PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lihavainen


Arja Leena
12.10.18, 13:35
Taipaleen ortodoksisen seurakunnan metrikasta löytyi 1898 haudatuista Karpo Karponpoika Lihavainen,osaako joku suomentaa mitä muuta siinä lukee?
Sen olen saanut selville,että Kalle Lihavainen kuulutettiin Taipaleen ort.seurakunnassa ja vihittiin Joroisissa ukkini sisaren Anna Juutilaisen kanssa 30.5.1897 ja jos olen oikein ymmärtänyt Kalle kuoli muutama päivä vihkimisen jälkeen.

Anna palasi takaisin Joroisiin ja muutti Amerikkaan.Hautakivi löytyy vanhalta ja kauniilta Green-Wood Cemeteryn hautausmaalta NY:n Brooklynista.

Tuula Cu
13.10.18, 15:22
Kyseessä varmaankin tämä kohta:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5107130
joka on salaperäisesti yksinään listalla vuodelta 1898 (ja muut vuoden 1898 haudatut ovat muualla). Tässä mainitaan muista kuukausista, että ei ole haudattavia, mutta 4.6.1898 on tämä Karp Karpov Lihavainen, kuollut 21.5.1897, populi Taipaleen Ruokolan (Roukalahti) kylästä, 25 vuotta, kuollut hukkumalla. Luulen, että oikealla lukee, että ruumista ei ole löydetty. Keskellä on paljon tekstiä, enkä erota siitä oikein sanoja, mutta joka tapauksessa siinä puhutaan Leppävirran kruunusta (vallesmannista?) ja mainitaan päivämäärä 16.6.1898.

Arvelen, että kyseessä on kuolleeksi julistaminen ja hautaaminen ilman ruumista. Luultavasti tästä löytyy tekstiä myös käräjäpöytäkirjoista. Sanomalehdista ei ihme kyllä löytynyt uutista.

Vähän kummallisuusastetta lisää, että Taipaleen rippikirjoisssa päivämäärät heittävät niin, että kuolinpäiväksi on merkitty 20. tai 21.5.1897 ja vihkipäiväksi 30.5.1897. Selittyisikö tuo sillä, että vihkipäivä on gregoriaanisen mukaan ja kuolinpäivä juliaanisen?
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5101078

Tuula K

Arja Leena
15.10.18, 15:12
Kiitos tiedoista Tuula!Surullinen kohtalo.. Minäkin yritin etsiä lehdistä tietoja Kallen hukkumisesta mutta eipä löytynyt mitään.Sillähän tuo vihki-ja kuolinpäivä selittynee että juliaaninen oli silloin kai 12 tai 13 pv jäljessä gregoriaanisesta.

Joka tapauksessa kovin oli lyhyt isotäti Annan avioliitto!