PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lepsu / Oulainen


madeineurope
08.04.18, 16:14
Etsin tietoja Lepsun suvusta, tietääkseni ovat vaikuttaneet Kemin seudulla ja Oulaisissa, Amerikkaan lähtijöitäkin on ollut. Harvinainen sukunimi (ainakin nykyisin), olisiko kenelläkään tietoa?

Isak Adolf J9
09.04.18, 21:16
Lepsun suvusta ei minulla ole tarkempaa tietoa, mutta Oulaisten Piipsjärvellä kasvaneena Lepsu tuli heti mieleen. Piispjärven historia kertoo, että Myllyn (Lepsun) talo on perustettu vuonna 1685, eli on kylän vanhoja taloja. Vuonna 1824 talo on jaettu kahteen osaan Talo Mylly 1 (Lepsu) ja Mylly 2. MML:n kartoissa näkyy Rekisterinumeron 23 alla olevat Mylly ja Mylly-Lepsu talot Piipsjärven itärannalla Myllyperän alueella. Oulaisten seurakunnan rippikirjoissa 1700-luvulta lähtien löytyy Mylly- talo kylästä Piipsjärvi ja Honkarannan kinkeripiiri. vuodesta 1839 lähtien myös nimi Lepsu on mainittu.

madeineurope
10.04.18, 10:07
Kiitos valaisevasta vastauksesta, iso apu näin alkuaskelia ottavalle! Mahdatko tietää ovatko ne Myllyn talot vielä olemassa, jospa vaikka ehtisin poikkeamaan seuraavan kerran Suomessa ollessa?

Isak Adolf J9
10.04.18, 11:21
Talot ovat olemassa. Osoite on Oulainen Myllyperäntie 30 ja olet lähellä. Talot ovat nyt Mäki-Penttilä ja Vinkki sukujen omistuksessa. Lepsu-sukua on asunut myös Piipsjärven länsipuolella pienessä mökissä minun nuoruuden aikaan (Valtteri Lepsu, jo vuosia sitten kuollut). Mökin sijanti lähellä Ouluntie 620.
Lepsu-sukua löytyy vielä Oulaisten Petäjäskoskelta paikkakunnalla asuvan serkkuni antaman tiedon mukaan

madeineurope
23.05.18, 18:07
Kaunis kiitos vielä kerran avustasi. Olen tänään Rantsilassa käydessäni poikennut Piipsjärvellä isäni kanssa, tuloksekas reissu, saatiin hienoja valokuvia (nykymaisemien lisäksi vanha väritetty ilmavalokuva) ja nähtiin Piipsjärven upeat maisemat, jotka kevätauringossa kylpivät!

rmyllylä
10.12.18, 09:55
Hei.

Tuo Valtteri Lepsu oli minun pappa.
Valtteri on kuollut jo seitkytluvun alussa.
Se mökki missä Valtteri asui vaimoineen loppuaikana on tosiaan vielä pystyssä siinä ouluntien varressa.