PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miksi Ei Vastata Viestiin ?


Ilari54
22.05.18, 11:46
Uutena jäsenenä ihmettelen muiden jäsenten reagointia. Miksi ei vastata nimimerkille lähetettyihin viesteihin. Sukututkimus ei etene pätkääkään. Haloo ylläpitäjä !:mad:

Juha
22.05.18, 12:10
Hei


Mitähän ylläpito voi asialle tehdä, jos yksittäinen forumin käyttäjä ei viestiin vastaa? Yksittäisten jäsenten väliset viestit eivät kuulu ylläpidolle. On luonnollisesti kohteliasta vastata viestiin, mutta monet käyttäjät käyvät forumilla melko harvoin tai sitten he eivät käydessään kirjaudu sisään. Tällöin he eivät myöskään näe mahdollisia privaviestejä


Ylläpito vastaa noin vuorokauden kuluessa kaikkiin itse saamiinsa viesteihin eikä tällä hetkellä ole yhtään vastaamatonta viestiä



Juha Vuorela
Suku Forumin mode

Julle
22.05.18, 17:50
< Uutena jäsenenä ihmettelen muiden jäsenten reagointia. Miksi ei vastata nimimerkille lähetettyihin viesteihin. Sukututkimus ei etene pätkääkään. Haloo ylläpitäjä!

Hei!

Yleisesti voin jäsenenä vastata, että yleensä luen kaikki lähipäivinä tulleet uudet viestit ja kommentoin niihin:

1. Ja jopa tutkin esitetyn lähtöhenkilön tiedot, jos hän saattaa liittyä omiin tutkimuksiini,
2. jos viidessä minuutissa löytyy omasta rekisteristä tai HisKistä lisää tietoa lähtöhenkilöstä,
3. jos huomaan, että esitetyissä tiedoissa on ristiriitaa tai kirjoitusvirhe,
4. jotain muuta kommentoitava, mikä voi edistää sukututkimusta yleisesti tai tuntemattomia lähteitä kysyjälle.

En kommentoi, jos minulla ei ole viidessä minuutissa mitään kysymykseen valaisevaa lisättävää.

Näinhän sen pitäisi olla joka työpaikassa ja harrastuksessa, jos me haluamme, että kaikki opimme jotain uutta ja oppiva organisaatio kehittyisi.

Jokaisella on tietysti oikeus olla omassa poterossaan ja pitää raja siinä missä haluaa, mutta niin emme kehity eikä hän todennäköisesti saa lisää tietoa muiltakaan tutkittavasta alueesta.

Näin jo 50 vuotta toimineena

Antti Järvenpää
22.05.18, 20:13
Luulisin, että aika moni elossa oleva vastailee kyllä oman aikataulunsa mukaisesti kyselyihin, jos osaa jotakin sanoa.

Uusille forumille tulijoille voi olla yllätys, että osa nimimerkeistä voi olla jo vainajiakin. Käsittääkseni ylläpito ei näitä poista. Sukututkijat ovat osaltaa kohtuullisen iäkkäitä tai voi olla vaivojakin, jonka takia on pelistä pois jonkin aikaa.

Itse katselen listalla olevat uudet keskustelut ja jos niissä on jotakin kiinnostavan tuntuista, katson keskustelua tarkemmin ja mahdollisesti kirjoitan jotakin jos siltä tuntuu. Sitten on joitakin keskusteluja joita seuraan tarkemmin. Kaikesta ei voi tietää, jolloin tulee keskittyä vain rajattuun määrän aiheita.

Yksityisviesteihin olen ainakin itse saanut aina vastauksen, jos henkilö on ollut elossa ja kunnossa. Joskus vastaus on voinut tulla pitkälläkin viiveellä, mutta tullut kuitenkin. Joskus on jälkeenpäin selvinnyt, että henkilö ei ole enää kyennyt vastaamaan ja on sittemmin menehtynyt.

Jouni Kaleva
22.05.18, 20:17
Ylläpito ei voi tietää, onko joku jäsenistöstä kuollut. Vaikka joissakin tapauksissa tämä tuleekin tietoon esim. suruviestinä, niin ei henkilön viestejä poisteta keskusteluista. Henkilön jäsenyys Forumilla voidaan kuoleman jälkeen lakkauttaa, mutta sitä ei tehdä systemaattisesti, lähinnä vain, jos joku asianomistajaksi katsottava taho sellaista pyytää.

joukon66
23.05.18, 09:40
"On luonnollisesti kohteliasta vastata viestiin, mutta monet käyttäjät käyvät forumilla melko harvoin tai sitten he eivät käydessään kirjaudu sisään."

Minulle tulee ainakin sähköpostiin viesti, jos joku on vastannut tavanomaisesti tai yksityisesti viestiin. Ei siis tarvitse edes käydä näillä sivuilla puhumattakaan sisään kirjautumisesta.

Enemmän ihmettelen sitä, miksi niin vähän ylipäätään vastataan. Kävijämääristä voi päätellä, että viestejä luetaan enemmänkin huvin vuoksi, vaikka muotoilisi otsikot niin tarkasti, että lukijalle varmasti valkenee paikka, aika ja nimet ym. yksityiskohdat. Näin pitäisi kyllä selvitä, koskeeko asia lukijaa lainkaan. No, onhan tämä kuitenkin parempi paikka kuin nuo muut somen foorumit.

Juha
23.05.18, 09:45
Viesti sähköpostiisi tulee, jos olet sen sallinut. Kaikki eivät tätä tee




Juha

Ilari54
23.05.18, 10:43
Vastausprosentti yksityisviesteihini on silti onneton. Viisi viestiä ja yksi vastaus ( siis varsinaiseen sukutukimukseen).
Totesin kylläkin, että osa nimimerkeistä oli käynyt sivustollaan ehkä kolme vuotta sitten.

Antti Järvenpää
23.05.18, 10:59
Erilaisilla keskustelusivuilla tulee ja menee ihmisiä ja sähköpostiksi merkitään joku silloin voimassa oleva sähköposti. Sähköpostiosoitteet ovat lopulta aika harvoin ikuisia.

Osa syy yksityisviestien vastaamattomuuteen voi olla myös se, että mailit menevät bittiavaruuteen saavuttamatta koskaan ketään.

Pekka Hiltunen
23.05.18, 13:16
Vastausprosentti yksityisviesteihini on silti onneton. Viisi viestiä ja yksi vastaus ( siis varsinaiseen sukutukimukseen).
Totesin kylläkin, että osa nimimerkeistä oli käynyt sivustollaan ehkä kolme vuotta sitten.
Yksityisviestejä lähetellään yleensä silloin, kun on arkaluontoista tai suurta yleisöä (eli noin 6 miljardia henkilöä, jotka periaatteessa pääsevät lukemaan julkisia sivustoja) koskettelematonta asiaa. Minuakin ärsyttää, että kun joku My Heritage tms. sivustoa käyttävä h:lö on joskus kysynyt vaikkapa kirkonkirjoista ilmenevää, esivanhempaansa liittyvää seikkaa privaatisti, ei sitten olekaan näköjään asiasta enää kiinnostunut, kun joskus viikkojen kuluttua olen muitten puuhieni ohessa käynyt läpi kyseisiä kirkonkirjoja ja löytänyt sekä laatinut kaivatun sukujohdon - ja ilman mitään palkkiota! Ymmärrän siis ärtymyksen, jos on kyse saman tapaisesta asiasta. Eri juttu on, jos itse kysyy saamatta vastausta: vastausta joko ei ole tai sitten sen hakeminen on turhan kovan työn takana. Tällaisissa tapauksissa kannattaa kääntyä "ammattilaisten" puoleen, kun jokaisella on omatkin sukunsa selvitettävinään! (-Tai sitten hankkiutua vaikkapa sukututkimuskursseille, jollei itse viitsi opetella esim. kirkonkirjojen käsialoja ja logiikaa.)

Ei tällä foorumilla ole mitään "omia sivustoja", vaan vain aihepiirejä alueittain ja aiheittain ryhmiteltyinä. Esim. a.k. osallistuu kaikkiin itseään kiinnostaviin keskusteluihin paikkakunnista tai aiheista juurikaan riippumatta. Jos olen aloittanut viestiketjun, en suinkaan ole mitenkään sitoutunut ylläpitämään keskustelua aloittamani aiheen tiimoilta.
mvh PH

Ilari54
01.06.18, 02:36
Kiitos Pekalle pohdiskelevasta vastauksestasi.
Tämän foorumin hitaus ja toimimattomuus ei kuitenkaan vastaa käsitystäni toimivasta sivustosta.
On näköjään ihan sama aloittaako uuden viestiketjun vai seuraako jo valmiita.
Aiemmin tarkasteltuna täältä löytyi Natusten tuntijoita, Ambrusinien tuntijoita, Iivanaisten tuntijoita, Westlingien tuntijoita, Laakkosten tuntijoita eli kaikkia , joiden yhteydenottoa olisin tarvinnut.
Irtisanoudun tästä foorumista ellei yhtään vastausta tule 4.6 mennessä.
Kyllä löytyy joku ihan oikeasti toimiva foorumi !

Juha
01.06.18, 06:24
Tällä palstalla on tyypillistä, että kysymykseen kuin kysymykseen saa vastauksia. Jokainen voi itse tutkia kuinka moni viestiketju on jäänyt ilman kommentteja.

Se, että yksittäinen kysyjä ei saa aina vastausta, on myöskin mahdollista. Toivottavasti löytyy parempi forumi, mutta toisten tutkijoiden arvostelu vastaamattomuudesta tuskin parantaa mahdollisuuksia saada niitä kommentteja ja vastauksia.

Jos jotain tämä sukututkimus vaatii, niin kärsivällisyyttä.....

ystävällisesti


Juha

Julle
01.06.18, 09:06
<Tämän foorumin hitaus ja toimimattomuus ei kuitenkaan vastaa käsitystäni toimivasta sivustosta.
On näköjään ihan sama aloittaako uuden viestiketjun vai seuraako jo valmiita.
Aiemmin tarkasteltuna täältä löytyi Natusten tuntijoita, Ambrusinien tuntijoita, Iivanaisten tuntijoita, Westlingien tuntijoita, Laakkosten tuntijoita eli kaikkia , joiden yhteydenottoa olisin tarvinnut.
Irtisanoudun tästä foorumista ellei yhtään vastausta tule 4.6 mennessä.
Kyllä löytyy joku ihan oikeasti toimiva foorumi ! >

Tulee mieleen tapaus elävästä eämästä!

Porukka seisoi oven edessä päästäkseen sisään. Tulin oven eteen ja kysyin, miksi he eivät mene sisään? Sanoivat, että eivät pääse. Tartuin oveen ja aukaisin sen ja menin sisään ja loput tuli perästä.
Jonkun on tehtävä se, mitä muut eivät ole tehneet tai havainneet. Muut vain odottivat.

Sait sentään yhden vastauksen!

Sivustossa ei loe mitään vikaa. Se ajaa juuri sen asian kuin on tarkoitus. Keskustelupalstoilla pyritään yhteiseen ymmärrykseen, mutta se ei ole välttämättä sama kuin yhteisymmärrys. Toinen ongelma tulee seuraavaksi, jos siirrytään CHAT-tyyppiseen keskusteluun, johon tavallaan viittaat. Kuten aikoinaan kun kännykät tuli, tuli vain lisää hälyä/mölyä/lörppöttelyä tms. ja samalla turhaa ylimääräistä lisärasitetta järjestelmän käyttöön (overhead). Siihen hukkuisi sitten asian ydin tai ajaudutaan sivupoluille, kuten nytkin joskus keskustelupalstoilla.

Kysymyksen saa aina sellaisia vastauksia kuin on niiden lähtötietojen tarkkuus ja muotoilu!

Suomi on luvattu pienten toimijoiden maa, mutta onko se Suomen mittakaavassa aina järkevää. Foorumeita varmasti löytyy, mutta mikä on niiden kattavuus ja montako ehtii seurata.

Anteroinen
01.06.18, 12:19
Ymmärrän, että harmittaa jos ei saa vastauksia viesteihin, mutta kyllä joku järki pitäisi olla mukana. Jos kyselee kysymyksiä ihmisiltä jotka ilmiselvästi ovat hyljänneet koko foorumin, niin ei se ole foorumin huonoutta jos vastauksia ei kuulu.

Ilari54
01.06.18, 13:25
Kiitos Juha ! Kärsivällisyyttä kyllä löytyy. Olen harrastanut sukututkimista yli 20 vuotta. En vaan pääse eteenpäin elleivät tutkimiani sukujen muut tutkijat, joita löytyy sivustoilta, sovi tietojenvaihdosta.

Ilari54
01.06.18, 13:29
Todettakoon, että Savon sukututkimusharrastajien jäsenenä heidän kokoontumisissaan apu ja tieto tulee heti. Heillä ei kuitenkaan ole minun tutkimiani sukuja itsellään tutkinnan alla. Täytynee palata juurilleen.

pirjosirainen
01.06.18, 23:02
Hei mainitsit Ambrusiinit Joroisista!

Minulla esi-vanhempina Ambrusiin/Ambrosiinit



(taulusta 1, isä Eric Ambrosin)
2. Michel Eriksson Ambrosin, Nimismies isonvihan aikana, rusthollari, s. 1684 Joroinen, Vasarala, k. 29.2.1752 Joroinen, Montola 4, Vasarala, ikä 68 v.
Michel Ambrosin omisti Vasaralan ( Hammarforsin ) talon Joroisissa.
Hän polveutuu Abrasius Topperista. joka oli nuijasodassa 1597 jalkaväen nihtien päällikkö. 2

1. puoliso: Anna, ratsutilallisen vaimo, s. 1690, konfirmoitu 11.1.1725 Joroinen, Vasarala 1, k. 1738 Joroinen, Kiekankylä, ikä 48 v.

Lapset:
Johan Ambrosin, s. 1714 Joroinen, Vasarala. Tauluun 3.
Henrik Ambrosin, k. noin 1725 Joroinen, Montolanmäki, Vasarala.
Erick Ambrosin, s. Joroinen, Montolanmäki, Vasarala, k. Joroinen, Montolanmäki, Vasarala.
Carin Ambrosin, s. Joroinen, Montolanmäki, Vasarala, konfirmoitu 26.12.1725 Joroinen, k. Joroinen, Montolanmäki, Vasarala.
Maria Ambrosin, s. Joroinen, Montolanmäki, Vasarala, konfirmoitu 6.5.1729 Joroinen, k. noin 1753 Joroinen, Montola 4.

2. puoliso: Vihitty 1739 Joroinen Eva Nilsdr Creutzman, Ambrosin
Itsellinen leski, s. noin 1698 Joroinen, Vasarala, k. 13.5.1766 Joroinen, Huosianranta, kuolinsyy polttotauti, ikä 68 v.
Puolison vanhempia:
(i) Nils Creutzman, kapteeni, s. 1670, k. 15.1.1744 Kirkkonummi, ikä 74 v. Vihitty 1696.
(ä) Maria Elisabet Creutzman o.s. Falck, s. 1660, k. 7.10.1722 Joroinen, ikä 62 v.
(ii) Filip Creutzman, Kapteeni, Sai 1661 Vasaralan ratsutilakseen, k. ennen 1679 Joroinen. "Filip Creutzman oli 1653 vänrikkinä Viipurin jalkaväkieskadroonassa, sittemmin kapteenina ja kuoli ennen vuotta 1679. Hän oli naimisissa Järvikylän omistajan, kapteeni M. Brennerfeltin tyttären Ursilian kanssa (s. 1643, k. 1737),



Taulu 3

(taulusta 2, isä Michel Ambrosin)
3. Johan Michelsson Ambrosin, s. 1714 Joroinen, Vasarala, k. 24.2.1794 Joroinen, Montolanmäki, Vasarala, ikä 80 v.
Asuinpaikat syntynyt Joroinen Vasarala 2, 1736- Kiekankylä 2, 1770 Joroinen, Kirkonkylä ja kuollessa Joroinen Vasarala. 3

1. puoliso: Vihitty 1738 Juva Gertrud Ambrosin o.s. Asikainen, G.värdinn., s. n. 1717,
haudattu 16.4.1769 Joroinen 4, ikä 52 v.
Lapset:
Anna Margareta Ambrosin, s. 1.7.1739 Joroinen, Kiekankylä. Tauluun 4.
Anna Maria Ambrosin, s. 1740 Joroinen, Mondolamäki, k. 8.1.1748 Joroinen, Mavesi, rokko, ikä 4 v.
Johan Ambrosin, s. 3.4.1741 Joroinen, Montolanmäki.
Ei RK:ssa 1754 alkaen.
Carin Ambrosin, s. 6.2.1747 Joroinen, Kiekankylä, k. 5.1.1748 Joroinen, Mavesi, kuolinsyy rokko, ikä 10 kk. 29 pv.
Ei RK:ssa 1762 alkaen.
Helena Ambrosin, s. 2.11.1748 Joroinen, Maavesi.
Sofia Ambrosin, rusthollarin tytär, s. 8.5.1752 Joroinen, Kiekankylä, k. 25.4.1756 Joroinen, Kiekankylä, kuolinsyy rokko, ikä 3 v. 11 kk. 17 pv.
Elisabeth Ambrosin, s. 7.12.1754 Joroinen, Kiekankylä.
Puoliso: Vihitty 6.4.1779 Rantasalmi Pehr Leskinen, Rusthollarin poika.
Henrik Ambrosin, s. 3.12.1757 Joroinen, Kiekankylä. Tauluun 5.
Carl Johan Ambrosin, s. 19.4.1760 Joroinen, Kiekankylä. Tauluun 6.

2. puoliso:
Vihitty 4.3.1770 Joroinen kk. 5 Catharina Abrahamsdr Ambrosin o.s. Anthonius, s. 17.1.1726 Joroinen, Kotkalahti, k. 31.12.1799 Joroinen, Montolanmäki, Vasarala.
Puolison vanhempia:
(i) Abraham Anthonius, rajavääpeli, eronnut, s. 1695, k. 15.8.1776 Joroinen. Vihitty 1721.
(ä) Helena Henriksdr Thilman, talon emäntä, s. 1703 Joroinen, k. 25.2.1772 Joroinen, Kotkalahti, kuolinsyy vanhuus, ikä 69 v.
(äi) Henrik Thilman, Nimismies (Länsman) Joroisissa, kirkkoväärti, s. noin 1680, 1.10.1739 Joroinen, Kotkalahti, ikä 59 v.. oli nimismies Joroisissa ajalla kun venäläiset miehittivät Joroista. Vihitty 15.10.1709 Joroinen.
(ää) Christina Hersten, s. ennen 1685, k. 23.6.1734 Joroinen, ikä 49 v.. ainoa lapsi.

Lapset:
Brita Catharina Ambrosin, s. 2.6.1772 Joroinen, Kiekankylä. Tauluun 7.



Taulu 7
(taulusta 3, isä Johan Ambrosin)
4. Brita Catharina Johansdr Ambrosin, talollisen vaimo, s. 2.6.1772 Joroinen, Kiekankylä,
k. 8.4.1844 Rantasalmi, Porosalmi, kuolinsyy vesitauti, ikä 71 v. 10 kk. 6 pv.
Puoliso: Vihitty 11.1.1794 Rantasalmi 9 Olof Nilsson Heiskanen, Heiskalan isäntä, s. 30.8.1764 Rantasalmi, Porosalmi, k. 10.3.1833 Rantasalmi, Porosalmi, kuolinsyy kihti, ikä 68 v. 6 kk.
Puolison vanhempia:
(i) Nils Nilsson Heiskanen, isäntä, s. 5.7.1734 Rantasalmi, Porosalmi, k. 24.1.1784 Rantasalmi, Porosalmi, ikä 49 v. 6 kk. 19 pv..
Niilo oli isäntänä Porosalmen yksinäistalon toisessa puolikkaassa vuosina 1755-1784.
vaimo Kristiina Kilvetär 1784-.
Vihitty 10.10.1754 Rantasalmi, Porosalmi.
(ä) Kristiina Kilvetär, Heiskanen, s. 13.3.1735 Rantasalmi, Voinsalmi, k. 5.4.1810 Rantasalmi, Porosalmi, kuolinsyy vanhuuden heikkous.
Löytyy Heiskaset kirjasta

Lapset:
Maria Kristiina Heiskanen, s. 11.5.1795 Rantasalmi, Porosalmi. Tauluun 9.
Catharina Elisabeth Heiskanen, s. 19.9.1798 Rantasalmi, Porosalmi, k. 16.6.1799 Rantasalmi, Porosalmi, kuolinsyy kuume, ikä 8 kk. 27 pv.
Elisabeth Heiskanen, s. 25.11.1800 Rantasalmi, Porosalmi, k. 1855 Rantasalmi, Porosalmi.
Carl Johan Heiskanen, s. 25.6.1808 Rantasalmi, Porosalmi. Tauluun 10.
Muita sukuja mm. Ruuth, Påsa, Itkonen, Qvintus, Koponen, Glumera ym.

Ollut kiireitä, enkä kaikkia viestejä kerennyt lukemaan.:oo:

Lisää löytyy näistä ja muista sukuun liittyvistä.
Mitä haluat tietää?

Ilari54
02.06.18, 08:22
Kiitos Pirjo ! Näitä viestejä olen odotellut. Viestissäsi on paljon Ambrusin asiaa. Osa uutta minulle. Tutustun tarkemmin, jotta osaisin kysyä jotain. Polveudun äitini ( Ulla os. Kuusivuori) isälinjan kautta Ambrusineihin. Ukkini Arvo Ilmari Kuusivuoren, ent Ambrusin, sisaruksista olen kerännyt äidiltäni muistipohjaista tietoa ja äitini sisko teetätti minulle aikoinaan sukuselvityksen Treen kirkkoherrantoimistossa.
Kuusivuori nimi tulee siitä, kun 1900- luvun alkupuolella piti suomentaa sukunimiä ja Ambrusin ei oikein taipunut niin isoukkini Abraham Ambrusinin(s. 1859) vaimon Lydia Amanda Granbergin sukunimi suomennettiin Kuusivuoreksi. Outoa ottaa sukunimi vaimon puolelta.
Tulen siis äitini isälinjassa aina Eric Ambrusiniin.
Kävin opintomatkalla 2011 Vasaralan kartanossa eli nykyisessä Järvikylän salaattiyrityksessä.
Minulla on myös 20 vuoden takaa yhteistyöstä edesmenneen sukututkija-kaverini Jorma Janhusen lähettämiä otteita Joroisten seurakunnan rekistereistä. Jorman tytär Soile on Janhusten-Janhosten sukuseuran varapj nykyisin. Olen liittynyt uudestaan sukuseuraan ja menen sukukokoukseen heinäkuussa.
Tutkin myös sukuja Sved, Iivanainen, Laakkonen, Sikanen-Siikanen, Natunen, Väyrynen.
Tutkin tietojasi. Palataan asiaan. T. Jukka

Ilari54
03.06.18, 16:30
Pirjo Sirainen / Ambrusinit
Sukunimestä Ambrusin (Ambrosin) sen verran, että äitini ukista minulla on valokuva, jossa sukunimi on kirjoitettu muotoon am Brusin. Sukulegendamme kertoo, että kantaisä olisi asustellut Keski-Euroopassa Brusin- joen varrella ( am Brusin ), taistellut Napoleonin joukoissa, mutta
karannut rintamalta ja tullut Euroopan läpi Viipuriin ( Pietariin) ja tästä edelleen kotivävyksi Vasaralaan.
Minua kiinnostaiti tietosi niistä kahdesta Ambrusin veljeksestä, jotka lähtivät Joroisista Treen seudulle. Asuivat tiettävästi Unkilan kartanon viereisellä tilalla Siitamassa. Tätini Riitta Leena Kuusivuori kävi visiiteillä vanhan Ambrusinien ikäneidon luona Unkilassa, johon tuo neiti oli muuttanut van-
huuden päivikseen. Äitini suvulla oli vanha kesäpaikka Unkilan lammaspaimenen mökki rannassa. Niemessä aidan takana oli lampaita joka kesä. Mummoni oli Perälä ent Sved.

ilkant
04.06.18, 08:16
Minulla on kokemuksia, että joskus saa vastauksia enemmän kuin osasi odottaa. Kysyin Parikkalan alueelta yhden esiäidin tietoja. Vastaukseksi sain, että hän on tullut Jaakkimasta. Vastauksessa oli tietoja noin viisi sukupolvea taaksepäin! Minulle uutta. Tämä oli enemmän kuin olin osannut odottaa. Kiitos vieläkin.

Julle
04.06.18, 20:41
< (taulusta 1, isä Eric Ambrosin)
2. Michel Eriksson Ambrosin, Nimismies isonvihan aikana, rusthollari, s. 1682 Joroinen, Vasarala, k. 29.2.1752 Joroinen, Kiekankylä, ikä 68 v.
Michel Ambrosin omisti Vasaralan ( Hammarforsin ) talon Joroisissa.
Hän polveutuu Abrasius Topperista. joka oli nuijasodassa 1597 jalkaväen nihtien päällikkö. 2

1. puoliso: Anna, ratsutilallisen vaimo, s. 1690, konfirmoitu 11.1.1725 Joroinen, Vasarala 1, k. 00.02.1738 Joroinen, Kiekankylä, ikä 48 v.

Lapset:
Johan Ambrosin, s. 1715 Joroinen, Vasarala. Tauluun 3.
Henrik Ambrosin, k. noin 1725 Joroinen, Montolanmäki, Vasarala.
Erick Ambrosin, s. Joroinen, Montolanmäki, Vasarala, k. Joroinen, Montolanmäki, Vasarala.
Carin Ambrosin, s. Joroinen, Montolanmäki, Vasarala, konfirmoitu 26.12.1725 Joroinen, k. Joroinen, Montolanmäki, Vasarala.
Maria Ambrosin, s. Joroinen, Montolanmäki, Vasarala, konfirmoitu 6.5.1729 Joroinen, k. noin 1753 Joroinen, Montola 4.

2. puoliso: Vihitty 1739 Joroinen Eva Nilsdr Creutzman, Ambrosin
Itsellinen leski, s. noin 1698 Joroinen, Vasarala, k. 13.5.1766 Joroinen, Huosianranta, kuolinsyy polttotauti, ikä 68 v.
Puolison vanhempia:
(i) Nils Creutzman, kapteeni, s. 1670, k. 15.1.1744 Kirkkonummi, ikä 74 v. Vihitty 1696.
(ä) Maria Elisabet Creutzman o.s. Falck, s. 1660, k. 7.10.1722 Joroinen, ikä 62 v.
(ii) Filip Creutzman, Kapteeni, Sai 1661 Vasaralan ratsutilakseen, k. ennen 1679 Joroinen. "Filip Creutzman oli 1653 vänrikkinä Viipurin jalkaväkieskadroonassa, sittemmin kapteenina ja kuoli ennen vuotta 1679. Hän oli naimisissa Järvikylän omistajan, kapteeni M. Brennerfeltin tyttären Ursilian kanssa (s. 1643, k. 1737),



Taulu 3

(taulusta 2, isä Michel Ambrosin)
3. Johan Michelsson Ambrosin, s. 1715 Joroinen, Vasarala, k. 24.2.1794 Joroinen, Vasarala, ikä 80 v.
Asuinpaikat syntynyt Joroinen 1715-1732 Vasarala 2, 1736-1760 Kiekankylä 2, 1770 Joroinen, Kirkonkylä ja kuollessa Joroinen Vasarala. 3
>
Tutkimisiin

pirjosirainen
04.06.18, 20:53
Pirjo Sirainen / Ambrusinit
Sukunimestä Ambrusin (Ambrosin) sen verran, että äitini ukista minulla on valokuva, jossa sukunimi on kirjoitettu muotoon am Brusin. Sukulegendamme kertoo, että kantaisä olisi asustellut Keski-Euroopassa Brusin- joen varrella ( am Brusin ), taistellut Napoleonin joukoissa, mutta
karannut rintamalta ja tullut Euroopan läpi Viipuriin ( Pietariin) ja tästä edelleen kotivävyksi Vasaralaan.
Minua kiinnostaiti tietosi niistä kahdesta Ambrusin veljeksestä, jotka lähtivät Joroisista Treen seudulle. Asuivat tiettävästi Unkilan kartanon viereisellä tilalla Siitamassa. Tätini Riitta Leena Kuusivuori kävi visiiteillä vanhan Ambrusinien ikäneidon luona Unkilassa, johon tuo neiti oli muuttanut van-
huuden päivikseen. Äitini suvulla oli vanha kesäpaikka Unkilan lammaspaimenen mökki rannassa. Niemessä aidan takana oli lampaita joka kesä. Mummoni oli Perälä ent Sved.


Kiitos lisätiedoista, voisin antaa enemmänkin, mutta tietoa on niin paljon ettei kait kannata näitä sivuja täyttää? Sallitaanko?


Ilari = yhtäkuin tutkimiesi sukunimien ensimmäinen kirjain.?
Voisin lähettää myös sähköpostilla?