PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : X-kromosomi?


Seppo Frisk
29.10.18, 13:05
Olisko täällä viisasta, joka vois vähän tulkita tätä x-kromosomin vertailu tulosta, onkohan mitenkin kaukainen osuma,
cM 45,4 , SNPs 4,575 .

Antti Järvenpää
29.10.18, 15:54
Jonkinlainen vastaus olisi sivulla https://isogg.org/wiki/CentiMorgan

Riippuen tutkimuslaitoksesta niin kokonais cM määrä x-kromosomissa on noin 195 cM ja jos on kyse FTDNA:sta niin jokainen cM taitaa sisältää noin 100 SNP joten niitä pitäisi olla noin satakertainen määrä.

Jos sinulla on siis 45,4 cM ja SNP:tä 4575 niin tuossa on karkeasti neljännes ko. kromosomin sisällöstä.

Esim. minulla on FTDNA mukaan nuo luvut äitini kanssa 195,93 cM ja SNP:n lukumäärä on 18092.

Antti Järvenpää
29.10.18, 16:09
Sitten lisää tieto löytyisi tuolta, jos englannin kieli sujuu. Noin nopeasti vilkaisten tuo neljänneksesi riippuu vielä siitä onko testattu nainen vai mies, koska X-osumien mahdollisuus on erilaista miehillä ja naisilla.

Juha Vuorelalla oli X-osumista näppäriä kalvoja eräässä hänen esityksessään.

Seppo Frisk
29.10.18, 18:37
Se on mieheltä, se ihmetyttää kun nämä arvot on näin pienet Autosomal Total cM 23.8 largest cM 8.3, minun autosomali testi tehty MyHeritagessa (on kai FTDNA) , kaverista en tiedä kun on amerikassa. Mitä tuo neljännes sitten tarkoittas sukupolvissa?

Antti Järvenpää
29.10.18, 23:14
Amerikkalainen cM suositus varmaankin antaisi autosomaalista ennusteeksi 5 serkkuus tai enemmän ja tuo X match, jos kyseessä on mies, niin jos ymmärrän oikein noita amerikkalaisten taulukoita niin noin 4 serkuuden tason.

Suomessa tilanne on sitten todennäköisesti aivan toisin. Noin pieni autosomaali voi olla summautunut hyvinkin kaukaisista moninkertaisista sukulaisuuksista ja X-osumissakin käy varmaankin osittain niin.

Jotta asia tulisi vielä epäselvemmäksi niin, kun amerikkalainen antaa 5 serkuuden
- odotusarvoksi 25 cM autosomaalissa
- niin vaihteluväli voi olla 5 serkuudessa 0-94 cM välillä

toisaalta vaihteluvälejä katsellen serkkuus voisi olla amerikkalaisittain mitä hyvänsä 3-10 serkuuden välillä.

Jos katson omia 4 serkkuja vaikkapa Ähtärissä, niin minulla on autosomaalia heidän kanssaan jossakin 100-200 cM välillä, vaikka amerikkalaisten mukaan pitäisi odotusarvoisesti olla 35 cM luokkaa. Esipolvikato tai ristiinnaiminen, miten hyvänsä sitä halutaan kutsua, aiheuttaa tämän ja Suomessa on kovin vaikea sanoa mitään kovin täsmällistä.

Seppo Frisk
30.10.18, 09:20
Kiitos valaisevasta vastauksesta, samaa mieltä minäkin kun kyseinen henkilö ei näy minulla edes 10 sukupolven sukupuussa, ja nimikin viittaa ihan oudoille asuin alueille suomessa.