PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kysymys nk. Viurila-suvusta ja vähän muustakin


terminus
03.01.18, 23:48
Moi!

Olen uusi foorumilla (ja aloittelija sukututkimuksessa) enkä löytänyt nopeasti yhtään suoranaista ketjua kiinnostukseni kohteista, joten heitänpä seuraavan kysymyksen: onkohan kukaan mahdollisesti kyennyt valaisemaan sellaisten herrojen sukutaustoja kuin Johan till Viurila (s.1380?) ja hänen poikansa Måns Johansson, sekä Lasse Livländer i Stensböle (s. 1500-luvun alku?).

Jotain viittauksia näihin kavereihin löytyy tältäkin foorumilta (ja heidät mainitaan ainakin Jully Ramsayn “Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden”). Onkohan kaikki keinot jo kokeiltu heidän suhteensa?

Joissain yhteyksissä Livländerin uskotaan liittyvän mahdollisesti baltiansaksalaisiin sukuihin (von Brümmer, Brabeck tai von Galen). Tämä oletus perustuu kaiketi sekä Livländer-nimen että Lassen sinetin (kolme 'wolfsangeln'-merkkiä) ja kyseisten sukujen vaakunoiden samankaltaisuuteen. Tietääköhän kukaan onko näitä yhteyksiä tutkittu tarkemmin?

Viurila-suvun kohdalla olen huomannut viitattavan lilja-vaakunaan, mutta Ramsayn teoksessa lilja liitetään lähinnä Slang-sukuun. Olen lukenut toisaalta, että lilja olisi periytynyt Månsin tyttärien kautta muiden sukujen vaakunoihin, myös Slangin. En ole perehtynyt vaakunoihin ja niiden periytymisiin, mutta näin maallikon perspektiivistä tuntuu oudolta, että vaakuna periytyisi tyttärien kautta. Ajattelin kysyä josko tähän on jokin yksinkertainen syy.

Juha
04.01.18, 07:07
Vastaan vain sen verran, että esim. Boije af Gennäs -suvun vaakuna-aihe tuli nimenomaan äidin puolelta. Siinä ei ole mitään kummallista.



Muuhun en ota kantaa.




Juha