PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pekka Mönkkönen, Räsälä


Milla-Magia16
29.11.17, 20:47
Hei!

Kuopion ensimmäisestä rippikirjasta löytyy Pekka (Petter) Mönkkönen vaimonsa Kaisa Räsäsen kanssa. http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1894&pnum=120
Räsälän Haapakannassa on samalla sivulla paljonkin Mönkkösiä, mutta en osaa päätellä, kuuluuko Pekka ensimmäisenä mainitun Heikin perheeseen. Rippikirja on melko sekava. Alkuosan sukulaissuhteita olen saanut selvitettyä, mutta Pekka, joka on kaukainen esi-isäni, on minulta jäänyt selvittämättä. Henkikirjoistakaan en viisastunut yhtään.

Mikäli Pekka ei ole tämän perheen jäsen, olisiko kenelläkään tietoa hänen isästään? Samaa Mönkkösen sukua uskoisin heidän olevan, koska Räsälä - Miettilä - Niinimäki -akselilla sama suku velloo edestakaisin.

Kiitos jo etukäteen avusta!

Tapani Kovalaine
30.11.17, 10:20
Pekka Mönkköstä voi ripustella tuollaisen moniselitteisen rippikirjan aukeaman perusteella sukupuussa paikkaan jos toiseenkin! Eräs kuvio löytyy omista muistiinpanoistani.

Sippo (Sigfrid) Mönkkösellä ja vaimollaan Anna Ollintytär Möykkysellä oli Haapakannassa paljon lapsia: Heikki, Regina, Anna, Antti ja Pekka sekä muitakin.

Pekka Siponpoika Mönkkösellä ja 25.1.1729 vihityllä vaimollaan Kaisa Ollintytär Räsäsellä, s. 1704, k. 1.12.1758, oli poika Olli s. 20.1.1731 ja Anna s. 6.11.1734. Olen kuvitellut Ollin saaneen etunimensä äitinsä isältä. Anna on voinut saada etunimensä Pekän äidin mukaan. Pariskunnalla oli seuraavan rippikirjan mukaan myös poika Sigfrid (digikuva 239).

Mutta, mutta... kyllä Pekka Mönkkönen voipi yhtä hyvin olla vaikka Pekka Mönkkösen poika.

Julle
30.11.17, 10:32
< Kuopion ensimmäisestä rippikirjasta löytyy Pekka (Petter) Mönkkönen vaimonsa Kaisa Räsäsen kanssa. http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1894&pnum=120
Räsälän Haapakannassa on samalla sivulla paljonkin Mönkkösiä, mutta en osaa päätellä, kuuluuko Pekka ensimmäisenä mainitun Heikin perheeseen. Rippikirja on melko sekava. Alkuosan sukulaissuhteita olen saanut selvitettyä, mutta Pekka, joka on kaukainen esi-isäni, on minulta jäänyt selvittämättä. Henkikirjoistakaan en viisastunut yhtään. >

Hei!

Mielestäni siinä on selvästi, että Br (Veli) Petter Mönkkönen, ikä 40 vuonna 1750, joten päättelisin hänen olevan sivun päämiehen Henrik Mönkkösen, ikä 43, veli.
Isä voi olla sitten Pehr, 69, jolla on 2. vaimo Brita Antikainen, 49.?

Kuopion rippikirjoihin on itse asiassa lisätty myöhemmin 1750 lapsia kuin mikä on sen aikaikkuna.

Tutkimisiin