PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Laukaan Petruman isännän Lauri Moision sukulaissuhteet


eruppa
09.12.17, 21:48
Hyvät Laukaan Finnien tuntijat!

Kysymykseni koskee Laukaan Petruman Moision isäntää Lauri Mikonpoika Finniä/Moisiota. Kyseinen mies on minulle ii ii ii i.
Lauri Mikonpoika Finni syntyi kuolinaikamerkinnästä laskettuna 1672 Laukaa, Petruma, Finni ja kuoli 7.9.1742 Laukaa, Petruma Moisio. Vanhemmat olivat Finnin isäntä Mikko Paavonpoika Finni, synt noin 1650, kuoli jälkeen 1700 ja Aune Juhontytär.

Lauri Finnin elämänvaiheista sukutietokannastani löytyy mm. seuraavaa.

Taulu 1
I Lauri Mikonpoika Finni/Moisio, Talollinen Petruman Moisio, s. 1672 Laukaa, Petruma, Finni, k. 7.9.1742 Laukaa, Petruma, Moisio. Toimi mahdollisesti jonkin aikaa talollisena Karstulan Kimingin kylässä Sika-aho nimisen autioituneen tilan isäntänä. Talon haltuunottoanomusta käsiteltiin Viitasaaren käräjillä vuonna 1699. Takuumiehinä hakijan kelvollisuudelle toimivat Esko Yrjönpoika Kuukkanen, Mikko Paavonpoika Finni (hakijan isä) ja Heikki Laurinpoika (Peura?) Peurangalta. (Lähde MF ES 3367, sivut 20-21). Toimi isäntänä Leppäveden Rutalassa eli Finnissä -1691-1702, josta siirtyi Petruman Moision isännäksi isonvihan jälkeen.
1. puoliso: Valpuri Moisio, emäntä, k. ennen 1712 Laukaa.
Lapset:
Mikko Finni/Moisio, Finni/Rutala 1703-1710, s. ennen 1690 Laukaa, k. jälkeen 1710 Laukaa.
Maria Finni/Moisio, s. noin 1698 Laukaa.
Juho Finni/Moisio, s. noin 1700 Laukaa, Leppävesi, Finni.
Matti Moisio, s. noin 1699 Laukaa, k. 4.1.1745 Laukaa
2. puoliso: Valpuri Juhontytär Moisio, emäntä, s. 1682 Laukaa, k. 15.8.1742 Laukaa, Petruma, Moisio.
Lapset:
Paavo Jortenberg, s. 1719 Laukaa, Petruma, k. 1.10.1802 Uurainen, Onkila.

Olen tutkinut SAY:sta Kimingin taloja, eikä Lauri Finniä näy siellä isäntänä. Sen sijaan hän toimi Leppäveden Rutalan eli Finnin isäntänä Laukaan isäntäluettelon mukaan 1691-1703. Hänen jälkeensä isännyyden otti vanhin poika Mikko Finni, jonka isännyys jatkui vuoteen 1710. Tämän jälkeen isännyys siirtyi Rutasen suvulle. Miksi näin kävi, oli arvoitus, mutta arvaukseni on, että Mikko Finni ja ehkä myös vaimo Marketta menehtyivät vuoden 1710 ruttoepidemian uhreina.

Lauri Finni tuli Moision isännäksi 1710 ja oli tällöin leskimies, eli ensimmäistä Valpuri-vaimoa ei enää näy . Valpuri Juhontyttären kanssa hän avioitui isonvihan aikana ja toisen avioliiton poika ruotusotamies Paavo Jortenberg on tämän avioliiton tulosta. Vuonna 1710-12 nuoremmat lapset edellisestä avioliitosta eivät vielä olleet henkirahaiässä, eivätkä siksi näy SAY:ssa.

Tuo ruotusotamies Paavo Jortenberg on minulle ii ii ii.

Sitten kysymykset.

1. Ketkä mahtoivat olla 1682 syntyneen Valpuri Juhontyttären vanhemmat? He eivät ainakaan löydy lähitaloista, mitä olen SAY:ta selannut. Paikalliseen tyyliin vaimo saattoi olla Laukaan ulkopuoleltakin jostakin Viitasaari-Rautalampi-Kangasniemi alueelta.
2. Laukaan ensimmäisissä rippikirjoissa on numerossa 111 Petrungan talo tai luultavasti torppa.Siellä asui Paavo Finne ja vaimo Liisa perheineen. Mikä on kyseisen Paavon la minun esi-isäni Lauri Finnin sukulaisuussuhde?

eruppa
11.12.17, 17:58
Kysymys 2 ei enää tarvitse vastausta. Kyseessä on Finnin talon isäntäperhe, jonka pappi jostakin syystä on kirjannut erilleen Finnin talosta. Kaikki perheen jäsenet ovat vanhastaan sukutietokannassani. Vastauksen haku kysymykseen 1 jatkuu Laukaan ja lähipitäjien talonhaltijaluetteloiden avulla. Vastausta ei ole löytynyt.