PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Paavo Tuomaanpoika Pärnäsaari?


eruppa
03.07.18, 14:44
Hyvät ryhmäläiset!

Kysymykseni koskee Jyväskylän pitäjän Nisulan/Siekkilän isäntäsukua. Ostin aikoinaan Nisulasta Siekkilään tulleiden Siekkisten sukukirjan. Itselläni ei noihin "uusiin" Siekkisiin ole sukusiteitä, ainoa sukuyhteys uusien Siekkisten kantaisän Tuomas Nisulan/Siekkisen ja minun kesken näyttää olevan Jyväskylän Lahden talon ensimmäinen tunnettu isäntä . Kuitenkin hankinta oli hyödyllinen, löytyi karttoja ja kuvia, jotka liittyvät omaan henkilöhistoriaani. " Vanhaan" Siekkisten sukuun minulla on monia sukuyhteyksiä aina ensimmäisestä, Savosta tulleesta Siekkisestä lähtien.
Sukukirjasta L.Y.S.T.I-suku Siekkilästä löytyi minua kiinnostava tutkimustulos. Lukuisilla laukaalaisjuurisilla, minulla useaakin kautta, on Pärnäsaaren 1600-luvulla vaikuttanut nimismiessuku esipolvinaan. Kirjassa on väite, joka koskee laukaalaista ruotusotamies Matti Pärnää, syntynyt Hämeessä noin 1685, kuoli Laukaan Lievestuoreen Naarantaipaleessa 29.4.1761. Kuolinmerkinnässä Matin vanhemmiksi on merkitty Jaakko Jaakonpoika ja Agneta Heikintytär. Matti Pärnä oli sotilaana 1702-17.6.1728 mm. Lievestuoreen ruotu n:o 3:ssa, jonka jälkeen suurimman osan loppuelämästään Naarantaipaleessa itsellisenä.

Kirja pitää todennäköisenä, että Matti Pärnä olisi Pärnäsaaren isännän ja nimismiehen Tuomas Klemetinpojan (n. 1620-1685) pojanpoika. Tuomaalla näkyy sukutietokannassani kaksi poikaa, Jaakko ja Klemetti, sekä tyttäret Sofia ja Beata. Jaakko on esi-isäni monta kautta, Klemetti todennäköisesti mestattiin Hämeen linnassa noin 1700 lapsenmurhaan ja sukurutsaukseen sekaantumisesta. Tytär Sofia avioitui Vehniälle nimismies Yrjö Laurinpoika Hiiroselle. Beatan kohtalo on tuntematon. Ongelma on nyt se, etten henkikirjoista ole löytänyt Tuomas Klemetinpojalle Paavo-nimistä poikaa. Onko joku ryhmäläisistä ollut tarkkanäköisempi? Onko Paavo Tuomaanpoika Pärnäsaari ollut olemassa? Sukukirja väittää, että Matti Pärnän isä olisi Paavo eikä Jaakko.

Kari Pesonen
17.07.18, 12:57
Lienet Erkki itsekin huomannut, että SAYssa mainitaan Pernasaaressa itsellinen Paavo Tuomaanpoika vuosina 1664 - 1668. Vilkaisin paria tämän ajanjakson alkuperäistä läänintiliä. Mainitaan vain itselliseksi. Mahdollinen sukusuhde Tuomas Klementinpoikaan ei selviä. En tiedä, löytyisikö tarkentavaa tietoa jostakin muualta.
Pekka Tuomaanpoika mainitaan Laukaan käräjillä vuonna 1699 veljensä Jaakko Tuomaanpojan kanssa. En ole tarkistanut Pekan nimen kirjoitusasua.

eruppa
19.07.18, 20:32
Kyllähän minulla näyttää muistiinpanoissa tuo Paavo olevan. Onkohan kuitenkin spekulaatiota yhdistää hänet ruotusotamies Pärnän isoisäksi? Ei oikein ole riittävästi reaalitietoa varsinkin kun tuo Paavo, vaikkakin liittynee Pärnäsaaren sukuun, oleili talossa vain vähän aikaa ja katosi sitten kuvioista ilman perhe-ym. merkintöjä.

Tommy Koukka
20.07.18, 19:52
Hei,

Laukaan Naarantaipaleessa 19.4.1761 kuollut Matti, jonka vanhempien nimiksi haudattujen luetteloon on merkitty Jaakko Jaakonpoika ja Aune Heikintytär, oli Naarantaipaleen talon isäntä Matti Puttonen.

Matti Pärnä ja vaimonsa Anna asuivat Naarantaipaleessa vielä 1753. Myöhempiä merkintöjä heistä en ole löytänyt. Matti Pärnälle vanhempia on melko vaikea löytää. Vuoden 1728 katselmusluettelon mukaan hän syntyi Hämeessä noin 1685. Sukunimestä Pärnä voisi päätellä hänen olleen kotoisin Laukaan Pärnäsaaresta. Missään asiakirjassa en ole löytänyt Matille patronyymiä eli isännimeä. Hänellä oli Anna, Tuomas, Valpuri ja Erkki -nimiset lapset. Lapsille usein annettiin vanhempien ja isovanhempien nimiä. Sukunimestä Pärnä ja lasten nimistä päätellen Matin vanhemmiksi voisivat sopia Pärnäsaaren isäntä Tuomas Klemetinpoika ja hänen toinen puolisonsa Anna, joka mainitaan vaimona vain vuonna 1684 (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1300213).

Terveisin Tommy Koukka