PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Korpijärvi Alatorniolla


JAP
15.10.18, 20:26
Korpijärven talon lienee perustanut Niilo Hannunpoika Könönen ja hänen poikansa Matti jatkoi isännyyttä kunnes talo autioitui. 1700-luvun puolessa välissä ja sen jälkeen rippikirjoissa isäntänä on Jöns Nilsson Korpijärvi (s. 1699) vaimonsa Margareta Mickelsdotter (s. 1702) kanssa. Vaimo Ylivojakkalan Fräkistä.

Olisiko jollakin tietoa kuka tämä Jöns Nilsson on ja mistä tullut isännäksi?

Juhani Mäkitalo
19.10.18, 18:07
Rantatuvan Alatornion historia s. 71 sanoo: "Nr 22 Korpijärvi Arpelassa tarkastettu 1742 (mitä lie tarkottaa). perustanut Sakarias Korpijärvi 1757". Olen vetänyt tiedon yli. Alatornion rippikirjassa 1750 - s. 129 näkyy Jöns Nilson Korpijärvi ja vaimo Margar. FRÄKI Kaakamon yhteydessä. Henkikirjasta vanhin merkintä minulla 1694: Mats Nilson Korpijärvi Kaakamon alla. Miten nämä on Könösiin yhdistetty ? Saman Kaakamojoen varressahan nämä kyllä ovat Könölä ja Korpijärvi ja melko lähellä toisiaan.

JAP
19.10.18, 18:56
Könösten saapumisesta Kaakamajoen varteen ja suvusta muutenkin löytyy tutkimusmateriaalia. Niiden mukaan Korpijärven perustaja tulisi samasta suvusta. Toki käyttivät Korpijärvi nimeä sittemmin. Tuo henkirjoista löytyvä Mats Nilsson olisi juurikin perustajan poika jonka jälkeen talo on autioitunut. En vain saa sovitettua Jöns Nilssonia millään tuohon sukuun ja sen takia kysyinkin olisiko arvon asiantuntijoilla suoraa tietoa asiasta.

Hiskistä vuodelta 1766 löytyy kuolleiden luettelosta Jöns Nilsson Korpijerf. Ikä ei ihan täsmää mutta voisiko olla sama kaveri? Siinä isäksi mainitaan Nils Mick:son ja äidiksi Margeta Hind:dr. Mutta ei tuokaan tieto pitemmälle vielä vie minua.

Juhani Mäkitalo
20.10.18, 15:29
Melkein pitää luottaa tuohon kuol.luet. olevaan tietoon jos ei parempaakaan ole. Jälkeenjääneet sukulaiset kai nuo tiedot on ilmoittaneet jos ei seurakunnassa ei ole tietoa ollut. Minulla ei ole tästä suvusta juuri muuta tietoa kuin, että se oli melko laaja tuolla Arpelan suunnalla.

Juhani Mäkitalo
20.10.18, 15:34
Korpijärvi lienee lähinnä osoite, että siltä pohjalta ei taida mitään löytyä ?