PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ossian Mesterton


Juha
13.03.18, 09:48
Pitkän linjan sukututkija ja Suku Forumin sekä sen edeltäjän, Sukupostituslistan aktiivinen jäsen Eino Ossian Mesterton menehtyi 23.2.2018 Lahdessa.

Erityisesti skotlantilaisiin sukuihin sekä oman maamme savolaissukuihin perehtynyt Mesterton oli syntynyt 30.6.1929 Riihimäellä.


Suku Forumin ylläpito esittää lämpimän osanoton vainajan omaisille. Suomalainen sukututkimus on jälleen menettänyt uutteran tutkijan.




Suku Forumin ylläpidon psta
Juha Vuorela
Moderaattori

Tapani Kovalaine
13.03.18, 12:14
Etiäisistä on sukututkijoiden keskuudessa joskus keskusteltu. Siihen liittyen haluan kertoa, että Ossian Mestertonille läheisestä Pietikäisen suvusta oli Suku Forumissa intensiivinen kahden viikon mittainen viestiketjuttelu vuonna 2010. Tuohon ketjuun jääneet pulmat päätin 23.2.2018 ratkaista, sillä nettiin on tullut kahdeksan vuoden aikana paljon uutta. Löysin vähän uutta ja paljon vanhoja oletuksia sain varmistetuksi. Pontimena oli Ossianin viesti 6.3.2010:

Vs: Piedikäinen/Savolainen/Pennanen/Janduin?
Minun yläsavolaisten esivanhempieni joukossa on ns. kolmenneidinsuora, jossa isoäiti, äiti ja lapsi ovat kukin vuorollaan synnyttäneet aviottomia lapsia, yhden tai useamman. Tuollakin taitaa olla yksi.

Tapani Kovalaine kirjoitti: Kaikin mokomin - asiaa kannattaa ihmetellä. Tai tutkia asia.

Tehdään Tapani työnjako: Tutki Sinä ja minä ihmettelen. Minun näkökykyni on nimittäin mennyt niin huonoksi ettei minulta onnistu enää muu kuin ihmettely. Jouduin jo noin 5 vuotta sitten keskeyttämään rippikirjojen digiarkistoon skannauksenkin näkökyvyn yhtäkkisen huonontumisen takia.

Nyt sitten suruviesti! Pietikäisen ja monen muun suvun jälkeläinen ja auliisti apuaan antava Ossian Mesterton on siirtynyt tuonilmaisiin ja juuri sinä päivänä, jolloin etsin häntä varten puuttuvat todisteet hänen esiäitinsä Anna Pietikäisen elämänvaiheista. Taisi olla etiäispäivä tuo 23.2.2018, joka on Sukujutut-tiedostooni kirjautunut Annan kohdalle? Osanottoni omaisille.

Antti Järvenpää
13.03.18, 13:13
Moni meistä tuli tuntemaan Ossianin sukututkimuksen parissa henkilönä, joka jaksoi painottaa lähdeuskollisuutta ja muistuttaa sen tärkeydestä. Hänen hienot sukutukimus sivut ovat painuneet monen muistiin ja koneellani on useampiakin hänen koostamiaan luetteloja.

Olen kiitollinen Ossianille jokaisesta niistä minuunkin kohdistuneesta lähdeuskollisuus muistutuksesta, joista joka ikinen tuli aiheesta ja jotka ovat muokanneet omaa käsitystäni siitä, että sukututkimuksen laatu viime kädessä mitataan kuinka hyvin ja oikein luemme ja tulkitsemme lähteet. Niin sen mikä niissä sanotaan kuin senkin jos ne ovat aukolliset.

Osanottoni omaisille.