PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vainikaisia hukassa


sukutut642
26.06.18, 21:16
Kyseessä on Pekka Vainikaisen/Wanbergin, s. ehkä 1690-1705 Kuopion maaseurakunnan (vai oliko sitä vielä silloin?) Hiltulanlahti vanhemmat. Pekka oli ilmeisesti sotilas ja naimisissa Kaisa Rautiaisen kanssa, josta ei tietoja. Pekalla ja Kaisalla oli tytär Eeva, s.4.3.1729 Kuopion msrk. Hiltulanlahti, joka on tämän tarinan lähtöhenkilö.

Olen yrittänyt epätoivoisesti löytää em. Pekalle isä-Vainikaista, joka on joko Pekka, s. 1674, Juho, s. 1676 tai Heikki, s.1679. Mutta kuka heistä? Pekkahan voi siis olla Pekka Pekanpoika, Pekka Juhonpoika tai Pekka Heikinpoika. Pekka .....pojan isä on Vainikaisten sukusivun mukaan Pekka (Peer) Juhonpoika, s. 1654 Kuopion kylä, k. 1724 Hiltulanlahti. Ja hänen isänsä taas Juho Heikinpoika Vainikainen, s.n. 1630. Tietääkö kukaan asiasta?

Julle
27.06.18, 20:44
< Kyseessä on Pekka Vainikaisen/Wanbergin, s. ehkä 1690-1705 Kuopion maaseurakunnan (vai oliko sitä vielä silloin?) Hiltulanlahti vanhemmat. Pekka oli ilmeisesti sotilas ja naimisissa Kaisa Rautiaisen kanssa, josta ei tietoja. Pekalla ja Kaisalla oli tytär Eeva, s.4.3.1729 Kuopion msrk. Hiltulanlahti, joka on tämän tarinan lähtöhenkilö.

Olen yrittänyt epätoivoisesti löytää em. Pekalle isä-Vainikaista, joka on joko Pekka, s. 1674, Juho, s. 1676 tai Heikki, s.1679. Mutta kuka heistä? Pekkahan voi siis olla Pekka Pekanpoika, Pekka Juhonpoika tai Pekka Heikinpoika. Pekka .....pojan isä on Vainikaisten sukusivun mukaan Pekka (Peer) Juhonpoika, s. 1654 Kuopion kylä, k. 1724 Hiltulanlahti. Ja hänen isänsä taas Juho Heikinpoika Vainikainen, s.n. 1630. Tietääkö kukaan asiasta? >

Hei!

Samansuuntaisia tietoja olen kirjannut itselleni, mutta edes henkikirjojen perusteella en ole tarkastellut loppuun asti, kuka kukin on. Kuopion henki- ja maakirjoista sekä autioluetteloista kuten myös Holopaisen Väinön Kuopion komppanian sotilaista löytynee lisää tietoja. Myös Savontuomiokirjatietokannassa on moneen kertaan Pekka Vainikainen lautamiehenä johdannoissa, mutta se ei anna muihin henkilöihin valaistusta.
Ohessa liitteissä kirjaamani tiedot Pekka Vainikaisista, joiden lähdeviitteistä saattaa jo löytyä enemmän lisätietoja.

Kaarina Rautiaisesta löytynee enemmän tietoa Hiltulanlahden kersantin virkatalosta valittettavasti vasta RK 1738-48.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1739-1748_msrk_tk1624/57.htm


Tutustumisiin

sukutut642
27.06.18, 22:37
Kiitos Julle. Jälkimmäisessä taulussasi on isänä Pekka Vainikainen, mutta syntynyt jo 1654 ja niinpä minusta tuntuu että Pekkojen välistä puuttu yksi polvi. Jos katsot Vainikaisten sivua 19, http://www.vainikaiset.fi/Wainikainen%20_nr1_2016.pdf, niin huomaat että siellä on 3 edellä mainittua poikaa: Pekka, Heikki ja Juho isäehdokkaina. Holopaisen Väinön sivuja olen kyllä lukenut, mutta sieltä ei löytynyt mitään uutta.

Pekka Hiltunen
19.08.18, 17:59
Kiitos Julle. Jälkimmäisessä taulussasi on isänä Pekka Vainikainen, mutta syntynyt jo 1654 ja niinpä minusta tuntuu että Pekkojen välistä puuttu yksi polvi. Jos katsot Vainikaisten sivua 19, http://www.vainikaiset.fi/Wainikainen%20_nr1_2016.pdf, niin huomaat että siellä on 3 edellä mainittua poikaa: Pekka, Heikki ja Juho isäehdokkaina. Holopaisen Väinön sivuja olen kyllä lukenut, mutta sieltä ei löytynyt mitään uutta.

Heikki Pekanpoika Vainikainen avioitui ensin Anna Erikintytär Krögerin (1681 [Hiltulanlahti?]-13.3.1759 Väänälänranta, ja sitten Carin Toivasen kanssa. Tytär 1. aviosta Eva Vainikainen (s. 1700) avioitui ensin Hiltulanlahden Henrik Persson Hiltusen (k 10.5.1730) kanssa ja sitten 28.8.1757 Mårten Hiltusen (k 1749 Hamula) kanssa, joka oli Pöljän lippumiehenpuustellin torppari.

Eva Vainikaisen 1. avion poika oli nimeltään Mårten Henrikinpoika, joka oli täydennysmies ja torppari; 2. aviosta 3.1.1738 Hamulassa syntynyt Johan Mårteninpoika Hiltunen on minulla vailla lisätietoja. Mårten Henrikinpoika Hiltusen p:so Christina Ollikainen Pöljästä oli sotilas Carl Ollikaisen tytär. On ilmeistä, että myös Henrik Persson Vainikainen oli sotilas.
PH

sukutut642
20.10.18, 12:07
Mysteeri selvitetty. Sain käsiini Vainikaisten sukukirjan ja siitä selvisi, että olin väärillä jäljillä. Kukaan edellä manituista veljeksistä ei ollut hakemani henkilö, vaan aikaisemmassa kuvassa http://www.vainikaiset.fi/Wainikainen%20_nr1_2016.pdf oleva Hamulan Juho, s. 1663 oli etsimäni sotilas Pekka Vainikaisen eli Wahnbergin, s.1701 isä.