PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Henric Lund, Juvalta Kerimäelle, Matkon saha


Kaarina L.
23.11.17, 20:03
Olen pohtinut sukulaisherraa nimeltä Henric Lund, s. 1792 tai 1793, kumpaakin vuotta esitetty kirkonkirjoissa.

Hänet on vihitty Juvalla, Mats Kupsasen tyttären, Beata Elisabeth Kupsasen kanssa, s. 1797, Kaihumäeltä. Vihkimispäivä 6.11.1814.

Näkyy vaimonsa kanssa (SSHY) Juvan rippikirjassa 1815-1822 paikassa Männymäki, siellä torpparina.

Vielä naimattomana ollessaan hän löytyy renkinä Kaihumäeltä, josta siis vaimokin on, Juvan rippikirjassa 1806-1814, osa 1. kuva 88.
Siinä hänen kohdallaan on merkintä: läs. Svenska adm. 31.10. 1813.
Sukuhakurissa kyselin tuosta merkinnästä ja vastausten perusteella näyttää siltä, että Henric olisi ruotsinkielinen ja päässyt siis ripille parikymmentä vuotiaana. (?)

Juvan rippikirjassa 1823-1837, kuva 106, Kaihumäellä vaimoineen,vaimon perheen luona.
Ilmeisesti sieltä muuttanut Hiskin ja muuttokirjankin mukaan 18.11.1822 Kerimäelle.
Siellä hänestä on tullut Matkon sahan kirjuri (sågskrifvare, bokhållare.) Saha ja asunto sijainneet Riikolassa. Tästä eteenpäin perheestä löytyy tietoja kirkonkirjoista hyvin. Laskin, että kaikkiaan lapsia olisi siunaantunut 11, joista osa syntynyt jo Juvalla.

Nyt vain arvuuttelisin seuraavia asioita:

-Mikä on Henricin alkuperä? Lund-nimisiä on ollut Juvalla jonkun verran. Toisaalta Lund voi olla sotilasnimi. Jos nyt Henric on ruotsinkielinen, niin voihan tuo nimi olla ihan alkuperäinenkin. Onkohan sotilassukua? En saa sijoitettua häntä mihinkään porukkaan.
Olen katsonut Hiskistä mm. Lund-nimellä ja sotilaiden tiedoista Juvan kirkonkirjoista. Ainoa lähialueellakaan syntynyt Henric Lund on Hiskin mukaan Pieksämäeltä, s.1793, vanhemmat sotilas n:o 37 Henric Lund ja Walborg Putkoin. Olisiko sieltä? Myös eräästä nettipalvelusta olen koettanut löytää tietoja, mutta laihoin tuloksin.

-Miten torpparista on tullut sahan kirjuri?

-Mistä saan Matkon sahasta tietoa? Netistä en ole onnistunut löytämään.

Otan siis vinkkejä ja tietoja vastaan hyvin mielelläni. Jos "linjoilta" löytyy asiasta jotain tietäviä, niin kertokaahan ajatuksianne.

toivoo Kaarina

Anssi K.
23.11.17, 20:50
Olethan lastenkirjat katsonut?

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6715089

Aivan kuin hänen kohdallaan lukisi "Lenasson".

Itse tsekkaisin vielä Juvan seurakuntaan muuttaneiden luettelot ainakin 1800-luvun alkupuolelta ja ennen vuotta 1814, näyttäisivät olevan tallella.

Kaarina L.
23.11.17, 22:05
Vaikea sanoa, olisiko tuo Lenasson. Pitääpä vielä tutkia ja tihrustaa sitä tarkemmin. Nyt vasta eka kertaa senkään näin...
Katson ne muuttoluettelotkin.
Kiitos vinkistä!

jussipuranen
24.11.17, 09:36
Hei

Pieksämäen Henrik Lund on mielestäni siviilinimeltään Pehkonen.

Hänellä on poika Henrik Pehkonen s 14.11.1793 Pieksämäen Maavedellä.

Jussi

Kaarina L.
25.11.17, 15:05
Pieksämäen Henric Lund taitaa siis olla laskuista pois, kiitos tiedosta! Ajattelinkin, että olisi ehkä todennäköisempää löytyä Juvan suunnalta tämän sukulais-Henricin.

Katselin Anssi K:n linkittämän lastenkirjan tekstin ja ajattelisin, että siinä ylivetoviiva menee niin, että a-kirjain näyttää e-kirjaimelta. Jos nyt ensimmäinen kirjain on L, ja seuraava a, niin minulle ei tule muuta mieleen kuin Larsson. Onhan tuo epäselvä teksti. Ettei olisi P tuo eka kirjain...enemmän L: n näköinenhän se on.

Onko ollut tapana merkitä naisen nimi etunimen jälkeen patronyymin sijaan, jos jollain on esim. au-lapsi? Minä en ole sellaista nähnyt vielä, tai en ole huomannut. Mutta ”oäkta”- merkintää näkyy.

Tutkailin myös Juvalle muuttaneet, mutta ei siellä Henric Lundin nimistä näkynyt.
Jatkan siis asian setvimistä.... huokaus......