Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tulkinta-apua (SAY Kemiö 1600-19)
Toivon tulkinta-apua Kemiön Engelsbystä ja Rugnolasta. Tässä linkissä sivun alaosassa oleva lyijykynäteksti kaipaa selventämistä eli keneen tai mihin siinä viitataan.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1318978 (SAY Kemiö Engelsby 1600-19)
Tässä linkissä kaipaan selventämistä tuossa keskellä (v. 1604) olevaan tekstiin, jossa mainitaan mm. Johan Månsson. Keneen/mihin siinä viitataan? Tila oli aiemmin Torkill Anderssonilla.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1318989 (SAY Kemiö Rugnola 1600-19)
"Cronans säteri, ath icke mehr än 9 <?, åhr?> hafver tagit ofrälst man"
Kruunun säteritilasta on kyse, ja näyttäisi siltä että tilaa hoitaa ei-aatelinen. Luvun "9" jälkeisestä sanasta en ole varma, vuosi "åhr" sopisi kontekstiin.
Ja toinen:
"Frelse u. (under) Cronan, hafver tagit ofrälst man Johan Månsson t. (till) underpant ath honom förbrukt."
Kruunun alainen rälssitila, jonka kruunu on pantannut ja jota viljelee ei-aatelinen Johan Månsson. Ymmärtääkseni "Underpant" tarkoittaa sitä että tila toimii lainan vakuutena mutta hallintaoikeus pysyy kumminkin alkuperäisellä omistajalla, tässä tapauksessa kruunulla.
Terveisin,
Kimmo
Kiitos Kimmo.
Nämä tapaukset kiinnostavat minua siksi, että niissä mainitaan Johan Månsson, joka oli Piikkiön Storgårdenin Måns Sigfridssonin poika. Johan oli isänsä kautta Ispoisten sukua ja äitinsä kautta Kalmusnäsin Sjundby-sukua. Minua askarruttaa se miksi Johan tuli Torkill Anderssonin (Attu) jälkeen tuon tilan haltijaksi. SAY:n tietojen mukaan siitä tuli Johanin säteri (SAY:n teksti 1618-19). Johanin puoliso oli Valborg Jakobsdotter (nuor. Svärd-sukua), jonka kautta tämän talon haltijuus ei tietääkseni selity. Johan ja veljensä Erik Månsson (Ispoinen) joutuivat vuosien saatossa todistelemaan aateluuttaan, mutta mielenkiintoista on huomata, että 1600-luvun alussa Johania ei pidetty rälssimiehenä.
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.