Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Risto Juhonpoika Julkunen 1727 Kuopio Soininlahti
Hei,
Christer Julkunen s. 3.12.1727 Kuopio Soininlahti, oli aviossa Carin Ollintytär Knuutisen s 1727 kanssa. Riston vanhemmat Johan Julkunen s 5.11.1691 Kuopio Hakkarala ja Anna Hyvärinen. Juhon vanhemmat Johan Julkunen ja Sidza Lakonen. Mutta kuinka jatkaa? Oliko Juhon vanhemmat Olof Julkunen ja hänen Pudasjärvelle Thynius pojana kanssa karannut puolisonsa Brita Tahvontytär, vai mikä lienee juonto?
Samoin on ollut vaikeuksia Kaisa Ollintytär Knuutisen sukujuonnossa. Knuutilasta oli Kaisa lähtöisin. Isän luulen olleen n 1663 syntyneen ja 13.2.1743 kuolleen Olof Knuutisen.
Hannele Niemelä
09.06.20, 07:58
Törmäsin tähän vanhaan, vastaamatta jääneeseen kysymykseen, kun itse yritin etsiä lisälähteitä tuolle Juho Julkuselle. Tämä Risto ei mielestäni kumminkaan voi olla Juhon ja Annan v. 1727 syntynyt poika vaan tuo Risto kuoli 13-vuotiaana 20.2. 1741 https://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t3776288. Tämä Kaisan kanssa avioitunut Risto vihittiin 1741, jolloin sulhanen ja morsian olisivat olleet 13.
Itse olisin edelleen kiinnostunut sotilas Juho Julkusesta.
Hannele
< Törmäsin tähän vanhaan, vastaamatta jääneeseen kysymykseen, kun itse yritin etsiä lisälähteitä tuolle Juho Julkuselle. Tämä Risto ei mielestäni kumminkaan voi olla Juhon ja Annan v. 1727 syntynyt poika vaan tuo Risto kuoli 13-vuotiaana 20.2. 1741 https://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t3776288. Tämä Kaisan kanssa avioitunut Risto vihittiin 1741, jolloin sulhanen ja morsian olisivat olleet 13.
>
Hei!
Tuossa pari Julkus-paria tarkistamattomina, jotka ovat tulleet vastaan. Niissä lienee pohjaa tarkistettaviksi. Kaarinan isä on minulle edelleen mysteeri, kun ei löydy vahvistavaa tietoa patronyymista. Sotilas Jussista lienee tullut jo lisää tietoa Holopaisen Väinön sivustolle?
Liitteet: RistoJulkunen1716.txt ja JussiJulkunenSold.txt
Tarkistelemisiin
Hannele Niemelä
10.06.20, 12:42
< Törmäsin tähän vanhaan, vastaamatta jääneeseen kysymykseen, kun itse yritin etsiä lisälähteitä tuolle Juho Julkuselle. Tämä Risto ei mielestäni kumminkaan voi olla Juhon ja Annan v. 1727 syntynyt poika vaan tuo Risto kuoli 13-vuotiaana 20.2. 1741 https://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t3776288. Tämä Kaisan kanssa avioitunut Risto vihittiin 1741, jolloin sulhanen ja morsian olisivat olleet 13.
>
Hei!
Tuossa pari Julkus-paria tarkistamattomina, jotka ovat tulleet vastaan. Niissä lienee pohjaa tarkistettaviksi. Kaarinan isä on minulle edelleen mysteeri, kun ei löydy vahvistavaa tietoa patronyymista. Sotilas Jussista lienee tullut jo lisää tietoa Holopaisen Väinön sivustolle?
Liitteet: RistoJulkunen1716.txt ja JussiJulkunenSold.txt
Tarkistelemisiin
Kiitos. Kiinnostus tuohon sotilas-Jussiin juontaa juurensa Silja Julkusesta, jolle en millään löydä vanhempia. Vihkikirjauksen mukaan olisi Juhontytär ja ainoa löytämäni mahdollinen isä olisi tuo sotilas-Jussi. Tosin rippikirjojen mukaan Silja syntynyt 1727 eli samana vuonna kuin tuo Risto enkä yhtään mitään muutakaan yhdistävää tekijää ole löytänyt. Olen yrittänyt löytää Jussia rippikirjoista, mutta turhaan. Noissa muistiinpanoissasi oli kiinnostavia kohtia nut "tapahtumat" Kuopion käräjillä ja Hiltulanlahdessa, olisiko niistä lisätietoa?
Silja on tässä geniprofiilissa, sinne keräsin löytämäni tiedot. https://www.geni.com/people/Silja-Julkunen/6000000086948761124
Tutkin vielä Hiltulanlahtea, kesä ja puutarhahommat nyt vähän haittaavat harrastusta!
< Kiinnostus tuohon sotilas-Jussiin juontaa juurensa Silja Julkusesta, jolle en millään löydä vanhempia. Vihkikirjauksen mukaan olisi Juhontytär ja ainoa löytämäni mahdollinen isä olisi tuo sotilas-Jussi. Tosin rippikirjojen mukaan Silja syntynyt 1727 eli samana vuonna kuin tuo Risto enkä yhtään mitään muutakaan yhdistävää tekijää ole löytänyt. Olen yrittänyt löytää Jussia rippikirjoista, mutta turhaan. Noissa muistiinpanoissasi oli kiinnostavia kohtia nut "tapahtumat" Kuopion käräjillä ja Hiltulanlahdessa, olisiko niistä lisätietoa?
>
Hei!
On niin pitkä aika jo kun etsin jotakin Julkusta, jolloin kirjasin tapahtumat.
Siellä on muuten kaksi sotilas Jussi Julkusta samaan aikaan 1720-1740-luvulla - toinen Punnonmäeltä 1 ja 5 ja toinen Soinlahdesta 4.
1: Jussi Julkunen, s. ?, k. ?, mutta eli Punnonmäki 1 ja Punnomäki 5, vaimona Maria Ollintytär Kolehmainen, s. 1693, k. 31.01.1725. Menikö uudelleen naimisiin? Mutta ei voi olla Siljaa!
2: Jussi Julkunen, s. 1699, k. ?, mutta eli Soinlahti 4, vaimona Anna Hyvärinen, s. 1689, k. ?, Siljasta ei mainintaa?
Ongelma minulla kumpaan sotilas-Jussiin nuo käräjäjutut liittyvät, koska maininnat on otettu Savon tuomiokirjatietokannasta tai Holopaisen sivustolta, mutta pitäisi löytää vastaavat kohdat digi.narc.fi sivustolta.
Molempien pitäisi löytyä joko Punnonmäeltä tai Soinlahdesta Kuopion sekavista rippikirjoista. Toinen ongelma on, että samannimisiä Julkusia on muuallakin Kuopion seudulla?
Tutkimisiin
<
Christer Julkunen s. 3.12.1727 Kuopio Soininlahti, oli aviossa Carin Ollintytär Knuutisen s 1727 kanssa. Riston vanhemmat Johan Julkunen s 5.11.1691 Kuopio Hakkarala ja Anna Hyvärinen. Juhon vanhemmat Johan Julkunen ja Sidza Lakonen. Mutta kuinka jatkaa? Oliko Juhon vanhemmat Olof Julkunen ja hänen Pudasjärvelle Thynius pojana kanssa karannut puolisonsa Brita Tahvontytär, vai mikä lienee juonto?
Samoin on ollut vaikeuksia Kaisa Ollintytär Knuutisen sukujuonnossa. Knuutilasta oli Kaisa lähtöisin. Isän luulen olleen n 1663 syntyneen ja 13.2.1743 kuolleen Olof Knuutisen. >
Hei!
Minusta näyttäisi, että tämä Risto Julkunen Soidinlahdesta kuoli myös nuorena 20.2.1741 Soidinlahdessa! Naimisiin mennessään Knuutilasta asunut Risto on syntynyt noin 1716 kuoliniän perusteella.
Tarkistusterveisin
Hannele Niemelä
11.06.20, 12:33
Minä mietin sitäkin, olisiko tuossa sittenkin vain yksi Jussi, kun tuo Maria kuoli vähän ennen kuin Jussi 2 ja Anna avioituivat, Jussin ja Marian Juho oli silloin ihan pieni. Punnonmäki ja Soinlahtihan näkyvät olevan naapurikyliä, joten sijainti ei liene suuri ongelma. Tosi nopsaan kyllä olisi avioitunut, että siinä mielessä voi olla kaksi Jussia.
Olen kahlannut vuosien 1727-1736 ja 1739-1748 rippikirjat Soinlahden ja Punnonmäen kohdalta, mutta eivät silmäni sieltä ole Jussia löytänyt, ei liioin Annaa. Henkikirjoissakin on vain sold Johan Julkuis hustru, ei siis Jussia.
Onko sinulla mahdollisesti tietoa Petter Fröbergistä (s. 1722)? Silja on jollakin lailla kytköksissä aviopariin Peter Fröberg ja Carin Julutar, myös Carinin isä on vihkikirjauksen mukaan Johan, mutta Carin on kyllä lähes 20 vuotta Siljaa vanhempi (s. 1708). En saa selvää mitä lukee Fröbergin edessä täällä http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=29347568 (https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fdigi.narc.fi%2Fdigi%2Fview.ka %3Fkuid%3D29347568%26fbclid%3DIwAR0QYIm3u-v2gyydRgWcPdvxT37h25W7ghfGE0XUUG6ogvm2_MeTBLzxSTk&h=AT244TFzIRon-ZM7v5w8ZCrkMyuCDmKqWcgBAySMh9vbceJEoQciVHwXTNaJbqb PYmC9pIXtTsrwGPIA_gdQTjupK-Xol0qib1N087m7-Qq95WPI6KrCVh3awJVPz6Qs&__tn__=-UK-R&c[0]=AT1xdfrhP6t_OVyzixKm5drblvXAvnqL-TCtBLX7BWEOksH8JJ5j2zsqrSd52zapjPG1i42qv3PsJLdJCQP dVToh3eEF5EEMIj8O5Z7_zG62S2INPx0HfvHWzASi8HNLWlC0F paCfQtrUWMNkspj7adCpKFxZirsNdkKRH7UKlL6BO18SRGNTC8 ), on siis tuossa aika alussa, missä on son Lars blind (?) ja Cecilia Julutar, yhdistettu kaariviivalla jonka vieressä --- Fröberg, alempana sitten ovat Petter Fröberg vaimoineen ja tyttärineen. Petter Fröberg on Siljan kahden lapsen kummina. Pariskunnat ovat myöhemminkin samoilla sivuilla rippi- ja lastenkirjoissa.
Saa nähdä selviääkö tämä koskaan.
<
Olen kahlannut vuosien 1727-1736 ja 1739-1748 rippikirjat Soinlahden ja Punnonmäen kohdalta, mutta eivät silmäni sieltä ole Jussia löytänyt, ei liioin Annaa. Henkikirjoissakin on vain sold Johan Julkuis hustru, ei siis Jussia.
>
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1728-1738_msrk_tk1623-1624/179.htm
Yläreunassa Jussi ja Anna sekä myös sotilaspoika Johan Julberg.
Tutkimisiin
Hannele Niemelä
12.06.20, 14:47
<
>
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1728-1738_msrk_tk1623-1624/179.htm
Yläreunassa Jussi ja Anna sekä myös sotilaspoika Johan Julberg.
Tutkimisiin
No kappas ja kiitos. Olin tuonkin sivun kahlannut moneen kertaan, mutta näin vain tuon Mömmön enkä hoksannut ollenkaan katsoa mitä vieressä lukee. Johan Julberg näkyy aloittaneen sotilaana 1747, joten lienee kirjaan kirjattu tapahtumia paljon v. 1738 jälkeenkin.
Siljan suhteen tämä ei tietysti ratkaise mitään.
<
Onko sinulla mahdollisesti tietoa Petter Fröbergistä (s. 1722)? Silja on jollakin lailla kytköksissä aviopariin Peter Fröberg ja Carin Julutar, myös Carinin isä on vihkikirjauksen mukaan Johan, mutta Carin on kyllä lähes 20 vuotta Siljaa vanhempi (s. 1708). En saa selvää mitä lukee Fröbergin edessä täällä on siis tuossa aika alussa, missä on son Lars blind (?) ja Cecilia Julutar, yhdistettu kaariviivalla jonka vieressä --- Fröberg, alempana sitten ovat Petter Fröberg vaimoineen ja tyttärineen. Petter Fröberg on Siljan kahden lapsen kummina. Pariskunnat ovat myöhemminkin samoilla sivuilla rippi- ja lastenkirjoissa.
>
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1739-1748_msrk_tk1624/126.htm
Vaikeuskerroin vain nousee, kun täällä Käärmelahdessa Petter Julkusen poika Risto (Christer) ja Anna - molemmat Julkusia ovat menneet naimisiin, joen on kaksia Julkusia. Alalaidassa on muuten Petter vaimoineen, jonka isä lienee Anders ja Carin Ruotsalainen äiti? Ei leikkaa minulla, mutta sotilaita (sold) hekin, mikä lukenee myös Föbergin edessä Hamulan Julkusissa?
Tutkimisiin
< Minä mietin sitäkin, olisiko tuossa sittenkin vain yksi Jussi, kun tuo Maria kuoli vähän ennen kuin Jussi 2 ja Anna avioituivat, Jussin ja Marian Juho oli silloin ihan pieni. Punnonmäki ja Soinlahtihan näkyvät olevan naapurikyliä, joten sijainti ei liene suuri ongelma. Tosi nopsaan kyllä olisi avioitunut, että siinä mielessä voi olla kaksi Jussia.
>
Kyllä niitä on ainakin kaksi sotilas-Jussia, koska Maria Ollintytär Kolehmainen kuoli vasta 31.1.1725 ja toinen Jussi meni naimisiin Anna Hyvärisen kanssa 11.7.1724. Tuolla Jussilla, jonka syntymävuotta en vielä tiedä, on käsittääkseni syntyneet Jussi-pojat 1721 ja 1724, mikä vielä vaikeuttaa Jusseja. Sen lisäksi ihmetyttää se, että noiden 1725 käräjöiden perusteella olisi olemassa kolmas sotilas-Jussi, joka oli naimaton. Hankalaksi menee!
Tutkimisiin
Hannele Niemelä
16.06.20, 09:54
< Minä mietin sitäkin, olisiko tuossa sittenkin vain yksi Jussi, kun tuo Maria kuoli vähän ennen kuin Jussi 2 ja Anna avioituivat, Jussin ja Marian Juho oli silloin ihan pieni. Punnonmäki ja Soinlahtihan näkyvät olevan naapurikyliä, joten sijainti ei liene suuri ongelma. Tosi nopsaan kyllä olisi avioitunut, että siinä mielessä voi olla kaksi Jussia.
>
Kyllä niitä on ainakin kaksi sotilas-Jussia, koska Maria Ollintytär Kolehmainen kuoli vasta 31.1.1725 ja toinen Jussi meni naimisiin Anna Hyvärisen kanssa 11.7.1724. Tuolla Jussilla, jonka syntymävuotta en vielä tiedä, on käsittääkseni syntyneet Jussi-pojat 1721 ja 1724, mikä vielä vaikeuttaa Jusseja. Sen lisäksi ihmetyttää se, että noiden 1725 käräjöiden perusteella olisi olemassa kolmas sotilas-Jussi, joka oli naimaton. Hankalaksi menee!
Tutkimisiin
Jep, hoksasin minäkin että Maria kuoli vasta Jussi 2:n ja Annan vihkimisen jälkeen, katsoin jotenkin väärinpäin ne ajat ensin. Voi kun olisivat käyttäneet vähän enemmän mielikuvitusta nimiä valitessaan!
Hannele Niemelä
16.06.20, 10:49
<
Onko sinulla mahdollisesti tietoa Petter Fröbergistä (s. 1722)? Silja on jollakin lailla kytköksissä aviopariin Peter Fröberg ja Carin Julutar, myös Carinin isä on vihkikirjauksen mukaan Johan, mutta Carin on kyllä lähes 20 vuotta Siljaa vanhempi (s. 1708). En saa selvää mitä lukee Fröbergin edessä täällä on siis tuossa aika alussa, missä on son Lars blind (?) ja Cecilia Julutar, yhdistettu kaariviivalla jonka vieressä --- Fröberg, alempana sitten ovat Petter Fröberg vaimoineen ja tyttärineen. Petter Fröberg on Siljan kahden lapsen kummina. Pariskunnat ovat myöhemminkin samoilla sivuilla rippi- ja lastenkirjoissa.
>
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/rippikirja_1739-1748_msrk_tk1624/126.htm
Vaikeuskerroin vain nousee, kun täällä Käärmelahdessa Petter Julkusen poika Risto (Christer) ja Anna - molemmat Julkusia ovat menneet naimisiin, joen on kaksia Julkusia. Alalaidassa on muuten Petter vaimoineen, jonka isä lienee Anders ja Carin Ruotsalainen äiti? Ei leikkaa minulla, mutta sotilaita (sold) hekin, mikä lukenee myös Föbergin edessä Hamulan Julkusissa?
Tutkimisiin
Tuo Petteri Kaarina-vaimoineen löytyikin Genistä, lisäilin sinne lähteitä ja lisäsin tyttären, jolle löytyi tupla. Tyttären mies näkyy olleen Korhosia, etäserkku minulle. Vaan eipä tämäkään yhtään valaise Siljan asiaa. https://www.geni.com/people/Petter-Fr%C3%B6berg/6000000033008152353
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.