PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Seilin saari


mirjamarja
10.06.17, 20:53
Isoisäni suku oli kotoisin Pohjanmaalta, jossa häjyperinne oli voimissaan 1800-luvun lopulla. Tarina kertoo, että isisäni eno oli syyllistynyt veljestappoon ja siitä syystä tuomittu Siperiaan. Nuori poika yritettiin pelastaa kurjalta kohtalolta ja saatiin julistetuksi mielenvikaiseksi. Hänet toimitettiin Helsingin Lapinlahteen, mutta tarinan mukaan joutui siirretyksi Seiliin, jossa sitten eli elämänsä loppuun asti. Voiko tarinaa tarkistaa ja mistä?

Juha
10.06.17, 21:59
Seilin rippikirjoja on Nauvon yhteydessä - sieltä vain etsimään - ovat SSHY:n arkistossa koko 1800-luvulta

Juha
10.06.17, 22:00
Unohtui, että kylä on ruotsiksi Själö/Sjählö



Juha

Timo W
11.06.17, 08:33
Seili - Själö


http://hiski.genealogia.fi/hiski/838xig?fi+0483+kaikki

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=3283

Pekka Hiltunen
20.06.17, 11:05
Asiaan vähän kauempaa liittyen:
Jostain olen joskus kaivellut esiin lähteen Seilin "potilasluettelosta" 1600-luvulta, kun erästä Mietoisten Aarlahden jälkeläistä ja Vuolteen Marsvin-sukuista naikkosta on pyritty saamaan Seiliin epäsiveellisten elämäntapojensa tahi aviottoman/ -mien lapsensa/ lastensa takia - ja päädyin silloin nimen puuttuessa listalta siihen, että on onnellisesti päässyt sukulaistensa "hoteisiin" Marsvin-Delphin suvun, ja sittemmin ratsumestari Patrik Ogilvien omistuksille Teivaalaan...
PH

Julle
20.06.17, 21:26
< Isoisäni suku oli kotoisin Pohjanmaalta, jossa häjyperinne oli voimissaan 1800-luvun lopulla. Tarina kertoo, että isisäni eno oli syyllistynyt veljestappoon ja siitä syystä tuomittu Siperiaan. Nuori poika yritettiin pelastaa kurjalta kohtalolta ja saatiin julistetuksi mielenvikaiseksi. Hänet toimitettiin Helsingin Lapinlahteen, mutta tarinan mukaan joutui siirretyksi Seiliin, jossa sitten eli elämänsä loppuun asti. Voiko tarinaa tarkistaa ja mistä? >

Hei!

Seilin saaresta kertoo ainakin Katja Kallion romaani Yön kantaja, joka kertoo Amanda Aaltosesta, joka oli yksi saaren potilas.
http://www.kirsinkirjanurkka.fi/2017/04/katja-kallio-yon-kantaja.html
Enemmän voi olla lähdevinkkejä Jutta Ahlbeck-Rehnin väitöskirjassa, joka käsittelee Seilin mielisairaalan potilaita.

Lukemisiin

Pekka Hiltunen
21.06.17, 05:52
< Isoisäni suku oli kotoisin Pohjanmaalta, jossa häjyperinne oli voimissaan 1800-luvun lopulla. Tarina kertoo, että isisäni eno oli syyllistynyt veljestappoon ja siitä syystä tuomittu Siperiaan. Nuori poika yritettiin pelastaa kurjalta kohtalolta ja saatiin julistetuksi mielenvikaiseksi. Hänet toimitettiin Helsingin Lapinlahteen, mutta tarinan mukaan joutui siirretyksi Seiliin, jossa sitten eli elämänsä loppuun asti. Voiko tarinaa tarkistaa ja mistä? >

Hei!

Seilin saaresta kertoo ainakin Katja Kallion romaani Yön kantaja, joka kertoo Amanda Aaltosesta, joka oli yksi saaren potilas.
http://www.kirsinkirjanurkka.fi/2017/04/katja-kallio-yon-kantaja.html
Enemmän voi olla lähdevinkkejä Jutta Ahlbeck-Rehnin väitöskirjassa, joka käsittelee Seilin mielisairaalan potilaita.

Lukemisiin

Mainitsin kuriositeettina eräästä Seiliin "passituksen" saaneesta aatelisneidosta, mutta unohdin mainita, että henellä oli paikallisen papin "diagnosoima" lepra eli pitaali/ spitaali, vaikka todellinen syy olikin aivan toinen. On ollut "aina" tunnettua, että spitaali-diagnoosilla - jonka pappi teki samaan tapaan kuin aikoinaan VT:n cohen, leeviläisten sukuun kuulunut pappi, koska spitaali (tazria) katsottiin saastaisuudeksi tai rangaistukseksi siitä. Nähtävästi on tultu jossain tilanteessa siihen, ettei saarella ollut muita kuin psyykkisesti sairaita tai muuten vain poikkeavia henkilöitä, kun lepra oli kokonaan päässyt katoamaan maasta. Lepran eli "spitaalin" (tazria) aiheuttaja, mycobacterium leprae, ei nähtävästi ollenkaan kestä talvisia säitämme.

Olisi kiintoisaa tietää, milloin saaren hoidokit kokonaan vaihtuivat infektiopotilaista skitsofrenikkoihin tai muuten psyykkisesti sairaisiin. Lieneeköhän tästä mitään dokumenttia olemassakaan, kun myös mielenvikaisuus oli jo katoliselta ajalta alkaen tulkittu paholaisen asettumisena sairaan kehoon? Skitsofrenian hoidon varhaisvaiheistahan on kylmä- ja kuumakylvetysten ja myöhemmin insuliini- ja sähköshokkien muodossa myös Seilissä olemassa omaa psykiatrista hiostoriikkia ja historiaa.
Aiheesta hiukan sivuun astumisiin
PH