PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Etunimianalyysia


jussipuranen
17.08.18, 20:01
Hei


Joutessani kokeilin helteisinä kesäiltoina, voiko eri sukuhaarojen etunimijakaumia vertailla tilastollisin menetelmin.


Tulokset liitteessä etunimet.pdf


Jussi

ilkant
18.08.18, 02:47
Tuota analyysiä voi tehdä useammallekin suvulle kun jos käyttää tietokoneohjelmaa, joka tekisi vertailutyön. Se voisi etsiä ensin gedcom-muotoisesta sukutiedosta nimet ja sitten tekisi vertailuja esipolviin.

H.Arjava
18.08.18, 10:34
Kiinnostava juttu, joka herätti ajatuksia. Olen itse aika paljon hyödyntänyt etunimien periytyvyyttä jälkien etsinnässä, ensisijaisesti Kangasniemessä, mutta myös naapurissa Pieksämäellä mieheni äidin sukua tutkiessani
ja laajemminkin Savossa.

Onko tutkimukseni kangasniemeläisistä etunimistä tuttu (Alpiini ja Otteljaana SKS 2005)? Siinä olisi jonkin verran tilastollista vertailupohjaa nimien yleisyydestä ja muotisyklien vaihtumisesta.


H.Arjava

ilkant
18.08.18, 20:00
Muistui mieleen noin 20 vuotta sitten yhteydenottoni äitini sedän jälkeläisiin. Kun kuulin heidän lastensa nimiä, hämmästyin kun niissä esiintyi useampi sellainen nimi, joita olin löytänyt yhteisistä esovanhemmistamme. Eikä nimet olleet mitään yleisiä Matti, Pekka tyylisiä suomalaisittain. Venäläisnimien yleisyyttä en osaa arvioida. Mutta tuli sellainen tunne, että tämä ei voi olla sattumaa. Heillä on ollut tietoa esivanhemmistaan ja ovat halunneet lapsille antaa samoja nimiä suvun perinteitä jatkamaan.

Tässä on vielä näihin nimiasioihin liittyvä pro gradu korrespondensianalyysistä (http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/90768/gradu00216.pdf;sequence=1).