PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vaatturi Eljas Palin s. 1890, Punkalaidun


NPalin
25.11.17, 12:32
Tervehdys. Etsin tietoja isoisäni, vaatturi Eljas Palinin vaiheista. Hän syntyi Punkalaitumella vuonna 1890 Juha Nestori Heikinpojan ja Hilma Aleksandra Palinin os. Lindstedt lapseksi. Juha Nestorin vanhemmat muuttivat Punkalaitumelle Tyrväältä. Hilma syntyi Urjalassa, jossa hänen isänsä toimi pitäjän räätälinä.

Isoisäni meni myöhemmin naimisiin isoäitini kanssa ja hänellä oli vaatturiliike Torniossa, mutta hänen ensimmäinen avioliittonsa on mysteeri. Ilmeisesti hänellä oli ensimmäisestä avioliitosta neljä lasta ja jäljet tuntuvat vievän Turkuun.

Olen ymmärtänyt, että hän liittyi kirkkoon vasta tavattuaan isoäitini, joten kirkonkirjojen selaimista ei ole ollut iloa. En löydä merkintöjä hänen syntymästäkään.

Arvoitus on myös, missä vaiheessa sukunimi Palin on tullut mukaan.

Olisin kiitollinen kaikista pienistäkin vihjeistä.

Kiikasta
25.11.17, 17:29
"Arvoitus on myös, missä vaiheessa sukunimi Palin on tullut mukaan."

Punkalaitumen rippikirjan mukaan nimi Palin on tullut välillä 1883-92. Ei vielä 1883, koska se on lisätty rippikirjaan jälkeenpäin. Ilmeisesti se on "otettu" nimi, koska vanhemmat eivät sitä käyttäneet. Ehkä synnyintorpan nimi Palomäki on antanut nimen alun.

Kiikasta
25.11.17, 17:57
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=22396&pnum=204

Miten olet tulkinnut tässä olevia muuttomerkintöjä? Lähtikö hän 1907 ulkomaille? Turkuun meno näyttää virhemerkinnältä, tarkoitettu hänen veljelleen? U.K eli seuraavassa kirjassa, jota ei ole netissä, hän menee joko sivulle 221 tai 1111. Mitä mahtaa tarkoittaa viimeisin merkintä Tampere 15.6.1914, miksi se on merkitty tähän rippikirjaan eikä seuraavaan? Ehkä hän menikin Tampereelle.

Mistä tiedät, että hän erosi kirkosta? Kuului hän sinne vielä 1910-tienoilla. Jos hän todella erosi, pitää mennä henkikirjoihin. Milloin ja missä hän oppi vaatturiksi, kun hän vielä 20-vuotiaana on renkipoika maalla?

NPalin
25.11.17, 18:16
Kiitos näistä tiedoista. Minulla, kuten isälläni, on aika hatarat tiedot hänen menneisyydestään. Itse en ole koskaan tavannut ja isäni oli lapsi, kun hän kuoli. Kirkkoon kuulumattomuuden olen voinut tulkita väärin.

Milloin hän on vaatturiksi opiskellut, on myös arvoitus. Hänellä kuitenkin oli vaatturi liike. Ulkomaille muutosta olen myös kuullut. Jostain syystä en ole osannut hakea tietoa oikeista paikoista. Olen aika noviisi.

ristojohannes
25.11.17, 19:04
Kirkosta eroamisesta.
Uskonnonvapauslaki tuli v. 1923, siihen asti kirkko käytännössä ainoa henkilörekisterin ylläpitäjä.
Käsittääkseni, sitä ennen ei kirkosta erottu.

NPalin
25.11.17, 19:11
Perimätieto kertoo myös, että hän on perustanut ensimmäisen perheensä Turkuun, eronnut vaimostaan 1927 ja lähtenyt sen jälkeen ulkomaille (Norjaan?). Ollut mm. laivakokkina.

ristojohannes
25.11.17, 19:58
Mikäli ylläkerrotut tiedot pitävät paikkansa ongelmasi olisi mahdollista selvittää.
Maakunta-arkistossa on Turun rippikirjat 1920:een asti.
1920-luvun passiluetteloista en ole varma missä ne on, vanhemmat on em. arkistossa, kuten siellä on osoiteluetteloita.
Lisäksi on kaupunginarkistosta saattaa jotain löytyä
Tutkimus edellyttää, että Sinulla on mahdollisuus suorittaa päivä-pari tutkimusta Turussa.

ristojohannes
25.11.17, 20:05
Vielä,

Helpoin ratkaisu on pyytää Eljas Palinin lapsista tietoa Turun-Kaarinan seurakuntayhtymästä.
Kaikki tietosi pitää liittää kysymykseen.
Kustannukset saattaa jäädä alle 100 euron.

Anteroinen
25.11.17, 20:07
Turun poliisikamarin arkistossa on ainakin passiasioita koskevia papereita. Poismuuttaneiden luettelo samassa paikassa on sukunimen mukaan aakkostettu. Molemmat Turun maakunta-arkistossa.

ristojohannes
26.11.17, 00:03
Turkulaisessa sanomalehdessä Uusi Aura lehdessä 27.2.1919 ilmoitus.

Naisten ja herrain räätäliliike
Elias Palin Kauppiaskatu 11
Kevätkiireen välttämiseksi pyydän ajoissa käydä tilaamassa kaikkia alaan kuuluvia töitä.
Kunnioittaen E. Palin

ristojohannes
26.11.17, 00:35
Uusi Aura 12.6.1917
Ilmoituksia Turun suomalais-ruotsalaisen seurakunnan pastorin kansliasta.
Avioliittoon kuulutettuja
Räätäli Elias Palin ja nti Martta Johanna Paltta

NPalin
26.11.17, 10:46
Kiitän tuhannesti!