PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Henrik Henriksson Lax


Outika
21.07.17, 10:49
Kukahan oli Henrik Henrikinpoika, joka käytti vihille mennessään Lax nimeä ja kirkonkirjoissa syntymävuosi olisi 1725 ja jossakin vielä tarkemminkin eli 12.8.1725.

Tämä Henrik vei vihille 1750 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=7062&pnum=113) Susanna Knuutintytär Niemen eli ent Tapanilan (1724).

Sulhasen kotipaikkaa ei vihkitiedoissa kerrota, mutta morsian oli kotoisin Sihtuunasta, Knuutintytär Niemi. Renkinä talossa vuodesta 1748 työskennelleen Henrikin kerrotaan syntyneen 1725 ja Susanna Knuutintytär syntyi 1724[1] (http://suku.genealogia.fi/#_ftn1). Henrikki asui syytinkimiehenä Niemessä vuosina 1757 – 1764 ja 1765 alkaen Niemen isäntänä Juhon jälkeen. Tuossa kirjassa Henrikin syntymäaika tarkentuu, eli 12.8.1725.
____________-
[1] (http://suku.genealogia.fi/#_ftnref1) Kemi rk 1742 – 1756 sivu 66, kuva 72 http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1330&pnum=72

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 16:44
Mikä ihme on, että Kemin rippikirjaan antamasi linkki ei pelaa,
tulee vain ilmoitus, että vaaditaan jotain käyttöoikeuksia ??
Eihän tämänikäiset kirjat mitään käyttöoikeuksia vaadi, vaan
pitäisivät olla kaikille vapaasti katsottavissa ja ovat, kun menen
kirkonkirjan sivulle SSHY:N sivuilta. Olen tätä samaa huomannut aiemminkin.

JM

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 16:46
Sama ilmoitus tulee tästä vihkilinkistä ???

JM

Nina
21.07.17, 17:51
Outikan linkit ovat jäsensivuille, löytynevät jokamiehenkin puolelta hakemalla:

Kemin maaseurakunta vihityt 1750 (viimeinen sivu ko vuodelta)

Kemin maaseurakunta 1742-56 Niemi s. 66

Outika
21.07.17, 17:56
Koetetaan vielä uudestaan, josko siellä oli minulla itselläni jotakin Javascript -estoja päällä. Eli vihkiminen 1750: Vihityt kuva 113 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=7062&pnum=113)

Perhe Niemen talossa rk 1742 - 56 kuva 72, sivu 66 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1330&pnum=72)

Britan kaste 1752 kuva 67 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=7062&pnum=67)

Nina
21.07.17, 18:21
Ei siellä muuta estettä ole kuin ettei jäsensivut näy kuin jäsenille. J
Joskus on itsekin automaattisesti laittamassa jäsensivulinkkejä siksikin, että siellä on sanahaku mahdollista kun taas jokamiehen sivuilla ei ole. Muutenkin jouheammat sivut :)

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 20:08
Pitääkö minun selittää sama uudestaan ? Minä ole näillä palstoilla
ollut jo muutaman kymmentä vuotta, että luulisi että osaan SSHY:n
sivuja käyttää ja niinkuin sanoin ed. osaan edelleenkin.
Kun se linkki ei minulle pelaa, niin se ei pelaa. Kai minä linkkiä
käytän jos täällä on linkki.

JM

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 20:20
Tässä on linkki kaikille avoimille sivuille, joihin ed.main
Kemin rippikirjakin kuuluu.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kemi/rippikirja_1742-1756_msrk_ik270_ab/72.htm

JM

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 20:21
Näin ne oikeat linkit pelaa !

JM

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 21:01
.... ja Brita Niemen kaste Kemissä 1752
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kemi/syntyneet-vihityt-kuolleet_1736-1825_msrk_ik274/67.htm

JM

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 21:04
... ja vihkiminen 1750
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kemi/syntyneet-vihityt-kuolleet_1736-1825_msrk_ik274/67.htm

JM

Nina
21.07.17, 21:06
Juhani, oletko SSHY:n jäsen? Nuo Outikan linkit ovat jäsensivuilta ja ihan yhtä 'laillisia' kuin ne kaikille avoimet jokamiehen kirkonkirjasivut - ne tosin aukeavat vain jäsenmaksun maksaneille.

Kiukuttelu ei auta - jos ei sivu aukea, voi kohteliaasti kysyä olisiko linkkiä laittaa kaikille aukeaviin sivuihin.

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 21:14
Siis tässä se vihkiminen http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kemi/syntyneet-vihityt-kuolleet_1736-1825_msrk_ik274/113.htm

JM

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 21:22
Siis 7/10 1750 se vihkiminen. Eikä tässä mitään kiukuteltu ole.
Minä olen 35 v näitä asioita harrastanut ja sivuja pyöritellyt ja
jopa maksusta näitä toisille opettanut. En ole SSHY:n jäsen ollut,
enkä aio olla vastaisuudessakaan ja hyvin olen pärjännyt, eikä
täällä varmasti kaikki muutkaa ole, turhat salaukset pois, kun
se ei ole tarpeellista.

JM

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 21:24
Minun linkkini luultavasti pelaavat, valittakaa jos ei toimi.

JM

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 21:28
Klo 22.14 antamani linkki oli virheellinen eli viittasi
jo aiemmin käsiteltyyn syntymään.

JM

Juhani Mäkitalo
21.07.17, 21:42
Tässä meinaa jo itsekin sekaantua: 22.04 antamani linkki
vihkimiseen oli virheellinen, niinkuin kaikki varmasti huomasivat.
Hyvin selväähän tämä, jos ei nyt minun ansiostani sekaisin mene.

JM

Outika
23.07.17, 13:07
Lax -nimisiä löytyy ympäri Suomenmaan ja jos vain joku tunnistaisi tuon henkilön. Saattaisiko olla paikallisia?

Vaimonsa Susanna Knuutintytär oli käsittääkseni Knuutti Ollinpoika Tapanilan eli Nakun tytär. Äitinsä olisi siten Maria Juhotytär Pytty(i)nen. Knuutti Ollinpoika oli Olli Knuutinpoika Nakun (n 1629) poika. Isänsä Olli Knuutinpoika tuli Nakkuun isännäksi Tapani Niilonpojan jälkeen vuonna 1674 ja tämän Ollin vaimo oli Brita Pekantytär. Pastori on käsittääkseni kirjannut rippikirjaan (v 1693) jotta Olli Knuutinpoika muutti vaimonsa Britan kanssa Nakun talosta Tapanilaan ja mukana muuttivat pojat Knuutti ja Olli. Henrik jäi isännöimään Nakkua vaimonsa Liisan kanssa. Merkintöjen mukaan Nakun taloon tuli Kuopion seudulta (Savilahden kylästä?) joku mieshenkilö, ei kuitenkaan Henrik niminen.

Susanna Knuutintyttären äiti oli käsitykseni mukaan Jöns (Johan) Jaakonpoika Pyttisen ja Elin Laurintytär Tossavan tytär. Susanna nappasi itselleen lisänimen Rombsi kun vanhempansa Marian syntymän aikoihin ko Ala-Romsin talossa asustivat. Jönssi Pyttinen muutti aikanaan Romsiin kun sisarensa Elin siellä emännöi ja kun talon isäntä Iisakki Tuomaanpoika Romsi kuoli. Jöns taidetaan mainita jossakin kirjassa isäntänäkin, ilmeisesti leskellä ei ollut vielä talossa riittävän ikäisiä poikia taloa isännöimään tuolloin 1600 - 1700 lukujen vaihteessa.

Jönssin isä Jaakko Jönssipoika Pytty(i)nen tuli Ylipaakkolan Mikko Mikonpoika Pyttisen taloon isännäksi vuonna 1653 kun talo oli ehtinyt olla neljän vuoden ajan veroautiona. Liekö tullut vävyksi taloon?

Pyttysen tarina on tuntematon, mistä tulivat. Loimaan seudulla asustellut jo muinoin Pytty -nimisiä vai tuliko jostakin idän suunnalta.

Julle
23.07.17, 13:32
< Juhani, oletko SSHY:n jäsen? Nuo Outikan linkit ovat jäsensivuilta ja ihan yhtä 'laillisia' kuin ne kaikille avoimet jokamiehen kirkonkirjasivut - ne tosin aukeavat vain jäsenmaksun maksaneille.

Kiukuttelu ei auta - jos ei sivu aukea, voi kohteliaasti kysyä olisiko linkkiä laittaa kaikille aukeaviin sivuihin. >

Jäsen tai ei, mutta minustakin perusidea on haluaako kysymykseen joltakin vastauksen vai ei - ja kas kummaa. Ne suljetut sivut ovat suppeampia ja käyttäjämääriltään vähäisempiä. Minäkin annan aina vastauksen mieluummin avoimeen linkkiin kuin suljetuille jäsensivuille. Nämä tiedot on joskus seurakunnan veroilla maksettu ja niiden pitäisi olla ilmaisia kaikille!

Turhat rajoitukset tuottavat vain ongelmia!

Juhani Mäkitalo
23.07.17, 17:49
Tulee jo Korkeasaarestakin viestejä ja neuvoja !

JM

Julle
23.07.17, 18:25
< Tulee jo Korkeasaarestakin viestejä ja neuvoja !
>
No pahus kun eivät laske meitä täältä noille viime ja tänä kesänä läpikulkumatkalla oleville turisteille avatuille sotilassaarille Vallisaari ja Isosaari. ;-)
Olisin tämänpäiväisen Helsingin Sanomien DNA-artikkelin kannustamana tehnyt DNA-testin näiden Korkeasaaren "serkkujen" ja sotilassaaresta löytyneiden esineiden välillä. Jos vaikka olisi löytynyt yhteys vuonna 1741 Vallisaaressa kaatuneeseen esivanhempaan?

Goriloiden

Outika
24.07.17, 12:12
Toivon, ettei tämä probleema nyt ole ylitsepääsemätön. Olen ymmälläni kun muutaman vuoden olen tänne kirjoitellut ja toistatuhatta viestiäkin näkyy tallentuneen ja nyt yhtäkkiä tällainen ongelma todetaan.

Olen operoinut kokoajan samassa tietokannassa, pääosin. Jos nyt jatkossa linkit eivät avaudu, mieluusti kyllä niitä availen. On vain niin paljon helpompaa käyttää viesteihin samoja linkkejä, joita olen itselleni tallentanut.

Tosin samat tiedot kyllä löytyvät aivan yhtälailla avoimilta sivuiltakin kuten tuossa todettiin.

Hyvässä hengessä ja yhteistyössä toivon omiin ongelmiinikin korjauksia ja täydennyksiä.

Outika
26.07.17, 19:58
Ei löydy Lax nimistä sotamiestä, joka sopisi Henrik Henrikinpojan sukulaiseksi Liedakkalan suunnalla. Tosin Alapaakkolan Jauhossa taisi isännöidä Antti Laxe.

Jos nyt yleensä Lax-nimisiä etsiskelee, löytyy Kuopion komppaniassa, ruodun 55 palkkamiehenä toiminut Henrik Lax, joka astui palvelukseen 25. syyskuuta 1736 ja tämän sotamiehen maallinen taivallus päättyi Lappeenrannan taistelussa 23.8.1741.

Tuohon taisteluun tiettävästi myös Pohjanmaan rykmentti marssitettiin, mutta sopisi hyvin eräs Kouvolan Valkealassa syntynyt Henrik olemaan tuo samainen henkilö koska siellä syntyi Henrik Laxille ja Brita Filipintyttärelle Henrik niminen poika vuonna 1726. Tiedot löysin ainoastaan Hiskistä kun sitä seulomalla etsiskelin ko. nimellä henkilöitä.

Jos nimiä mietitään, Henrikin ja Susannan esikoistytär sai Sihtuunassa 1751 nimen Maria, ehkäpä isoäidiltään ja toinen syntynyt tytär Brita, sai nimen 1752 ehkä isänsä äidiltä?

Mistähän noita ruodun tietoja voisi etsiä. Vähän ovat hakusessa ja lisäksi myös Kouvolan suunnan rippikirjat ovat totaalisen hukassa tuolta ajalta.

Nämä nyt vain arvauksia tähän asti.

Juhani Mäkitalo
27.07.17, 16:06
Jos nyt yleensä Lax-nimisiä etsiskelee, niin Länsipohjan rykmentin
Tornion komppaniasta löytyy sotilas nr 66 LAX. Ruotu oli Ylitornion
Kainuunkylässä (Helsingby) ja torppa taisi olla sukuni mailla, jos
nyt oikein muistan, siis noin 50 km Torniosta pohjoiseen.
Saatan katsoa, jos tässä helteessä viitsin, oliko tällaista Henrikkiä siellä.

JM

Juhani Mäkitalo
27.07.17, 16:41
Katselin katselmuksen 1748 Tornion komppaniasta, ei ainakaan
tällöin siellä Henrikkiä ollut LAX:in ruodussa, vaan Nils Erson LAX s. 1715.

Hietaniemen seurakunnassa löytyy myös Armasjoen kylässä talo nimeltä
LAX, jossa 1700 alkupuolella oli isäntänä Per Jönson, jolla poika Per, mutta
ei sieltä, kun kysymyksessä oli communionbok, syntymäaikoja tietysti näkynyt,
vaatisi tutkimuksia selvittää syntymäajat ja sitten seurata mitä tapahtui hänelle.

JM

Juhani Mäkitalo
27.07.17, 16:47
Kaukana on Kouvola Kemijokivarresta !

JM

Juhani Mäkitalo
27.07.17, 17:01
Kaukana on tietysti myös Per Person Henrik Henriksonista, mutta näin
näppärästi näitä korjataan

JM

Outika
27.07.17, 17:13
Kiitos oikein paljon. Enpä ehtinyt täydentämään kun juuri tässä selailin Juhani Mäkitalon Kainuunkylän isäntäluetteloita ja huomasin, jotta siellähän oli vuodesta 1768 tullut kylän talojen vastattavaksi ruotu no 66 Lax.

Toisaalta, tämä etsitty Henrik ilmaantui jo 1748 Sihtuunaan rengiksi tuolla nimellä.

Kiitokseni. Omat tietoni noiden ruotujen osalta jäävät näihin aukikirjoitettuihin asiakirjoihin, mutta jospa tämä tästä selkiäisi.