ehjelt
30.09.18, 19:43
Hei
Jos aviottomana syntyneen äidin kohdalla rippikirjassa lukee lägrad, niin poikkeavatko äidille lankeavat seuraamukset jotenkin verrattuna siihen, että merkintä olisi salavuoteus tai huoruus? Lägrad-tapauksissa en ole huomannut mitään merkintää ripittäytymisestä tai synninpäästöstä. Onko mahdollista, että lägrad-naisen ei katsottu tehneen syntiä vaan hänen olleen väkivallan kohteena vastoin omaa tahtoaan?
Tällä on sikäli merkitystä, että minulla on aihetta olettaa, että lägrad-merkinnän tehnyt pappi on itse ollut aviottoman lapsen isä. Hän oli lasta tehtäessä vielä poikamies, mutta jos merkintänä olisi ollut salavuoteus, niin pappi olisi joutunut suorittamaan synninpäästön lapsen äidille koko seurakunnan edessä ja eturivissä olisi istunut papin muutama viikko aikaisemmin vihitty puoliso.
Jos aviottomana syntyneen äidin kohdalla rippikirjassa lukee lägrad, niin poikkeavatko äidille lankeavat seuraamukset jotenkin verrattuna siihen, että merkintä olisi salavuoteus tai huoruus? Lägrad-tapauksissa en ole huomannut mitään merkintää ripittäytymisestä tai synninpäästöstä. Onko mahdollista, että lägrad-naisen ei katsottu tehneen syntiä vaan hänen olleen väkivallan kohteena vastoin omaa tahtoaan?
Tällä on sikäli merkitystä, että minulla on aihetta olettaa, että lägrad-merkinnän tehnyt pappi on itse ollut aviottoman lapsen isä. Hän oli lasta tehtäessä vielä poikamies, mutta jos merkintänä olisi ollut salavuoteus, niin pappi olisi joutunut suorittamaan synninpäästön lapsen äidille koko seurakunnan edessä ja eturivissä olisi istunut papin muutama viikko aikaisemmin vihitty puoliso.