PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sakari Nykänen s. 1743 ja Margareta Kokkonen


Irma Nykänen
10.03.18, 12:49
Olen tutkinut lautamies Paavo Nykäsen (1700-1770) perhettä. Pojalla Sakari(Zacharis) Nykänen on Pieksämäen/Haukivuoren rippikirjassa vaimo Margareta Kokkonen ja pari lastakin syntyy, mutta sitten pariskunta häviää, ainakin minulta.

Sattuneesta syystä löysin nyt Kiuruvedeltä samannimisen ja jokseenkin samanikäisen pariskunnan, jolle syntyy useita lapsia alkaen 1771.

Voiko olla samat ihmiset ja mistä muuttomerkinnät löytyvät?

Hilkka
10.03.18, 14:21
Hei

Minulla on tietokannassani Hans (Johannes) Olavinpoika Nykänen s. 1.6.1754 Pieksämäki, Haukivuori, k. 2.11.1849 Kiuruvesi, Niemisjärvi avioliitossa Christina Venäläisen kanssa.

Minulla on Hans Nykäsen kohdalla maininta: Hans muutti 1760-luvulla velipuolensa Zacharias Nykäsen kanssa Iisalmen Kiuruvedelle ja asui vaimoineen Luupuvedellä ja v. 1810 - 1818 Osmangilla ja viimeksi Niemiskylän Räisälässä ja Mustikkamäessä. (Kiuruveden rk. 1810 - 1818 kuva 172)

Hans Nykäsen vanhemmat ovat Olavi Hansinpoika Nykänen s. 1724, k. 1805 Pieksämäki, Haukivuori ja Brita Juhontytär Forsman s. 1724 ja k. n. 1760 Pieksämäki, Haukivuori.

Olavi Nykänen avioituu 30.11.1760 talollisen leski Catharina Laurikaisen kanssa ja heille syntyy 22.12.1765 poika Sakarias Pieksämäki, Haukivuori.

Onko kysymys samasta Sakarista? Sinulla on syntymäaikana 1743.

Toisaalta minun tiedoistani ei löydy lähdettä, mistä olen saanut tiedon Hans ja Sakarias Nykäsen muuttamisesta Pieksämäeltä Kiuruvedelle.

Terveisin

Hilkka

Irma Nykänen
10.03.18, 17:30
Olen katsellut lisää Sakaria ja Margaretaa, Pieksämäen rippikirjassa 1757-1770 sivulla 57 on Haukivuori 6, on viimeinen merkintä, jonka heistä olen Haukivuorelta löytänyt. Heidän kohdallaan on jotakin lisätietoakin, jota en täysin osaa tulkita. Toisaalta muuttaneissa 1744-1771 on mielestäni sivulla 2 tieto, jonka mukaan Zack Nykänen on muuttanut 1764 Idensalmeen. Mitä muuta sanotaan, en osaa tulkita, eikä vaimosta ja lapsista puhuta mitään.

Hans ei kuitenkaan voi olla hänen velipuolensa. Asia rupesi kiinnostamaan, koska veljeni Ydna haploryhmän lähin osuma on Kiuruvedelle ja Sakarin veli Klaus on meidän sukuhaaramme kantaisiä.

Jos joku osaisi lukea ne tekstit, joita itse en oikein ymmärrä, olisin kiitollinen.
terveisin Irma Nykänen

Hilkka
10.03.18, 19:29
Hei

Mainitsemani Olavi Nykänen on samassa Pieksämäen rippikirjassa 1757 - 1770kuvassa 49, Haukivuori nro 1. Seuraavassa rippikirjassa on maininta Hans Nykäsen muutosta Iisalmeen.

Kyllähän Pieksämäen rippikirjassa ja muuttaneiden tiedoissa mainitaan Sakari Nykäsen muuttaneen Iisalmeen. Yritin etsiä Sakari Nykästä ja Margareta Kokkosta Iisalmen maaseurakunnan rippikirjasta 1768 - 1773 sekä Kiuruveden ensimmäisestä rippikirjasta 1791 - 1798 Kiuruveden kohdalta, mutta en löytänyt. Lapsia on syntynyt 10 Kiuruvedellä. HisKin mukaan Sakari Nykänen kuoli 17.10.1791 45-vuotiaana Kiuruvedellä ja Margareta Kokkonen 5.3.1792 55-vuotiaana.

Iisalmen rippikirjoja on tuhoutunut, joten 1774 - 1791 ajalta ei ole tietoja.

Uskon, että voit luottaa siihen, että he ovat samat henkilöt, jotka esiintyvät Pieksämäellä.

Terveisin

Hilkka

Irma Nykänen
16.03.18, 11:09
Kiitoksia!
Hans Olavinpojasta alkaa suuri sukuhaara Kiuruvedellä. Christina Venäläisen nimi on vuoroin Venäläinen, vuoroin Lappalainen. Pasasten sukukirja sanoo olevan sama henkilö. Hannun veljestä Sakarista en löydä mitään tietoa ja epävarmaa on vanhemmankin Sakarin jälkeläisten kohtalo.
Toki Hannukin on meille sukua, mutta kaukaisempaa kuin 1743 syntynyt Sakari.

Sitä pohdin mahtaako sotilaanakin ollut Påhl Nykänen olla vanhemman Sakarin kanssa Pieksämäeltä muuttanut poika vaikka rippikirjoissa syntymäaika poikkeaa vuodella.

terveisin Irma

Hilkka
16.03.18, 13:33
Hei

Hans Nykänen ja Christina Venäläinen olivat tulleet omissa tutkimuksissani esille ja minulla on heille 135 jälkeläistä. Edelleenkin ihmettelen, mistä olin saanut tiedon, että hän olisi velipuolensa kanssa muuttanut Pieksämäeltä Iisalmeen. Nykyisin merkitsen tarkkaan, mistä tieto on peräisin.

Viestiemme vaihdon jälkeen huomasin, että minulla oli tietokannassani Paavo Nykänen, joka oli kuollut 3.2.1838 tyttärensä Margareta Nykäsen s. 2.7.1792 Kiuruvesi Niemisjärvi, kotona ja oli avioliitossa Taneli Tanelinpoika Långin kanssa.

Tutkin tarkemmin Paavo Nykästä ja totesin, että hän oli naimisissa Magdalena Saarisen kanssa. Minä jäin arvelemaan samaa kuin sinäkin, että hän voisi olla Sakarias Niskasen ja Margareta Kokkosen Pieksämäellä 21.5.1767 syntynyt poika Paavo. Muutaman vuoden heitot syntymäajoissa ovat mahdollisia.

Kuten jo edellisessä viestissä mainitsin, Iisalmen ja Kiuruveden rippikirjoista en löytänyt Sakarias Niskasta ja Margareta Kokkosta, joten Paavoa ei voi etsiä heidän kanssa samasta paikasta. Mutta löysin Kiuruveden rk. 1791 - 1798 kuva 36 narc (digihakemisto) Paavo Nykäsen ja Margareta Saarasen nimen alta Kirstin Nykäsen. Olettaisin, että hän on 16.4.1773 Kiuruvedellä syntynyt Sakarias Nykäsen tytär. Hän muutti Iisalmeen.

Koska Sakarias Nykänen kuoli 1791 ja Margareta Kokkonen 1792, heidän lapsensa jäivät kovin pieniksi. Nuorin lapsista oli syntynyt 1790. Siinä jäi miettimään, mikä oli näiden orpolasten tilanne vanhempien kuoleman jälkeen.

Terveisin

Hilkka

Irma Nykänen
26.03.18, 10:56
Kiitoksia, seudun nykynimistön valossa Magdalenan sukunimi lienee Saaranen, vaikka vaikeasti luettavia sen ajan vähäiset lähteet ovat.

Paavo Nykänen syntynyt n.1700 Haukivuoren Nykälässä, ilmeisesti Nykälä1 kantatilalla ja kuollut 2.11.1770 Haukivuori 6, Saksala, kiinnostaa minua, koska mies edusti Savon talonpoikia Tukholman säätyvaltiopäivillä 1751-1752. Sen lisäksi on toki esi-isäni. Miehestä tiedetään vain julkinen puoli, sekin aika niukkasanaisesti: lautamies, kuudennusmies, valtiopäivämies ja varakas talollinen. Syntymäaikakin on vähän epäselvä, jonkun mielestä jo edellisenä vuonna.

Lasten syntymäajat ja lukumäärä on myös hankalasti selvitettäviä. Itse olen päätynyt siihen, että heitä oli kaikkiaan 10, kuusi tyttöä ja neljä poikaa, joista Adam kuoli parin kuukauden iässä. Sakari ja kaksoissisarensa Judit ovat niitä, joille ei löydy kastetietoja, mutta ovat lasten- ja rippikirjoissa. Heidänkin kohdalla syntymävuosikin saattaa olla väärin, koska pienenä kuollut Adam on varmasti syntynyt 13.1.1743. Selitys löytynee levottomista ajoista 1700-1721 oli Suuri Pohjan sota ja Iso Viha 1713-1721 ja 1742-1743 Pikku Viha ja osa papeista oli paennut Ruotsiin ja talonpojat piileskelivät takamaillaan.

Tiedä sitten, saanko koskaan selville omaa sukuhaaraani lukuunottamatta, mitä hänen lapsilleen ja lapsenlapsilleen lopulta tapahtui.

Terveisin Irma

Päivi Kauranen
27.03.18, 18:21
Kiuruveden lastenkirjassa 1787-1800 yhden Kiuruvesi Tickala sivun alareunassa on Sakarin lapset lueteltuna. Suurimmalla osalla muuton suunta ilmoitettuna.
Rippikirjan 1791-98 sivun 25 alimmaisena on Inh. Marg. Kockoin s. 1746 död. Viimeinen merkintä vuonna 1791, lienee tämä. (Hiskissä Annan kastemerkinnässä on äidin syntymävuosi 1747).

Julle
28.03.18, 18:06
< Olen tutkinut lautamies Paavo Nykäsen (1700-1770) perhettä. Pojalla Sakari(Zacharis) Nykänen on Pieksämäen/Haukivuoren rippikirjassa vaimo Margareta Kokkonen ja pari lastakin syntyy, mutta sitten pariskunta häviää, ainakin minulta.

Sattuneesta syystä löysin nyt Kiuruvedeltä samannimisen ja jokseenkin samanikäisen pariskunnan, jolle syntyy useita lapsia alkaen 1771.

Voiko olla samat ihmiset ja mistä muuttomerkinnät löytyvät? >

Hei!

Minäkin olen näköjään joskus sivunnut tuota lautamies perhettä, mutta varmaan olen aikoinaan löytänyt etsimäni henkilöseulonnassa. Pieksämäen rippikirjat ovat kyllä haasteellsia ja niissä on monia tasoja ja vuosilukuvirheitä.
Mutta tässä osittain tarkistamattomat tiedot, jos jollekin olisi niistä apua ja uskon vahvistusta omaan työhön!
Vrt. liite PaavoNykänen1700.txt