PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mikrofilmi tai digitoitu


Erkki A Tikkanen
13.08.17, 22:27
Hei,
etsinnässä Enontekiön ja Kittilän kihlakunnanoikeuksien tuomiokirjoja 1720-40. Löytyykö vain mikrofilmeillä, vai olisiko näitä digitoitu Suomessa tai Ruotsissa. Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Minä en vain näytä löytävän mitään netistä, en edes mikrofilmiluetteloa. On tainnut tulla jo dementia. :cool:

Juha
14.08.17, 02:22
Onkohan tästä sivusta apua;

https://www.werelate.org/wiki/Source:Suomi._Kihlakunnanoikeus._Tuomiokirjat,_172 8-1807


Juha

Juha
14.08.17, 02:25
Astia haku ei toimi juuri nyt oikein kunnolla, mutta löysin myös;

Västerbottens norra domsaga.
Arkiv av Västerbottens norra domsaga
SAKKOLUETTELOT
Kittilän sakkoluettelot
Lappi:6 Kittilän sakkoluettelot ( 1736-1741


jne

Juha

Erkki A Tikkanen
14.08.17, 11:36
Kiitos Juha vinkeistä.
Yritän löytää liitteen kuvan esittämän kirjan alkuperäisiä mikrofilmattuja tai digitoituja tuomiokirjoja. Haluaisin tarkistaa puhtaaksikirjoitettujen tuomiokirjojen muutaman paikan oikeinkirjoituksen alkuperäisestä, mutta ei löydy mistään. Puhtaaksikirjoitettuja löytyy näitä kirjoja Enontekiöltä isot määrät, alkuperäisiä ei näköjään mistään. Etsintä jatkuu. :cool:

Matti Lund
14.08.17, 11:54
Kiitos Juha vinkeistä.
Yritän löytää liitteen kuvan esittämän kirjan alkuperäisiä mikrofilmattuja tai digitoituja tuomiokirjoja. Haluaisin tarkistaa puhtaaksikirjoitettujen tuomiokirjojen muutaman paikan oikeinkirjoituksen alkuperäisestä, mutta ei löydy mistään. Puhtaaksikirjoitettuja löytyy näitä kirjoja Enontekiöltä isot määrät, alkuperäisiä ei näköjään mistään. Etsintä jatkuu. :cool:

Olen muutaman käräjäpöytäkirjan jemmannut aikaisemmasta jaksoista Arkiv Digitalista.

Niistä nuorimmat räppeet olivat tämän otsikon alla:

Västerbottens-lappmarkers-domböcker-(Lappmarkens-justitiarius-arkiv)-AI-2-1706-1715

Jos olet Arkiv Digitalin tilaaja, mahdollisesti tämä vinkki auttaa navigoimisessa. Niissä ovat hyvät sisällysluettelot. Otsikon loppupuolella kaikki Lappmarkit Uumajasta, Luulajasta alkaen, Tornioon ja Kemiin asti, tältä väliltä. Joitain vuosia saattaa puuttua.

Terv M Lu

Erkki A Tikkanen
14.08.17, 12:16
Olen muutaman käräjäpöytäkirjan jemmannut aikaisemmasta jaksoista Arkiv Digitalista.

Niistä nuorimmat räppeet olivat tämän otsikon alla:

Västerbottens-lappmarkers-domböcker-(Lappmarkens-justitiarius-arkiv)-AI-2-1706-1715

Jos olet Arkiv Digitalin tilaaja, mahdollisesti tämä vinkki auttaa navigoimisessa. Niissä ovat hyvät sisällysluettelot. Otsikon loppupuolella kaikki Lappmarkit Uumajasta, Luulajasta alkaen, Tornioon ja Kemiin asti, tältä väliltä. Joitain vuosia saattaa puuttua.

Terv M Lu

Kiitos vinkistä. Olen sekä SVAR:n ja AD:n tilaaja, satunnaisesti ja tarpeen mukaisesti. Olen käynyt molemmat saitit läpi, mutta juuri tuolta ajalta, josta kaipaisin niitä tuomiokirjoja, en löydä mistään. Molemmissa paikoissa on kyllä vuoteen 1715, mutta ei sen jälkeen, esim. 1730-luvulta, ennen kuin 1737 alkaen. Juuri tietysti ne kaipaamani puuttuvat. Nehän täytyy olla jossain, kun esim. Enontekiöstä tehty nuo puhtaaksikirjoitetut kirjatkin vuosilta 1639-1784 ja niteitäkin on 11 kipaletta. Mutta mistä ihmeestä ne on luettu puhtaaksi? Oirula.fi-sivulta löytyy Kittilän alkuperäisiä joiltain vuosilta, mutta sieltäkin hajanaisesti, Sallan ja Kuusamon alue näyttää olevan pääalue.