PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nina Vesikko/Wesikko från Kupanitsa


fred_ed
17.09.17, 21:15
Hej,
jag håller på att efterforska min släkt på farmors sida.
"Nina" var flykting från Finland men hon ville aldrig prata om den tiden så vi fick aldrig så mycket information innan hon gick bort för något år sedan.

Jag är lite nybörjare med släktforskning så behöver lite tips, har försökt att söka i de digitala medier som jag hittat på nätet utan resultat.

Det jag vet är att hon hette Wesikko i efternamn när hon kom till Sverige, i något papper från Finland så stavas det dock Vesikko vilket gör mig osäker. På hennes dödsattest står det att hennes födelseort var 1932 i "Kupanitsa, Sovjetunionen". Jag vet även att hennes pappa hette Anton och bror som hette Victor som även de kom till Sverige. Hennes mamma dog när hon var liten. De bodde även i Kouvola på Finska sidan innan de flyttade till Sverige, där hon konfirmerade sig 1948.

Alla tips på hur jag går vidare mottages varmt!

Tack på förhand

Mvh

/Fredrik

Tuula Cu
19.09.17, 06:41
Hej!

Inget problem med Wesikko eller Vesikko, det är samma namn - tidigare skrevs det med W, nuförtiden på samma sätt som vesikko - namnet till djuret, flodiller.

Kontakta Suomen Inkeri-liitto för information, de hjälper med släkt från Ingermanland, första addressen här i finska texten:
http://www.inkeriliitto.fi/sukututkimus.html

MVH Tuula K

fred_ed
19.09.17, 23:45
Stort tack för historien bakom namnet :-)
Jag provar att kontakta Suomen Inkeri-liitto till att börja med då.

Mvh

/Fredrik