen tapahtumista. Lopussa iso liite.

Erkki L
21.11.18, 20:11
Kiitos Pirjo. Mahtava väitöskirja ja luen tarkasti. Liite ei sisältänyt Anthonij nimisiä, mutta jatketaan koska listalla oli valloneja ja ranskalaisia joita tuli Ruotsiin pakoon vainoja kuten hugenottejakin. Näiden joukossa Anthonij nimisiä hollantilaisten ruotsalaistuneiden sukujen lisäksi. Ei siis ihme jos Anthonij olisi Suomeen siirretty sotilas.

Juha
22.11.18, 07:21
Vallonit kyllä tulivat pääsääntöisesti töihin Ruotsiin, koska osasivat uuden tavan käsitellä rautaa



Juha

Erkki L
22.11.18, 08:32
Juha on oikeassa. Näkyvät menneen ruukeille ammatteihinsa.

Hannu Virttaalainen
22.11.18, 11:03
Heikki Vuorimiehen vätöskirjassa "Suuren Pohjan sodan jälkeen Hämeeseen siirretyt ruotsalaissotilaat noin vuoteen 1760" https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/47149/1/978-951-39-6283-8_vaitos_25092015.pdf (2015) löytyy hyvää tietoa asiasta, ei vain Hämeen tapahtumista. Lopussa iso liite.
Petter Lustig, urjalalaistunut länsigöötanmaalainen esi-isäni ei ole Vuorimiehen tutkimuksessa, koska Urjalan, Hämettä silloin ja nyt, ruodut olivat Uudenmaan jalkaväkirykmentissä. Ei kuulu Vuorimiehen väitöskirjan alueeseen
Mutta kyllä näitä siirtoja väitöskirjan mukaan tehtiin muuallekin kuin väitöskirjan alueelle. Koko Suomen tutkiminen olisi väitöskirjaankin ollut liian iso kakku.
Muiden alueiden siirretyissä ollaan siis enemmän omillaan, mutta kyllä minullakin jo 3 siirrettyä esi-isää on. Lisäksi esim. esipolviini kuulumattomasta Köyliön Hjerppe-suvusta, jonka esi-isä oli Ruotsista siirretty sotilas, on tehty laaja sukututkimus.
Itse jakamani linkki on Upplannista siirrettyistä, mutta kyllä siirtoja oli muualtakin. Samoin Uudenkaupungin rauhassa https://fi.wikipedia.org/wiki/Uudenkaupungin_rauha menetetyiltä alueilta kotoisin olevia sotilaita jäi rajan tälle puolelle. Minullakin on Liivinmaalta kotoisin olevaksi mainituttu ruotusotamies, rauhan jälkeen, esipolvissa. Samoin Satakunnan Jonsson -suvun varma kantaisä kapteeni Johnsson, jonka jälkeläisiin kuulun, oli kotoisin Nyenistä (Nevanlinnasta), joka nykyään olisi Pietarissa.
Paljon kunnolla tutkimattomia siirtoja on siis tapahtunut Vuorimiehen väitöskirjan ulkopuolellakin.
Mutta kyllä Vuorimiehen väitöskirja, jonka netissä löytyminen oli minulle uusi tieto, tarkkaan luettavien listalle päätyi.

Lustigin poika Kruthorn ja pojanpoika Hägg olivat myös ruotusotilaita ja nyt on jälkeläisiään pikkuserkkujani ja 3. serkkujani ainakin USA:ssa ja Kanadassakin

Erkki L
22.11.18, 11:22
Hei Hannu. Kyllä tämä uusi tieto johtaa nyt isompaan tarkistukseen Anthonij nimisistä Muhokselta, sotilaita käytävä edelleen läpi. Jännittäväksi asian tekee näiden kohdalla se, että keskiajan ja uuden ajan tutkija Eric Anthoni on suullisesti kertonut, että Anthoneiden juuret löytyvät keskiajan Lombardiasta. Olemme löytäneet sinne varman reitin mutta Anthonien rouvien sukujen kautta! Muutkin Eric Anthonin suulliset kommentit yhteyksistä mm. Vaasa sukuihin on vahvistettu mutta rouvien sukujen kautta. Anthoneita olen siis löytynyt Göteborgista, Tukholmasta ja Uplannin aleelta mutta pahasti kesken tämä.