PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Loimaa, Ämmäisten Piimänen


Amaryllis
08.03.18, 12:03
Mistä tuli Piimäsen isännäksi Erik Andersson noin 1710? Talo tuli SAY:n mukaan verolle 1714. Onko Erik sama kuin lampuodiksi/isännäksi 1681-98 kirjattu Erik Andersson, jolla on vaimona Margeta/Maria?

Hannu Virttaalainen
08.03.18, 16:44
Ämmäinen oli 30-vuotisen sodan jälkeen läänitettynä Arvid Wittenbergille ja pojalleen vuoteen 1681 jolloin peruutettiin kruunulle. Rälssitilan lampuoteja ja asukkaita ei ole ko ajalta henkikirjoissa, eikä siis SAY:ssa. Erik Anderssonin jälkeen 1699 Piimäsen isäntänä vävy Simo Jacobsson, puoliso Brita Eriksdr.

Amaryllis
08.03.18, 18:02
Simon Jacobsson näyttää joutuneen/ryhtyneen sotilaaksi, vaimo mainitaan nihdin vaimoksi 1703-04 ja ilmeisesti vielä 1710. Näin siis SAY:ssa.
Olisiko mahdollista, että Simonin appi Erik Andersson olisi ryhtynyt uudelleen isännäksi vävynsä jälkeen?

Rippikirjassa 1680-1692 siihen Ämmäisten taloon, jonka oletan Piimäseksi, on kirjattu isäntä Erik, vaimo Maria, piika Beata, poika Thomas ja tytär Brijta. Seuraavan kerran Piimänen löytyy vasta rippikirjasta 1725-1732. Silloin isäntänä on Thomas Eriksson, jolla vaimo Maria Mattsdr, isä Erik ja hänellä vaimo Maria sekä Thomaksen lapset Brita, Thomas, Henrik, Anders ja Carin.
Voisiko tuo rippikirjassa 1680-1692 mainittu poika Thomas olla sama kuin rippikirjassa 1725-1732 mainittu isäntä Thomas Eriksson?

Hannu Virttaalainen
08.03.18, 18:57
Rippikirjassa 1680-1692 siihen Ämmäisten taloon, jonka oletan Piimäseksi, on kirjattu isäntä Erik, vaimo Maria, piika Beata, poika Thomas ja tytär Brijta. Seuraavan kerran Piimänen löytyy vasta rippikirjasta 1725-1732. Silloin isäntänä on Thomas Eriksson, jolla vaimo Maria Mattsdr, isä Erik ja hänellä vaimo Maria sekä Thomaksen lapset Brita, Thomas, Henrik, Anders ja Carin.
Voisiko tuo rippikirjassa 1680-1692 mainittu poika Thomas olla sama kuin rippikirjassa 1725-1732 mainittu isäntä Thomas Eriksson?

ks. myös Alastaron rippikirja 1696-1712

Thomas Eriksson (rk:n 1725-1732) oli välillä Vampulan Mellon ratsumiehenä ja vaimonsa Maria Mattsdr oli Vampulan Hongon korpraali Castin tytär.
Thomas Erikssonin vanhimmat lapset syntyneet Vampulan Hongossa (ks myös Loimaan rk l. väestöluettelo 1749-1749):
Anna Thomasdr, Mökköisten Kopun emäntä
Brita Thomasdr, Mökköisten Heikkilän emäntä
Thomas Thomasson, Piimäsen seuraava isäntä

Olen Piimäsen (Mökköisten) Britan Thomasdr:in ja veljensä Andersin jälkeläisiä. Myös heidän heidän tätinsä Brita Eriksdr on 'kyläläisten mukaan';) esiäitini.

Amaryllis
08.03.18, 19:55
Kiitos Alastaro-vinkistä. Ämmäinenhän on Loimaan Alastaron neljänneksessä, vaan enpä hoksannut katsoa Alastaron rippikirjoja.
Thomas Erikssonin vaiheet Vampulassa tunnen. Vanhin tytär Anna minulta on puuttunut – tähän asti siis, kiitos Annan tiedoista. Henrikin ja Carinin vaiheet ovat vielä hakusessa.
Anders Thomasson ja hänen 1. vaimonsa Valborg Andersdr kuuluvat esivanhempiini Loimaalta Huittisiin ja edelleen Tyrväälle kulkeutuneen poikansa Johanin kautta. Anders on minulle isänäidin isänisän isänisän isä.
.

jojo
11.03.18, 13:20
Genissä Anna Tuomontytär Kopun isäksi on merkitty sekä Thomas Ericsson Piimänen ja Thomas Simonsson Honko. Ohjelma ei anna minun poistaa ylimääräistä isää, täytynee ottaa yhteys ylläpitäjään, mutta lähdetiedot Annan vanhemmista tarvittaisiin. Anna on esitätini. Thomas Ericsson on äitini isänisän isänisän äidinisän äidinisän isä.
Olisiko lähdetietoja, joilla voisi vakuuttaa profillin ylläpitäjät oikeasta isästä?

Hannu Virttaalainen
11.03.18, 15:27
Genissä Anna Tuomontytär Kopun isäksi on merkitty sekä Thomas Ericsson Piimänen ja Thomas Simonsson Honko. Ohjelma ei anna minun poistaa ylimääräistä isää, täytynee ottaa yhteys ylläpitäjään, mutta lähdetiedot Annan vanhemmista tarvittaisiin. Anna on esitätini. Thomas Ericsson on äitini isänisän isänisän äidinisän äidinisän isä.
Olisiko lähdetietoja, joilla voisi vakuuttaa profillin ylläpitäjät oikeasta isästä?
Mikä vakuuttaa?
Mökköisten Kopun Michel Johanssonin, Vampulan Travantilta, ja Anna Thomasdotterin 1. lapsi Walborg syntyy Ämmäisissä ja kummit ovat Piimäseltä: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=13685&pnum=129
Kuka on 1709 ryttäre Thomas Hongolla, onko hän Piimäsen Thomas Thomasson vai SAY:ssa 1699 viimeksi näkyvä Hongon Thomas Simonsson? Minusta hän on Piimäsen Thomas.
Annan kummit 1709 Hongolla ovat Hongolta.
Annaa ei minusta näy rippikirjassa Hongolla.
Aukottamasti kumpaakaan ei voi pysty todistamaan. Minä olen Piimäsen kannalla, mutta Anna on minullekin vain esitäti.

PS. varsinaisten esivanhempieni korjaamisessakin Genissä riittää vielä tekemistä.

jojo
11.03.18, 15:50
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=6208&pnum=78
Tuossa linkissä rippikirja Vampulasta 1699-1726. Castin taloudessa on vävy ryttare Thomas Ericsson? Annaa ei näy, mutta minkä ikäisiä 1700-luvun alussa merkittiin rippikirjaan?
Paljon korjattavaa olisi minullakin Genissä, omiakaan virheitä ei pysty korjaamaan sukupuiden yhdistämisen jälkeen.

Hannu Virttaalainen
23.03.18, 19:34
Kiitos Alastaro-vinkistä. Ämmäinenhän on Loimaan Alastaron neljänneksessä, vaan enpä hoksannut katsoa Alastaron rippikirjoja.
Thomas Erikssonin vaiheet Vampulassa tunnen. Vanhin tytär Anna minulta on puuttunut – tähän asti siis, kiitos Annan tiedoista. Henrikin ja Carinin vaiheet ovat vielä hakusessa.
Anders Thomasson ja hänen 1. vaimonsa Valborg Andersdr kuuluvat esivanhempiini Loimaalta Huittisiin ja edelleen Tyrväälle kulkeutuneen poikansa Johanin kautta. Anders on minulle isänäidin isänisän isänisän isä.
.
Huomasin Carinin Haaroisissa Loimaan rk. 1742-1750 sivu 88, kuollut 22.4.1742, mennyt naimisiin 20.9.1741 (Hiskin mukaan morsian on Henric Thomasson :D:) puoliso Anders Henriksson (drg & Lb), joka ehti vielä 27.12.1742 naimisiin Auvaisten Jaakkolan Maria Jacobsdotterin kanssa, Tätä Maria Jacobsdotterin 1. puolisoa olin hakemassa ...
Carin Thomasdotter on vihittäessä Ämmäisistä ja tulee Haaroisiin edellisessä rippikirjassa Piimäsestä
Henrik Thomasson on sotamies Henrik Enman, niin kuin Genissäkin on. Kuolee minun sotilasrullista tekemäni tulkinnan mukaan 2.2.1744

Amaryllis
25.03.18, 16:37
Suurkiitos Hannulle Carinin ja Henrikin tiedoista. Tämä Piimäsen perhe on nyt saatu mukavasti kasaan.