PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Minä ja Helena Martensdotter Brenner


Pertti Harkonen
28.05.17, 19:44
Hei vaan kaikille ja kiitos, että olette hyväksyneet minut seuraanne.
Minä olen ensimmäistä kertaa täällä äanessä. Kuunteluoppilaana olen kyllä ollut ennenkin. Sukututkijana olen täysin noviisi, joka lieventävänä seikkana otettakoon huomioon tuomita luettaessa. Tunsin nyt tarvetta tulla esille, kun tuolla aikaisemmin on ilmeisesti minuun viitattu. Olen se henkilö, joka on pannut FT mtDNA:ssa esiäidikseen Helena Martensdotter Brennerin.... mukava nimi ja helppo muistaa. Olen täysosuma myös Erkki Nenosen kanssa, joka tunnetusti polveutuu Christina Östensdotteristä. Siitä voi sitten tehdä johtopäätöksen kukin tavallaan. Itse epäilen, että Helena on Dordi Sursillin os. NN sisar- tai tätilinjaa Ruotsin puolella, eihän hänestä kukaan ole löytänyt jatkumaa Suomen puoleisessa Sursill tutkimuksessa. Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että tämä minun ns. tutkimus on jossakin kohtaa väärin, ja esiäiti menee vaihtoon.
Minä olen vapaaehtoisessa maanpaossa eli asun ulkomailla ja tutkimusmateriaalini perustuuu täysin netistä löytyvään tietoon. Martti Strangin Sursill tutkimusta olen enimmäkseen käyttänyt pohjana, Cajanus sukututkimusta, digiarkistoa, Juhan suku-uutisia jne. Osa epäselvistä ja puuttuvista kirkonkirjoista on vielä tutkistelun kohteena. En kuitenkaan mene panemaan päätäni pantiksi tuosta tekemästäni äitilinjasta Wilhelmina Carlsdotter Elfvingiä lukuunottamatta.
Täällä on varmaan maan parhaat sukututkijagurut, joten kiitollisuudella kuuntelen kommenttejanne.
Tämä oli taulukon muodossa, mutta en saanut sitä ehyenä toistettua.

Ericus Erici ALFTANUS
(Eric Ericsson) 1585-1639
Alfta, Gävleborg, Ruotsi - Taivassalo
-Taivassalon kirkkoherra 1623-1639

Helena (Elin) Martensdotter BRENNERUS
1590 - 22.5.1664 (BRENNER)
vih. n. 1609 +
Helsinki - Taivassalo
(Martti Strang taulu 326), Juhan suku-uutiset
.....


Eerik Matsson FORTELIUS (Bothniesis)
1602-26.6.1650
Pietarsaari – Tukholma
Pietarsaaren pitäjän kirkkoherra 1836. Pohjanmaan lääninrovasti. Valtiopäivämies

Magdalena (Malin) Eriksdotter ALFTANUS
1611- 19.1.1647
Taivassalo – Pietarsaari
(MS 132, 925, Cajanus19)
.......

Eric Ericsson CAJANUS
1650-2.3.1712
Sotkamo - Sotkamo
Sotkamon kappal. 1673 + ja k.herra 1691-1712
(Yo. mat T:ku 1668)(Cajanus 19)

Margareta Eriksdotter FORTELIA
1639-1713 (Fortelius)
Pietarsaari – Sotkamo
Vih. n. 1670
(Cajanus 19)
..........

(1) Erik Matsson Swan
(2) Josef d.ä. AHLLUND
14.4.1682 – 22.4.1744
Pohjanmaa - Sotkamo
-kappalainen Sotkamo ja Kuhmo
(MS 1735)

Elisabet Eriksdotter CAJANA (Cajanus)
1683-9.1.1743
Sotkamo - Sotkamo
(Cajanus 19+92, MS 1735)
..................

Isak Johansson SCRODERUS
3.1.1723-26.6.1796
Sotkamo, Sopala -Sotkamo
-tuomari, varamaaviskaali,läänintuomari, kihlakunnan tuomari
(MS 1735, 967))

Magdalena Josefsdotter AHLLUND
18.11.1721-4.2.1791
Sotkamo - Sotkamo
(MS 1735 GS 2700, Cajanus 81.1+ 92.2)
........

Petter Pettersson PLANMAN
27.2.1727 – 5.5.1790
Rahkola, Tasala, Huttula- Paltamo
-vänrikki Kajaanin komppania
-majuri Pohjanmaan rykmentti (MS 2918)

Magdalena Isaksdotter SCHRODERA
4.4.1749 – 26.1.1817 (Scroderus)
Sotkamo – Paltamo
(MS 2918, GS2701, KK s. 2 epäselvä)
......

Gustav Adolf Cristiensson CASTRÉN
11.10.1772 – 18.3.1815 (vih.26.3.1995 S:mo)
Paltamo - Ristijärvi
-Ristijärven nimismies, vänrikki

Johanna Lovisa Pettersdotter PLANMAN
5.1.1778-28.11.1824
Kajaani – Ristijärvi i epäs.
(MS 4742+2023) (synt.s.55, ä Magdalena Schroderus
...........

Carl Adam Danielsson ELFVING
24.12.1789-10.9.1839 (vih. 21.2.1819)
Kajaani – Ristijärvi
-Ristijäreven ja Hyrynsalmen nimismies

Gustava Helena Gustav Adolfint. CASTRÉN
22.4.1800-2.2.1864
Ristijärvi - Sotkamo
(MS 3349)
.............

Thomas Esaianpoika TERVONEN
14.4.1820-11.10.1879
Kajaani - Sotkamo (Laatikkala, Uusitalo)
-maanvil. (KK K:ni synt. s.73) i Esaias ä Ana

Wilhelmina Carlsdotter ELFVING
17.2.1822-24.1.1880
Ristijärvi – Sotkamo
KK synt. s.31, vih. 8.12.1844

Calonius
29.05.17, 13:01
Mielenkiintoinen tapaus. Oikeastaan haluaisin vain saada täsmennykset pariin kohtaan. Oletko siis mtDNA-testissä E.N:n kanssa täysosumia? Ja tämän suora äitilinja menee Christina Östensdotter Sursilliin? Ja tuossa kaaviossa on siis ilmeisestikin oma suora äitilinjasi (puolisoiden kanssa mainittuna).

Täysosuma (0 eriävää mutaatiota) mtDNA-testissä ei vielä välttämättä kerro kovin läheisestä yhteydestä - toisinsanoen vaihteluväli on melkoisen suuri. Saattaa olla oma äiti tai joku, jonka kanssa jakaa yhteisen suorien äitilinjojen esiäidin 1000 vuotta sitten. En ole suuri asiantuntija nimenomaan mtDNA-testien suhteen, mutta sellainen tuntuma minulla on, että yhteinen esiäiti kuitenkin suurella todennäköisyydellä löytyy 500 vuoden sisältä. Itselläni on yksi täysosuma äitilinjan testissä ja hänen kanssaan jaan yhteisen esiäidin 1700-luvulta (Valpuri Heikintytär Kalm, 1759, Saarijärvi).

Antti Järvenpää
29.05.17, 13:22
mtDNA GD=0 tapaus on parasta, mitä saadaan äitilinjasta, mutta todennäköisyysjakauma on laaja, joten yksittäisistä matchistä on vaikea tehdä mitään johtopäätöksiä. Kyse voi olla tyttärestä tai lähes 30 sukupolven takaisesta yhteisestä esi-äidistä.

Ohessa todennäköisyys jakauma että kertymäkäyrä.

Calonius
29.05.17, 13:34
mtDNA GD=0 tapaus on parasta, mitä saadaan äitilinjasta, mutta todennäköisyysjakauma on laaja, joten yksittäisistä matchistä on vaikea tehdä mitään johtopäätöksiä. Kyse voi olla tyttärestä tai lähes 30 sukupolven takaisesta yhteisestä esi-äidistä.

Ohessa todennäköisyys jakauma että kertymäkäyrä.

Tuntumani oli siis varsin oikea. Vaihtelu on suurta, mutta noin 90% todennäköisyydellä yhteinen esiäiti on 15 sukupolven sisällä.

Topi
29.05.17, 14:19
Tuossa vieressä käydään keskustelua "Geet-Gumse-Sursil-Alftan" ketjussa samasta aiheesta ja yhtenä mahdollisuutena on että Margareta Eriksdotter Fortelian äiti ei olisikaan Magdalena Eriksdotter Alftan vaan Forteliuksen toinen vaimo Brita Nycarlus jonka äitilinja mennee Anna Östenintyttäreen.

Esimerkkinä noista etäisyyksistä näyttänee siltä että Anna ja Christiina Östenintyttären jälkeläiset ovat keskenään täysosumia (GD=0) mutta Magdalenan haarassa on yksi lisämutaatio eli siellä GD=1 näihin muihin verrattuna. Eli Magdalenan haarassa GD=1 ja etäisyys yhteisiin esivanhempiin noin 400 vuotta.

Ihan muissa suvuissa olemme Antti Järvenpään kanssa tonkineet H1q1 haploa. Noin 10 täysosumaa mutta emme ole tainneet löytää näille ainoatakaan yhteistä äitilinjan esivanhempaa !

Terv
Topi

Pertti Harkonen
29.05.17, 15:25
Tarkoitin, että koska olen E.N. kanssa mtDna täysosumia, niin Helenakin olisi silloin Sursill sukuinen. Tilannehan muuttuu täysin, jos Margareta Eriksdotter Fortelian äiti toisiaan ei ole Magdalena Eriksdotter Alftanus. Silloin esiäitini menisi vaihtoon.
Minulla on eräs GD-1 henkilö, jonka esiäiti on Anna Östensdotter.

JHissa
29.05.17, 15:31
Tuossa vieressä käydään keskustelua "Geet-Gumse-Sursil-Alftan" ketjussa samasta aiheesta ja yhtenä mahdollisuutena on että Margareta Eriksdotter Fortelian äiti ei olisikaan Magdalena Eriksdotter Alftan vaan Forteliuksen toinen vaimo Brita Nycarlus jonka äitilinja mennee Anna Östenintyttäreen.

Esimerkkinä noista etäisyyksistä näyttänee siltä että Anna ja Christiina Östenintyttären jälkeläiset ovat keskenään täysosumia (GD=0) mutta Magdalenan haarassa on yksi lisämutaatio eli siellä GD=1 näihin muihin verrattuna. Eli Magdalenan haarassa GD=1 ja etäisyys yhteisiin esivanhempiin noin 400 vuotta.

Ihan muissa suvuissa olemme Antti Järvenpään kanssa tonkineet H1q1 haploa. Noin 10 täysosumaa mutta emme ole tainneet löytää näille ainoatakaan yhteistä äitilinjan esivanhempaa !

Terv
Topi
Juuri tuo haploryhmä J1c7a laittaa epäilemään, että Margareta Erikintytär Fortelia äiti olisi todellisuudessa Brita Hannuntytär Nycarla. Keitä sitten olivat Brita Hannuntytär Nycarlan seitsemän lapsipuolta, jotka mainitaan
Pietarsaaren pitäjän käräjät 27.8.1657 f. 262v
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3710424
Företrädde H: Elias Marci Hamnius Kyrkioheerden uti Pedersöre och inlade een schrifftelig Inlago uppå Nygårdz ägorne dhem han förebär hade sig kiöpt haffwa aff rätta äganerna Nembl: hustro Brijta på Smedzbacka och dess stiuffbarn såsom dheras aflinge Jordh, bewijsandes med een schrift och dess Rächningh sigh haffwa mästedeles betallt till hustro Brijta på Smedzbackan hennes andehl, hwillken schrift Collega utj NyCarleby H:r Jacob schriffwadt haffwer, för hwillka ägor H: Elias in alles skulle giffwa 70 D:r, hustro Brijta dhen aff bekomma 35 D:r, och barnsens andehl 7 Syschon emellan 5 D:r hwardehra, Och komma een dehl Nembl: Sal: Benjamins till schiffte emellan 6 barn, effter som han igenom dödhen affgången är och säger H: Elias Hamnius sigh på bem:te 70 D:r haffwa betallt effter sin inlagdeförtekning Korn 4 t:r á 6 D: 24 ... Ostar till änkian 1 L: á 3 D: till Gabriel 5 D: 27½ öre, Samuel 5 D: 27½ öre ...

Ericus Matthiæ Forteliuksen lapsista tiedetään siis edesmenneen Benjaminin lisäksi ainakin
Ulvilan kirkkoherra, professori, FM Gabriel Erici Fortelius 1129 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=1129) (yo 1656, † 1721).
Paltamon kappalainen Ericus Erici Fortelius 1968 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=1968) (yo 1668, † ~1682). Ylioppilaaksi yli 20-vuotiaana vai onko hän Brita Hannuntytär Nycarlan poika?
Uudenkaarlepyyn triviaalikoulun rehtorin, FM Simon Anglenius 72 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=72) (yo 1640, † 1654) vaimo Katarina Eriksdotter Fortelius.
Savonlinnan pormestari, lainlukija Johan Munselius 1351 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=1351) (yo 1659, † 1684) vaimo Maria Eriksdotter Fortelius.

Jouni Kaleva
29.05.17, 17:08
..

Ericus Matthiæ Forteliuksen lapsista tiedetään siis edesmenneen Benjaminin lisäksi ainakin
Ulvilan kirkkoherra, professori, FM Gabriel Erici Fortelius 1129 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=1129) (yo 1656, † 1721).
Paltamon kappalainen Ericus Erici Fortelius 1968 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=1968) (yo 1668, † ~1682). Ylioppilaaksi yli 20-vuotiaana vai onko hän Brita Hannuntytär Nycarlan poika?
Uudenkaarlepyyn triviaalikoulun rehtorin, FM Simon Anglenius 72 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=72) (yo 1640, † 1654) vaimo Katarina Eriksdotter Fortelius.
Savonlinnan pormestari, lainlukija Johan Munselius 1351 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=1351) (yo 1659, † 1684) vaimo Maria Eriksdotter Fortelius.


Olen kirjannut, että Magdalena Erikintr. Alftan "synnytti 14 avioliittovuoden aikana 14 lasta." Mutta en tietenkään kirjauksen lähdettä, olikohan Lindhillä. Vuonna 1657 näistä lapsista näyttäisi olleen elossa enää kuusi.

Antti Järvenpää
29.05.17, 17:46
Olen kirjannut, että Magdalena Erikintr. Alftan "synnytti 14 avioliittovuoden aikana 14 lasta." Mutta en tietenkään kirjauksen lähdettä, olikohan Lindhillä. Vuonna 1657 näistä lapsista näyttäisi olleen elossa enää kuusi.

Lindh ainakin mainitsee 14 ja lähteenä Carpelan ja Bergholm. Tässä nyt tietenkin on, että Carpelan valmistui hiukan Lindhin jälkeen 1942, joten tieto lienee alunperin Bergholmista (1901), jossa ei ole tiedolle mitään lähdeviitettä.

virpinissila
29.05.17, 19:01
Magdalenasta on kirjoitettu muistoruno, jossa on ainakin 10 sivua. Olen joskus ottanut Kansalliskirjastosta sen mikrofilmiltä tikulle, mutta niin huonolaatuisesti, etten saa selvää ja osa sivuista kai puuttuukin. Onko siinä lasten lukumäärä, en tiedä, mutta sen nyt voisi olla yksi lähde tälle tiedolle.

Virpi Nissilä

Pertti Harkonen
30.05.17, 09:10
Minun mtDna testiosumissani, jotka ilmoittavat esiäidikseen Sursill jälkeläisen on:
Christina Östensdotter, kaksi osumaa GD-0
Magdalena Östensdotter, yksi osuma GD-1
Anna Östensdotter, yksi osuma GD-1

Jos nyt olisi niin, että Brita Hannuntytär Nycarla olisi sittenkin sukulinjassani, ja joka johtaa Anna Östensdotteriin, niin eikö minun osuma pitäisi olla GD-0 Anna Östensdotterin jälkeläisiin?

KariKK
30.05.17, 09:54
Minun mtDna testiosumissani, jotka ilmoittavat esiäidikseen Sursill jälkeläisen on:
Christina Östensdotter, kaksi osumaa GD-0
Magdalena Östensdotter, yksi osuma GD-1
Anna Östensdotter, yksi osuma GD-1

Jos nyt olisi niin, että Brita Hannuntytär Nycarla olisi sittenkin sukulinjassani, ja joka johtaa Anna Östensdotteriin, niin eikö minun osuma pitäisi olla GD-0 Anna Östensdotterin jälkeläisiin?

Epäilen, että sellaista varmaa johtopäätöstä voisi tehdä. En ole asiantuntija tässä, mutta minulla on esimerkki Kauhajoella syntyneistä kolmesta sisaresta, joiden naislinjaisista jälkeläisistä on tehty mtDNA-testi. Kaikki kolme ovat äitilinjani lähiosumia, kahdella mutaatioero GD=0 ja yhdellä GD=2. Eli näiden 1679, 1681 ja 1699 syntyneiden sisarusten jälkeläiset ovat myös keskenään siten, että kahdella GD=0 ja kolmannella GD=2 näihin kahteen muuhun nähden.
Vaikka mutaatioita tapahtuu harvoin, niin niitä tapahtuu, eikä yksittäistapauksissa voida ajoituksesta päätellä juuri mitään.
Jostakin syystä FTDNA:n julkisilta sivuilta näitä kaikkia sisaruksia ei löydy, mutta tiedot ovat lähiosumissani.

JHissa
30.05.17, 10:27
Juuri tuo haploryhmä J1c7a laittaa epäilemään, että Margareta Erikintytär Fortelia äiti olisi todellisuudessa Brita Hannuntytär Nycarla. Keitä sitten olivat Brita Hannuntytär Nycarlan seitsemän lapsipuolta, jotka mainitaan
Pietarsaaren pitäjän käräjät 27.8.1657 f. 262v
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3710424
Företrädde H: Elias Marci Hamnius Kyrkioheerden uti Pedersöre och inlade een schrifftelig Inlago uppå Nygårdz ägorne dhem han förebär hade sig kiöpt haffwa aff rätta äganerna Nembl: hustro Brijta på Smedzbacka och dess stiuffbarn såsom dheras aflinge Jordh, bewijsandes med een schrift och dess Rächningh sigh haffwa mästedeles betallt till hustro Brijta på Smedzbackan hennes andehl, hwillken schrift Collega utj NyCarleby H:r Jacob schriffwadt haffwer, för hwillka ägor H: Elias in alles skulle giffwa 70 D:r, hustro Brijta dhen aff bekomma 35 D:r, och barnsens andehl 7 Syschon emellan 5 D:r hwardehra, Och komma een dehl Nembl: Sal: Benjamins till schiffte emellan 6 barn, effter som han igenom dödhen affgången är och säger H: Elias Hamnius sigh på bem:te 70 D:r haffwa betallt effter sin inlagdeförtekning Korn 4 t:r á 6 D: 24 ... Ostar till änkian 1 L: á 3 D: till Gabriel 5 D: 27½ öre, Samuel 5 D: 27½ öre ...

Ericus Matthiæ Forteliuksen lapsista tiedetään siis edesmenneen Benjaminin lisäksi ainakin
Ulvilan kirkkoherra, professori, FM Gabriel Erici Fortelius 1129 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=1129) (yo 1656, † 1721).
Paltamon kappalainen Ericus Erici Fortelius 1968 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=1968) (yo 1668, † ~1682). Ylioppilaaksi yli 20-vuotiaana vai onko hän Brita Hannuntytär Nycarlan poika?
Uudenkaarlepyyn triviaalikoulun rehtorin, FM Simon Anglenius 72 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=72) (yo 1640, † 1654) vaimo Katarina Eriksdotter Fortelius.
Savonlinnan pormestari, lainlukija Johan Munselius 1351 (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=1351) (yo 1659, † 1684) vaimo Maria Eriksdotter Fortelius.

Lisätään vielä jutussa mainittu Samuel Erici Fortelius, joka mainitaan myös Gylleniuksen yksityisoppilaana laskennossa 15.10.1649 (R. Hausen (utg.), Diarium Gyllenianum eller Petrus Magni Gyllenii dagbok 1622–1667 (1880–82) s. 141 passim).
Eli tiedossa ovat pojat Gabriel, Samuel, Benjamin, Erik ja tytöt Margareta, Katarina, Maria, mutta ovatko he kaikki Erik Matiaksenpojan ensimmäisestä avioliitosta.
Laitetaan vielä viestini toisesta viestiketjusta
Threnodia in pios manes ... matronae, Magdalenae E ... domini m. Erici M. Bothn. praepositi, & pastoris Pedhersörensis ... conjugis ... quae anno Christi 1647. 19. Januarij, anno v. aetatis suae 35 ... obdormivit; cujus umbrae in templo Pedersörensis sequenti 21 Febr. decentèr tumulatae ... scripta â Matthia Johan. Grandel
Ubsaliae : imprimebat Eschillus Matthiae [1647]
https://finna.fi/Record/fennica.681754
Lijk predijkan, hållen vthi Stockholms Store Kyrkio, vppå rijkzdaghen åhr 1650. then 30. junii, tå ... m. Erich Matthiae Bothniensis, kyrckioherde i Pedersöö sochn, och general landzprowest öffuer heele Österbotn, ... ther sammastädes bleff begrafwen, aff Erico Gabrielis Emporagrio. s.s. theol. doct. past. p. och consistorij praeside
Tryckt i Stockholm : hoos Ignatium Meurer [1650]
https://finna.fi/Record/helka.1988016
nuo varmaan pitäisi lukaista.

Pertti Harkonen
30.05.17, 11:12
Epäilen, että sellaista varmaa johtopäätöstä voisi tehdä. En ole asiantuntija tässä, mutta minulla on esimerkki Kauhajoella syntyneistä kolmesta sisaresta, joiden naislinjaisista jälkeläisistä on tehty mtDNA-testi. Kaikki kolme ovat äitilinjani lähiosumia, kahdella mutaatioero GD=0 ja yhdellä GD=2. Eli näiden 1679, 1681 ja 1699 syntyneiden sisarusten jälkeläiset ovat myös keskenään siten, että kahdella GD=0 ja kolmannella GD=2 näihin kahteen muuhun nähden.
Vaikka mutaatioita tapahtuu harvoin, niin niitä tapahtuu, eikä yksittäistapauksissa voida ajoituksesta päätellä juuri mitään.
Jostakin syystä FTDNA:n julkisilta sivuilta näitä kaikkia sisaruksia ei löydy, mutta tiedot ovat lähiosumissani.

Tämä on mielenkiintoinen kysymys.
Tämä minun Annan GD-1 osuma on eräs amerikkalainen nainen, jolla näyttää olevan myös suomalaista sukujuurta kolmannessa ja neljännessä polvessa FT:n pedigree kartan mukaan. Halusin tutkia hänen yhteyttään ja verrata omaan äitilinjaan, mutta en tiedä hänen vanhempia sukujaan, ja hän ei ole halunnut kommunikoida kanssani... pelkää kai, että tulen kylään.

epipogium
30.05.17, 21:17
Minulle tämä amerikkalainen on vastannut parisen vuotta sitten, mutta muistaakseni ei ensimmäiseen viestiini. Laitoin Pertille tuon äitilinjan.
Tämän amerikkalaisen Fasta-tiedosto on GenBank:issa kuten minunkin. Se poikkeaa meistä yhden heteroplasmian kautta eli tavallaan geneettinen etäisyys ei ole yksi vaan pikemminkin puolikas.

Mutta on siellä osumissa toinenkin Annan jälkipolviin kuuluva testattu ja hänen etäisyytensä on GD-2, tanskalainen, jos muistan oikein. Äitilinja menee 1900-luvulla Turkuun, sieltä Pietarsaareen ja päätyy hänen FTDNA-sukupuussa Peitziukseen. En ole udellut lisätietoja.

Kuten tuossa toisessa ketjussa taisin mainita, niin geneettiset etäisyydet ovat hieman häilyvä käsite, HVR-alueilla (HVR1&2) mutaatiot ovat yleisiä ja palautuvia (HVR= HyperVariable Region) ja kaikkia eroja ei edes hyväksytä geneettiseksi eroksi. Sursill-mutaatioksi nimittämäni A13470G-mutaatio on Coding Region-alueella eli paikassa 13470 ja tietääkseni kerran synnyttyään äärimmäisen harvoin palautuu entiselleen ja on siten tavattoman käyttökelpoinen.

Erilaiset aikamääritykset hajontoineen haploryhmien syntymisen suhteen ovat osittain laskennallisia, mutta niitä pyritään kalibroimaan muinais-Dna-määritysten kautta. Tällaista puuhaa on tekeillä parhaillaan mm. suomalaisin voimin ja uusia tuloksia pitäisi tulla lähikuukausien aikaan.

Aika yllättävää on mielestäni muuten se, että monissa sukututkimusohjelmissa Sukujutut-ohjelma mukaan lukien, että niiden raportointivalikoimasta puuttuu mahdollisuus tulostaa kaikki suorat mies- ja naislinjaiset jälkipolvet jostain menneisyyden henkilöstä lukien nykypäivää kohden. Toiseen suuntaan kyllä on eli nykyhenkilöstä menneisyyteen päin.
Esimerkiksi Anneli Kotisaarella on valtava Sursill-tietokanta Sukujutut-ohjelmalla talletettuna, mutta eipä sieltä niin vain saada esim. Katariina Östenintyttären tytärlinjaisia jälkipolvia tulostettua. Ja manuaalisesti se on aika valtava ja virhealtis urakka.

HaapaMik
30.05.17, 22:21
Legacy-ohjelmalla saa printattua sukupuun, missä on vain lähtöhenkilön ydna- tai mtdna-kantajat.

Antti Järvenpää
31.05.17, 08:18
Vuodelta 2009 löytyy FTDNA mtDNA käsittelevä https://www.familytreedna.com/PDF/mtDNAFull_Report.pdf artikkeli, jossa on luotettavuusrajoja eri GD=? arvoille. Uusissa dokumenteissa ei ole kuin GD=0 arvot.

Jos tuon 2009 dokumentin perusteella piirtää grafiikan todennäköisyyksistä (normaalijakauma oletuksella), on se alla olevan kaltainen. Eli nämä käyrät ovat hyvin laakeita ja jos GD=3 on pieni mahdollisuus, että testatuilla ei ole eroa kuin yksi sukupolvi. Kuvaa katsellessa kannattaa pitää mielessä, että GD=0 suurempien arvojen todennäköisyyskäyrät ovat vain suuntaa antavia, mutta oleellista on, että vaikkapa Suursillin eri äitilinja haaroissa voi hyvinkin olla sellaisia mutaatiota että GD:n arvo on suurempi kuin 1.

Pertti Harkonen
19.07.17, 19:32
Panen tähän pienen loppukommentin siltä vararta, jos joku myöhemmin sattuu tätä ketjua lukemaan.
Tämän aiheen keskustelut löytyvät ketjuista Geet-Gumse-Sursill-Alftan ja Alftanien naislinjan jälkeläisiä.
Lopputulos oli siis se, että minun esiäitini meni vaihtoon. Helena Brennerus vaihtui Anna Östendotter Sursilliksi. Kiitokset Brenner suvulle esiäidin lainasta, samoin Alftanus suvulle. Magdalena Alftanus jäi sentään perheeseen, vaikka ei sukuun.
Rehellisesti voin tunnustaa, että ilman forumin joukkovoimaa, itse en olisi pystynyt tätä selvittämään. Kiitokset forumin osaaville jäsenille. Hissa ansaitsee erityiskiitokset ja papukaijamerkin ratkaisevan tiedon löytämisestä. Margareta Fortelialle löytyi oikea äiti. Lopuksi voin kai todeta, ettei minun dna testikään mennyt ihan hukkaan. Sillä oli yleishyödyllistäkin merkitystä.