PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Paikkakuntien merkintä?


lankinen
13.05.17, 15:15
Miten toimitte? Esim., Mellilä, Vähäperä vai Loimaa, Vähäperä?
Merkitäänkö paikkakunnan nimeksi se mikä on ollut sen ajanjakson aikana vai nykyinen paikkakunta? Hieman huono esimerkki, koska jälleen Mellilä kuuluu Loimaaseen.

JHissa
13.05.17, 15:27
Aina katsotaan silloisen ajankohdan tilannetta, sillä eihän meilläkään ole tietoa tulevasta. Paikkakunta merkitään siis siloisen tilanteen mukaan eli Mellilä. Lisähuomautuksena voi olla Mellilä (nyk. Loimaa).

TaRa
13.12.17, 19:13
Erittäin mielenkiintoinen asia.
Periaatteessa olen samaa mieltä että merkitään "silloinen" paikkakunta, mutta käytönnössä tulkinta on haastellinen.

Esimerkkitapauksessa mietinkin, millä perusteella kysyjälle vastaus oli Mellilä? Mellilä kuului Loimaan hallintopitäjään ja kirkkopitäjään 1900-luvun alkupuolelle asti. Kirkonkirjoissa se oli osana Loimaata, toisin kuin kappeliksi erotetut Alastaro ja Metsämaa. Itse siis kirjaisin paikkakunnaksi Loimaa, Loimaa (Mellilä), tai Mellilä (Loimaa).

Toinen asiaan liittyvä kysymys on sukutietojen "luettavuus". Esimerkkinä suvulla pitkään ollut talo, joka ensin kuului emäseurakuntaan, sitten siitä erotettuun kappeliin, josta sitten tuli oma seurakunta, ja joka sitten liittyi takaisin emäseurakuntaan tai johonkin toiseen seurakuntaan. Mikä olisi paras tapa merkitä "paikkakunta", jotta asiaan perehtymättömätkin sukukirjan lukijat ymmärtäisivät että kyseessä on koko ajan sama talo?

Julle
14.12.17, 10:18
< Erittäin mielenkiintoinen asia.
Periaatteessa olen samaa mieltä että merkitään "silloinen" paikkakunta, mutta käytönnössä tulkinta on haastellinen. >

Hei!

Kastettujen, vihittyjen ja haudatujen kohdalta itse ainakin noudatan käytäntöä siltä ajalta eli <seurakunta< <kylä>, kun merkintä on tehty kirjoihin. Mutta henkilön elämänkaaren aikana asuinpaikan kohdalla on otettava huomioon muutto- ja asuinpaikkamerkinnöissä myös talo, joskus myös henkikirjoituskunta, jos se on vaihtunut.

Vakioiden merkintöjä

Juha
14.12.17, 10:49
Itse olen käyttänyt ajankohdan tosiasiallista tilannetta. Se helpottaa, jos haluan joskus myöhemmin palata asiaan tai jos joku toinen haluaa selvittää samaa juttua.



Juha

Leo Suomaa
14.12.17, 12:04
Olin keväällä seminaarissa, jonka aiheena oli Ragnar Granit'in Nobel-palkinnon 50-vuotisjuhla. Jonkin aikaa käsiteltiin kysymystä, mikä oli vuonna 1900 syntyneen Granitin syntymäpaikka ja minkämaalaisena nobelistina häntä voidaan pitää. Esim http://www.hamewiki.fi/wiki/Granitin_aukio Häme-Wiki kertoo hänen syntyneen Riihimäellä, joka on kuitenkin on perustettu 1922. Vuoden 1900 tilanteen mukaan Granit syntyi Venäjän keisarikuntaan kuuluneen Suomen suuriruhtinaskunnan Hämeen läänin Hausjärvellä, mutta mistä kohdasta tämä luettelo sitten pitää katkaista tai pitääkö sitä jatkaa kylään ja taloon tai torppaan.

PVuorio
14.12.17, 16:20
Kysyttiin paikkakunta-merkintää. Monessa vastauksessa mainittiin seurakunta paikkakuntana. Näinhän se ei ole aina. Seurakunta on uskonnollinen yhteisö.

TaRa
14.12.17, 17:02
Hyvä huomio.
Sukututkimusainesto kun on suurelta osin seurakunnista, niin siitä lienee tullut ajatus että kirkkopitäjä tai kappeli olisi yhtä kuin paikkakunta.
Onko siis hyviä ehdotuksia paikkakunnan määritelmäksi? Wikipedian mukaan se tarkoittaisi joko hallinnollista kuntaa, tai sitten asuttua taajamaa.

Leo Suomaa
14.12.17, 17:23
Riippuu, mitä merkinnällä halutaan kertoa ja siitä, puhutaanko ajasta ennen vai jälkeen 1865. Onhan toki mahdollista käyttää paikkakunnan ilmoittamiseen esimerkiksi vanhoja hallintopitäjiä ja neljänneskuntia, mutta synnyttäisikö se mitään muuta kuin hämmästelyä. Ainakin maaseudulla emä- tai kappeliseurakunnan nimi kylän ja talon tai torpan tms nimellä täydennettynä ilmaisee syntymäpaikan tavalla, joka on edelleen jotenkin ymmärrettävissä. Kokonaan toinen kysymys on, missä karttapisteessä syntymäpaikaksi ilmoitettu talo tms on ollut joskus, esimerkiksi ennen isojaon tai uusjaon aikoja.

PVuorio
14.12.17, 18:07
Syntymäpaikkakunta/seurakunta
Gustaf syntyi 1871 Wermuntilassa ja otettiin muutaman päivän jälkeen kasteessa Rauman maaseurakunnan jäseneksi. Syntyi kuitenkin Vehmaan kihlakunnan Pyhärannan pitäjän Wermuntilan kylässä? Eli mikä oli mielestäsi synnyinpaikka?
Vaikka ei silti, merkitsen siten kuin itse oikeaksi näen muiden mielipiteistä riippumatta.