PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Reisjerffui


Jari T.M.
19.08.17, 19:20
Kertokaapas arvon tutkijakonkarit, mistä löydän maakirjat, jotka käsittää Pohjois-Pohjanmaan (Reisjärven isännät) ajalta 1558-1561.
Onko ne diginarcissa Korsholman voutikunnan maakirjoissa vai onko kysymääni aikajanaa Pohjois-Pohjanmaasta missään diginä :oo:

Jari T.M

Matti Lund
19.08.17, 21:39
Kertokaapas arvon tutkijakonkarit, mistä löydän maakirjat, jotka käsittää Pohjois-Pohjanmaan (Reisjärven isännät) ajalta 1558-1561.
Onko ne diginarcissa Korsholman voutikunnan maakirjoissa vai onko kysymääni aikajanaa Pohjois-Pohjanmaasta missään diginä :oo:

Jari T.M

Ei ole diginä, kun ei ole rullillakaan.

Sieltä Haapajärven ja Ylivieskan välistä se sitten löytyy vuoden 1561 jälkeen.

Ettäkö miksi?

Todennäköisesti Reisjärven talot olivat muutamia vuosia vapautettuina veronmaksuista.

Ettäkö miksi?

Ehkä sen takia, että jämsäläiset olivat suorittaneet sinne hävitysretken, sen josta Pekka Rautia ja Tikkanen kävivät valittamassa Kustaa Vaasalle.

No, miksi sitten Rautiaa (Smed) ja Tikkasta kuitenkin verotettiin?

Näyttää siltä, että niiltäkin, joita verotettiin, verotettiin muutamina vuosina vain puolesta verosta.

Luultavasti Reisjärvi oli kärsinyt pahimmat tuhot.

Täytynee tyytyä siihen, mitä esim. vuoden 1562 kymmenysluettelo kertoo Reisjärven asukkaista [ES824:4646:24]:

Reisjärvi
Pekka Räisänen
Antti Mikkonen
Hannu Mikkonen
Olli Pennanen
Paavo Haikoinen
Heikki Leppänen
Paavo Pesonen
Antti Pesonen
Heikki Parkkinen
Lasse Leppänen
Pekka Hyry
...
Olli Änäkäinen ei vielä näy, vaan vasta 1563!

terv M Lu

Jari T.M.
19.08.17, 23:19
Kiitos Matti.

Jotain tän suuntaista osasin Reisjärvestä oottaakin. Kymmenysverotietoja olisinkin ollut vailla, en maakirjojen, kuten vähän hutaisin kysymykseeni. Mutta ei nyt tähän juttu sorru.

Laittamassasi vuoden 1562 "kymmenysveroluettelossa" mainitaan ehkä ko. asumakylän eka asuttaja Pekka Räisänen. Seuraavan isännän Antti Mikkosen (Anders Mickoine) jälkiä olen koittanut seurata. Suur-Kalajoen historiikki opus tais mainita, että Mikkonen oli talon nimen kantamuoto ja muuttui Räisänen nimeksi, vuonna X. Tarkalleen en muista vuotta, kun kirjaa ei ole hyllyssäni. Kirjastossa silmäilin...
Mutta myöhemmin varmaan maakirjojen/kymm.verojen perusteella jonkin kuvan saa, minä vuonna nimi muuttuu Räisänen nimeksi.
Mainitun opuksen mukaan Antti Mikkonen olisi tullut Reisjärvelle vuonna 1558. (Väliin mainitaan asuinpaikkana Kalajärvi eli nykyinen Kalaja ja sitten välillä itse "pääkylä" Reisjärvi, mutta samaa seutua kuitenkin.)
Mutta em. mainitun kirjan lähdetieto ei sitä mulle kertonut, mistä moinen tieto vuodelta 1558 Antista lienee?
Tätä Mikkosen Antin tuloa paikkakunnalle olisin halunnut nähdä digikuvista itsekin "livenä", enkä pelkästään siis kirjan tietona. Kymmenysverojen(kin) perusteella olen päässyt aloittamaan 1560-luvun alkupäiviltä. Mikkosia oli kylässä useampiakin, Hans, Eskil, Michel, Erik ja Oleff, ainakin myllytullin mukaan myöhemmin 1620-luvulla. Lienevätkö sitten sukua vaiko peräti veljeksiä...? Isännimiä ei mainita. Tämä ei sinällään ole mulle niin tärkeää, vaan Antti Antinpoika Mikkosen historia ja talon muuttumisesta Räisäseksi siis. Toki tämä tilan nimen muuttuminen vuonna x löytyy varmastikin verotiedoista, kunhan viitsii selailla...

Myllytulli 1626:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2652648

Mikä muuten on "bland korn" parselina oikealla em. linkin sarakkeessa. Ainakin noin lukisin..Sekaohrako...?

Änäkäisen Ollin näen vuonna 1565 Kalajärvellä eli Reisjärven kylän alueella. Joka vuotta en toistaiseksi ole käynyt läpi, mutta Mikkosen vuoksi pitää tehdä tiheämpi seula...

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2640174

- Jari Myllylä -

Jari T.M.
26.08.17, 10:47
Koitin edellä kysellä mahdollisen tekstin tulkintani ("bland korn") oikeellisuutta ja tarkoitusta, mutten saanut vahvistusta. No.

Entäs mitäs tämä.
Vuonna 1598 Reisjärvellä, Reisjerff, on tilat isäntineen 1/2 mant. Muttei yhdessäkään talossa nokkia eikä kantturoita. Mitä tarkoitetaan reunatekstillä. (är owist?) Koskenee kaikkia tilallisia, ei pelkästään Räisäs Anttia...?
Oliko se elo pilvessä tässäosin kylää...?

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2663734

Saman Reisjärven Kalajärvellä (Kalajan kylä) kuitenkin oli "elämää" ja naapurissa Haapajärvellä sitäkin enempi saman ylläolevan linkin kuvan mukaan.

- JM -