PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kokemäen Ylistaron Uotilan Euran (Kiukaisten) haara, puolisot haussa


virpinissila
29.05.17, 11:42
Euran (Kiukaisten) Harolan Katilan (Kokemäen Ylistaron Uotilasta tulleen) Eskil Mattsinpojan toisesta avioliitosta Panelian Maantilan Walborg Erikintyttären kanssa syntyneitten lasten avioliitoista on minulla kovin vähän tietoja. Lapsia näyttäisi pääosin SAY:sta/henkikirjasta tunnistettuna olevan yhdeksän. Vanhin tytär Lisa lienee ensimmäisestä avioliitosta syntynyt. Katselin Genistä, olisiko heidän avioliittojaan tunnistettu, mutta lopetin alkuunsa, kun huomasin Maantilan kaksi Walborgia (isänsä kahdesta avioliitosta syntyneet sisarpuolet) sotketun samaksi henkilöksi.

Olen joskus esitellyt lapsia (Genos 4/2008, s. 190), mutta avioliittotietoja kovin heikosti. Silloin olen tunnistanut:
– Simon Eskilinpoika (1658–74)
– Matts Eskilinpoika, Katilan seuraava isäntä, pso Lisa Hansintytär. Mistähän tämä Lisa peräisin?
– Maria Eskilintytär (1661–65)
– Brita Eskilintytär (1666–69)
– Jakob Eskilinpoika (1668)
– Henrik Eskilinpoika, luultavasti henkilö, joka sai porvarioikeudet Raumalla 1684.
– Walborg Eskilintytär (1673–76)
– Sigfrid Eskilinpoika (1677–78)
– Thomas Eskilinpoika (1681)

Ainoastaan Brita Eskilintyttärestä minulla on jonkinlainen hypoteesi. Olisikohan hän Euran Turajärven Poutalan emäntä? Katilan Brita Eskilintytär häviää kotoaan 1669 jälkeen ja 1670 ilmestyi Poutalan Petter Johaninpojan vaimoksi Brita Eskilintytär. Perusteina lähinnä nimi ja ajoitus. Samantasoiset tilat: molemmilta tiloilta tehtiin jossakin vaiheessa ratsupalvelusta. Poutalaan oli naitu Kokemäeltä, Petterin isoäiti, joten yhteyksiä Kokemäelle oli kummallakin.
Katilan SAY (KA Euran SAY 1654-73: 51 http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=330392 ) ja
Poutalan SAY (KA Euran SAY 1654.73: 45 http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=330386 )

Löytyisiköhän keneltäkään tunnistettuja Eskilinlasten avioliittotietoja? Kokemäeltä varmaankin on osa puolisoista. Luullakseni Ylistaron Uotilan Huittisten haara on tutkittu paremmin. Sinnekin voi tietysti olla yhteyksiä.


Virpi Nissilä