PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vaihtunut sukunimi


Make
07.08.08, 19:01
Olen tässä viimeistellyt aikaansaannoksiani kierresidontaa varten ja samalla hieman tsekkaillut muita vastaavia, joissa on muutamia samoja henkilöitä. Esipolviselvityksistä kaikissa kyse.

Kun palttiarallaa 100 vuotta sitten ja vähän myöhemmin kovasti uusittiin ainakin Varsinais-Suomessa noita sukunimiä, sattuu niitä omiinkin selvityksiini. Nyt olen havainnut kirjavaa käytännettä. Toiset käyttävät muotoa Isotalo ent. Storgård ja toiset taas Storgård myöh. Isotalo. Itse olen käyttänyt jälkimmäistä sillä logiikalla, että merkitsen sen sukunimen, joka on henkilöllä kasteessa ollut. Myönnän, että esimerkiksi hakemistoani selatessa ensimmäinen tapa voisi olla mielekkäämpi.

Mielipiteitä?

esg
07.08.08, 22:57
Jos kirjoitat kirjaa toisille sukututkijoille, saattaa muoto Hellsten, myöh. Paasikivi olla paikallaan. Jos haluat, että sitä lukevat "maallikot", esim suvun jäsenet, suosittelen muotoa Paasikivi, ent. Hellsten.
Erkki S.

Make
08.08.08, 08:32
Jos kirjoitat kirjaa toisille sukututkijoille, saattaa muoto Hellsten, myöh. Paasikivi olla paikallaan. Jos haluat, että sitä lukevat "maallikot", esim suvun jäsenet, suosittelen muotoa Paasikivi, ent. Hellsten.
Erkki S.

Kiitos Erkki vastauksesta.

Varsinaisesti en kirjoita kirjaa millekään kohderyhmälle. Kunhan laitan kansiin aikaansaannoksiani ja niitä saa sitten lukea kukin halunsa mukaan.

Tulee mieleen vastauksestasi(kin), että hienoin tapa olisi tietytsi tehdä hakemisto kahdella tavalla. Kastenimen mukaan ja toisaalta nykyisen (myöh. ja avionimen) nimen mukaan. Taidanpa harkitan sitä vakavasti, vaikka meneekin käsityöksi kun sukuohjelmani ei sellaista tee.