PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Carl Johansson Laukaan Petrumasta?


eruppa
25.02.18, 17:27
Hyvät Laukaan tuntijat!


Olen selvittelemässä laukaalaisen ruotusotamiehen Paavo Jortbergin (1719-1802) jälkipolvia. Tuo mies on patrilineaarinen esi-isäni. Hänellä oli mm. poika Juho Paavonpoika (1758-1805), joka myös on esi-isäni. Tuolla Juholla oli puolen tusinaa lapsia ja hänen lapsistaan Paavo Juhonpoika (1796-1873) on esi-isäni, minulle iiii .

Juhon muiden lasten kohtaloihin olen päässyt kirkonkirjojen ja HisKi:n avulla käsiksi, paitsi lastenkirjan mukaan 1793 syntyneeseen Kalle Juhonpoikaan (Carl Johansson). Tuo mies ei löydy syntyneiden luettelosta, vaan vain Laukaan lastenkirjasta Petruman Kärkkään torpasta. Tuo syntymävuosi tuskin on oikea, koska muidenkin Juho Paavonpojan lasten lastenkirjan syntymävuosimerkinnät poikkeavat syntyneiden luettelosta.

HisKi:llä tuosta miehestä ei saa selkoa. Hän ei löydy kuolleiden luettelosta eikä myöskään Laukaan ja lähipitäjien vihityistä. Nuo historiakirjat ovat joskus reikäiset, eli kaikkia syntyneitä ei HisKi löydä. Mahdollisesti hän eleli perheettömänä renkinä tai itsellisenä jonkin talon tai torpan nurkissa. Tällöin hänen hakemisensa rippikirjojen avulla on neulan hakemista heinäsuovasta.

Jos joku sattumoisin tietää jotakin kyseisestä Kallesta, olisin kiitollinen tiedoista.

Kyseleepi Porin Erkki

PS Olen tutkinut Laukaan ja lähipitäjien vihittyjä 1800-luvun alkupuolelta. Yksikään Kalle Juhonpoika ei rippikirjojen mukaan ollut tärppi!